Thursday, March 10, 2011

Anwar bukan masalah pada BN

Bagi Pakatan terutama PKR-mahu tidak mahu perlu menerima Anwar sebagai pemimpin, atas sebeb-parti itu adalah parti keluarga.

Bagi DAP, parti kaum cina itu terpaksa menerima Anwar, kerana melalui Anwar sahajalah menurut parti itu kaum melayu akan berpecah.

Sementara PAS, terpaksa menerima Anwar, kerana PAS, tidak akan mampu berberjuang secara sendirian, untuk mencapai matalamat memerintah negara. Sejarah telah membuktikan, sejak kewujudan Pas, hanya negeri Kelantan dan Terengganu dikuasai oleh parti itu. Namun setelah bergabung dengan PKR-DAP, melalui perantara Anwar pada tahun 2008, Parti Pas bukan sahaja berjaya mempertahan Kelantan malah berjaya merampas Kedah. Terengganu yang pernah ditawan pada tahun 1999, PAS gagal menawannya semula pada PRU-2004 dan PRU-2008 kerana faktor Idris Jusoh.

Tidak benar jika ada yang mengatakan bahawa Anwar adalah masalah Bn atau Anwar faktor penting menarik sokongan pada Pakatan. Kalau benar, bahawa Anwar adalah masalah besar pada BN, maka PRU-1999, 2004 dimana hangat-hangatnya laungan reformasi, parti pembangkang berjaya memerintah negara. Tahun 2008, walaupun Anwar tidak bertanding, namun Anwar menjelajah ke seluruh negara sebagai Defacto Leadar Pakatan, namun hanya berjaya mengurangkan 2/3 majoriti BN di dewan rakyat, disamping berjaya menawan negeri Pulau Pinang, selangor, Perak dan berjaya mempertahan Kelantan.

Tahun 2008, bukan Faktor Anwar, BN mengalami tsunami politik, akan tetapi faktor Tun Mahathir yang telah keluar Umno dan Faktor Tun Abdullah Badawi yang dikuasai oleh "budak-budak" tingkat 4 Putrajaya. Persepsi sebelum PRU-2008, sangat ketara dan jelas, bukan sahaja di Semenanjung malah mmerebak di Sabah dan Sarawak, bahawa kerajaan Abdullah dikuasai oleh "budak-budak" Tingkat 4 dan Kalimullah Hassan.

Abdullah sebagai Perdana Menteri, masa itu sungguh lemah, sehingga keputusannya bercorak berubah-ubah "flip-flop". Terlalu banyak keputusan Abdullah yang berubah-ubah (tidak disenaraikan disini-tekan google bolehlah cari), terutama pembatalan Jambatan bengkok, yang menghubungkan Johor dan Singapura. Salah satu faktor rakyat menolak Abdullah, apabila mantan PM itu mengatas namakan rakyat Johor-kononnya tidak seetuju dengan Jambatan bengkok itu.

Selain itu, serangan terus menerus oleh Tun Mahathir terhadap kerajaan Abdullah, menambah persepsi bahawa adalah bahaya meneruskan pemerintahan Abdullah Badawi.

Hakikatnya BN mengalami tsunami politik pada tahun 2008, adalah angkara pemimpin BN sendiri, bukanlah faktor Anwar.

Buktinyata, bahawa penolakan atau penerimaan rakyat terhadap Anwar, boleh dilihat di PRK Galas, Batu Sapi, Tenang, Merlimau, Kerdau atau malah Hulu Selangor dan Manek Urai. Jika benarlah Anwar itu ancaman besar kepada Bn, sudah tentu calon pilihan Anwar pada PRK Hulu Selangor Zaid ibrahim tidak akan kalah (HULU Selangor adalah kerusi PKR). Jika benarlah Anwar merupakan faktor penarik kepada undi kaum melayu, tak kan Pas hanya menang 65 undi di PRK Manek Urai-kelantan. (DUn Manek Urai adalah kerusi PAS).

Jika benarlah Anwar merupakan faktor penarik kepada Pakatan, takkan lah calon-calon bagi PRK Bangan Pinang, Tenang, Batu Sapi, Galas, Merlimau dan Kerdau calon Pas kalah teruk!.

Kesimpulannya Anwar bukanlah masalah besar bagi BN, masalah besar bagi BN adalah para pemimpinnya yang masih ada bersifat arogan, dan tidak peduli rakyat. Masih ada pemimpin Bn yang mengamal gergaji dua mata, semata-mata untuk kepentingan pribadi.

No comments:

Blog Archive