Tuesday, November 30, 2010

Kaum majoriti kena terima LIM Kit Siang Sebagai TPM

Apabila Pakatan menang PRU-13, telah pasti LIM Kit Siang akan dilantik sebvagai Timbalan Perdana Menteri.

Janji itu adalah janji Anwar Ibrahim kepada DAP parti yang dianggotai majoriti kaum cina.

Nampaknya jika Pakatan mampu mengalahkan BN (gabungan 14 parti) pada PRU-13 akan datang,maka sejarah akan tercipta,bahawa kaum bukan majoriti akan menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Namun, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan yang juga Ketua Penerangan Umno Pusat,berkata, pembangkang perlu mengalahkan BN terlebih dahulu sebelum berangan-angan besar.

BN kini terutama parti tunggak gabungan itu, UMNO telah berubah sesuai dengan aspirasi rakyat majoriti, parti melayu terbesar itu, telah menyahut denyut nandi rakyat bukan sahaja ahli Umno,namun rakyat secara keseluruhan.

Dalam pperhimpunan agung Umno baru-baru ini, persiden Umno telah menggariskan 7 amalan Umno, antaranya mengutamakan rakyat dalam semua segi, atas sebab; kerana rakyat lah kerajaan boleh dibentuk, seseuai dengan slogan 1Malaysia, rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan.

Berasaskan kepada amalan yang telah digariskan oleh Pengerusi BN itu,maka pihak Pembangkanmg yakni Pakatan, boleh sahaja berkata apa sahaja,termasuk membuat janji kepada kaum cina,bahawa Lim Kit Siang adalah bakal dilantik sebagai Timbalan Perdana Meneteri.

Janji Anwar itu,seolah-olah parti Cina dalam BN seperti MCA,Gerakan, Supp dan LDP tidak mempunyai taring menghadapi DAP atau denganm kata lain, bahawa kaum cina negara ini telah diwakili oleh DAP.

Berdasartkan kepada keadaan ini, maka adalah menjadi cabaran kepada parti cina adalam BN untuk mendapatkan sokongan daripada kaum mereka,kerana jika Anwar boleh menjanjikan LIM Kit Siang boleh menjadi TPM, Dr Chua soi Lek juga mampu menjadi TPM.

Perlantikasn kabinet adalah dibidang kuasa Perdana Menteri,namun apa salahnya mencontohi sistemyang diamalkan oleh kerajaan BN Sabah dan Sarawak,di mana kaum-kaum utama dilantik sebagai Timbalan Ketua Menteri.

BN, dalam menghadapi perubahan, perlu mengambil iktibar pada sistem amalan kerajaan Sabah dan Sarawaak selepas PRU-13 akan datang.

BN belum terlambat, sebelum menghadapi PRU-13, susun lah kabinet yang memberi kepuasan kepada semua kaum. Fikir-fikirkan lah.

No comments:

Blog Archive