Sunday, January 30, 2011

Normala ! apa yang ku kata-Malam 30 Januari anda akan kecewa


Sebaik sahaja DUN Tenang Kosong pada 17 Disember 2010, Normala sebagai Ketua muslimat Pas Labis tanpa fikir panjang melepaskan jawatannya sebagai guru.

Harapan ibu bapanya 13 tahun lalu-agar Normala menjadi pendidik anak bangsa. Itu lah harapan Pak Sudirman.

Walaupun Normala telah menikah pada usia muda-namun keinginan orangtuanya agar Normala yang merupakan anak sulung kepada Pak Sudirman perlu melanjutkan pelajaran ke Maktab perguruan untuk menjadi guru.

Namun, harapan orangtua Normala itu dipersia-siakan-benar selepas tamat kursus-Normala telah menjadi guru. Keinginan orangtua Normala-selepas tamat belajar dan berkerja sebagai guru-perlulah mengucapkan terima kasih kepada peluang yang diberikan.

Pada zahirnya Normala-sememangnya tidak layak diterima mengikuti kursus perguruan-memandangkan kelulusannya di peringkat SPM hanya pangkat S.A.P (sijil Am Pelajaran)-namun atas usaha Pak Sudirman-Normala mendapat tempat di Maktab Perguruan Tengku Bainun-Pulau Pinang.

Normala diterima sebagai pelatih walaupun ketika itu telah berstatus isteri kepada Abdul Rahman Nordin-Kakitangan Merry brown Johor Bahru.

Semasa berkursus-Normala bertemu Makrof Mutalib-suami ke duanya-dan masih bersatus suami isteri hingga kini.

Normala yang tadinya adalah anak kepada penyokong Umno-telah bertukar menjadi penentang Umno selepas bertemu Makrof.Makroflah yang menanamkan bibit-bibit membenci Umno.

Disebabkan ketamakkan Makrof-maka dia mempengaruhi Normala meletakkan jawatan sebagai guru penghujung Disember lalu.

Setelah meletakkan jawatan- Normala berharap dicalonkan sebagai calon Pas bagi DUN Tenang yang kosong-berikutan kematian penyandangnya Datuk Sulaiman Taha pada 17 Disember 2010.

Normala akan kecewa jika tidak dicalonkan. Dalam ucapan Hadi Awang dan Nik Aziz- Penduduk Tenang hendaklah memberi peluang kepada Normala-kerana sudi meletakkan jawatan tetap sebagai guru-semata-mata untuk menajdi calon.

Pada masa itu- Normala akan sangat kecewa jika tidak dicalonkan-namun Normala tidak memperkirakan bahawa pada malam ini- Normala lebih kecewa.

Kepada Normala-menyesal dahulu berpendapatan menyesal kemmuudian tidak berguna.

Seperkara lagi- disebabkan Normala menjadi calon pada PRK kali ini- rahsia pribadinya yang sebelumnya hanya Normala dan keluarganya sahaja yang tahu- kini satu dunia telah tahu.

Jika satu minggu yang lalu Makrof masih dihormati sebagai guru- kini Makrof adalah seorang Penipu.

Sungguh malang Nasibmu Normala. Puan belum terlambat.. kembalilah ke pangkal jalan.

No comments:

Blog Archive