Thursday, December 23, 2010

Anwar digantung kerana menipu dewan: Nazri

Pengantungan Anwar daripada dewan rakyat selama 6 bulan kerana Anwar menipu dewan rakyat mengenai konsep 1Malsyaia.

Anwar mendakwa bahawa konsep itu adalah ciplakkan Najib daripada One Israel-1999 slogan yang digunakan Ehud Barak semasa kempen pilihanraya.

Bagaimanapun menurut kandungan surat yang dihantar oleh Firma perhubungan Awam, APCO Worldwide kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen yang bertarikh 19 Ogos itu, firma berkenaan dengan jelas menafikan pembabitannya dalam mencipta slogan 1Malaysia, sekaligus menafikan kenyataan Anwar yang mengaitkan slogan itu dengan firma berkenaan.

Surat APCO itu merupakan asas kepada penggantungan Anwar daripada menghadiri persidangan Dewan Rakyat selama enam bulan.

Berasaskan kepada kandungan surat APCO itu, jadi jelaslah Anwar telah menipu di dalam dewan, dan inilah bukti yang terpenting sekali untuk membuktikan Anwar menipu.

Nazri selanjutnya berkata bahawa beliau menerima AKAUN BERSUMPAH daripada Robert M.Sharum, seorang warga negara Amerika Syarikat yang merupakan pakar strategi dan perunding dalam banyak kempen politik di pelbagai peringkat termasuk penasihat kanan pada 1999 dalam kempen Perdana Menteri Israel Ehud Barak.

Nazri berkata, dalam akuan bersumpah itu, Sharum yang terlibat dalam kempen One Israel pada masa itu, menafikan pengelibatan APCO sekaligus mengukuhkan lagi penafian firma berkenaan dalam suratnya itu mengenai sebarang pembabitan dalam kempen "One Israel".

Dalam Dewan Rakyat Mac lalu, Anwar ada menyebut Ehud Barak dan One Israel dalam ucapannya, tetapi melalui surat APCO itu, jelas orang yang bertanggungjawab itu (Robert M.Sharum) menafikan apa yang disebutkan oleh Anwar mengenai penglibatan APCO dengan One Israel.

Nazri juga mengulangi bahawa Anwar telah diberikan peluang membela dirinya sejak Mac 2010 dan mengemukakan bukti bagi menyokong kenyataannya yang mengaitkan konsep 1Malaysia dengan "One Israel", namun Anwar telah beberapa kali tidak mengambil peluang itu, sebaliknya menggunakan kesempatan itu terus mengaitkan konsep 1Malaysia dengan "One Israel".

Sebenarnya konsep 1Malaysia, Rakyat didahulukan dan Pencapaian diutamakan adalah ciptaan Datuk Seri Najib sendiri dimana slogan ini diutarakannya sebaik dilantik sebagai Perdana Menteri pada 3 April 2009 lalu. Selanjutnya Najib menyatakan bahawa konsepnya itu hanya terdapat di Malaysia.

No comments:

Blog Archive