Monday, April 25, 2011

Garis pemisah ciptaan Musa Aman lah punca ujudnya konflik antara LDP dengan Ketua Menteri Sabah itu: VK Liew

Sebenarnya krisis antara parti LDP dan komponen BN-Sabah tidak ujud, yang ada adalah perbezaan pendapat antara beberapa pemimpin LDP dengan Datuk Musa Aman sebagai pengerusi BN negeri.

Musa adalah pengerusi BN, juga Ketua Menteri kepada beberapa parti, bukannya presiden atau ketua menteri pada sesebuah parti, sepertimana era tahun 70-an; di mana Sabah di perintah berasaskan single parti- yakni oleh presiden sebuah parti.

Presiden parti LDP Datuk VK Liew telah mengulas beberapa reaksi para pemimpin Umno terhadap kenyataan Timbalan Presiden LDP Datuk Chin Su Phin mengenai reaksinya terhadap keputusan PRN Sarawak pada 16 April.

Pada PRN Sarawak ternyata parti komponen BN-Sarawak SUPP mengalami tsunami politik, apabila semua kerusi majoriti kaum cina yang ditandinginya terlepas kepada parti pembangkang-DAP. Berasaskan fakta tersebut, Timbalan Presiden LDP tersebut-membuat kesimpulan, bahawa kaum cina Sarawak menolak kepimpinan Taib Mahmud; dan kemungkin itu juga akan berlaku di Sabah-kerana keadaan terkini- bahawa Musa Aman telah membuat GARIS pemisah antara parti berteraskan kaum cina-yakni LDP dalam mentadbir negeri.

Krisis antara Timbalan Presdien LDP dengan Musa Aman bermula pada tahun lepas, apabila Timbalan Presiden itu mengatakan bahawa LDP sukar berkkerjasama dengan Musa Aman. Akibat kepada kenyataan tersebut-Naib Presiden Parti itu-Datuk Peter Pang-yang ketika itu berjawatan Timbalan Ketua Menteri-telah keluar parti-dan kemudian menyertai parti Gerakan-parti yang berpusat di Pulau Pinang.

Menurut Liew, konflik antara Datuk Chin dan Datuk Musa kini telah merebak kepada konflik antara beberapa pemimpin UMNO dan beberapa pemimpin LDP- bukannya konflik antara parti. Untuk itu, pemimpin pusat perlu melihat perkara ini dengan telus dan saksama agar tidak menjadi serius.

Sementara itu, beberapa pemimpin BN-terutama Timbalan Ketua Perhubungan Umno Negeri-Datuk Salleh Tun Said dalam satu kenyataan mengatakan bahawa sebenarnya tidak ujud krisis DALAM BN sabah, yang ada "riak-riak" kecil. Biasalah katanya-laut mana yang tidak bergelora.

No comments:

Blog Archive