Monday, February 21, 2011

Mahkamah Jalan Duta: Setakat ini peguam Anwar masih gagal timbul keraguan

Dr Seah pakar kimia Malaysia berkata tidak timbul laporan yang bias menggunakan perisian penganalisis biosistem genetik dan ‘DNA view’ kerana sistem itu selalu dikemaskini dan kali terakhir pada tahun 2007.

Alat itu digunakan pada tahun 2008, untuk menganalisis sampel daripada tubuh Saiful yang mengaku diliwat dan melakukan oral sek terhadap Anwar Ibrahim.

Mujur alat penganalisis tersebut kali terakhir perisisannya dikemaskini pada tahun 2007, jika TIDAK ada kemungkinan pihak Anwar akan menuduh alat tersebut dimodifikasi untuk memperangkapnya.

Soalbalas peguam Anwar-Ramkarpal Singh berkisar pada masalah teknikal-yang menjurus kepada ketidakboleh percayaan kepada laporan Dr Seah.

Ramkarpal membangkitkan bahawa Dr Seah tidak menggunapakai piawaian antarabangsa seperti yang didisarankan oleh Persatuan Antarabangsa Forensik Genetik. Dr Seah berkata walaupun dia merupakan ahli persatuan antarabangsa itu akan tetapi boleh mengikuti garis panduan sendiri seperti yang disarankan oleh Persatuan Antarabangsa Forensik Genetik.

Beliau memberi keterangan pada perbicaraan kes Anwar, 63, yang didakwa meliwat Saiful di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Perbicaraan didengar di hadapan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

No comments:

Blog Archive