Tuesday, December 28, 2010

Piala Suzuki: Tidak masuk akal bagaimana DUKUN boleh ikut campur

Indonesia adalah negara berpenduduk Islam yang terbesar di dunia, namun ulasan akbar Indonesia, bahawa kekalahan pasukan Garuda Indonesia di Stadium Bukit Jalil kepada pasukan bolasepak Harimau Malaysia, dikatakan berpunca daripada dukun yang di import daripada China dan Inda.

Sebelum ini, para pemain Indonesia mendakwa bahawa kekalahan mereka, kerana akibat gangguan sinar laser yang konon digunakan oleh penyokong Malaysia menganggu pemain Garuda Indonesia, terutama penjaga gol mereka-Marcus.

Namun dakwaan itu disangkal sendiri oleh Pelatih negara jiran itu, Alfred Riedl, kerana itu lah para penyokong Indonesia mencari kambing hitam-termasuk kononnya Malaysia menggunakan khidmat DUKUN.

Hebat kah peranan DUKUN itu? Jika sekiranya peranaan DUKUN boleh diambil kira, Malaysia sudah lama jadi Juara Piala Dunia.

Kalau pun mencari punca kekalahan, jangan perkara karut marut di bawa dalam sukan. Dalam sukan, yang penting adalah skill dan mental, bukannya urusan spritual.

Esok perlawan final ke-2, jika Malaysia kalahpun dengan jaringan kurang dari 3-0, maka Malaysia akan menjadi pemenang. Malaysia hanya kalah, kalau kalah 4-0 tanpa balas.

Sepatutnya sukan adalah alat untuk memperat silaturahim antara pemain,dan negara, bukannya sebagai alat untuk mencari permusuhan.

Bermainlah dengan semangat kesukanan yang tinggi, dan bagi pasukan yang benar-benar bersedia daripada segi skill, mental dan fizikal serta taktik yang jitu, maka itu lah menjadi pemenang.

No comments:

Blog Archive