Tuesday, October 26, 2010

Yong Teck Lee silap percaturan

Datuk Yong Teck Lee silap percaturan politik. Kawasan Sandakan adalah kawasan bekas-bekas Timbalannya dalam SAPP, yakni Datuk Tham Yap Sin, Datuk Raymond Tan. Kedua-dua mantan timbalan Yong ini adalah orang-orang kuat bagi kawasan Batu Sapi, kerana salah satu daripadanya Raymond Tan mewakli DUN Karamunting, dalam kawasan parlimen P-185 Batu Sapi.

Selain itu PRK Batu Sapi menjadi menarik kerana ianya menjadi gelanggang pertembungan sebenar pertama antara BN, parti pembangkang tempatan, Parti Maju Sabah (SAPP) dan Pakatan rakyat.

Tetapi yang lebih penting ialah impak keputusannya nanti - bukan sahaja terhadap kecenderungan pengundian di Sabah yang digelar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai "deposit tetap" BN, tetapi juga bakal menentukan masa depan calon-calon yang bertanding.

Mungkin risiko terbesar diambil oleh presiden SAPP, Datuk Yong Teck Lee yang mengambil keputusan bertanding dalam pilihan raya kecil parlimen Batu Sapi.

Ini adalah pertama kali pihaknya bertanding menentang BN, sejak ia meninggalkan gabungan itu pada 2008 kerana tidak yakin dengan kepimpinan perdana menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Sejak itu, Yong dan SAPP melonjakkan diri mereka sebagai pilihan terbaik untuk masa depan Sabah, serta menghidupkan kempen 'Sabah untuk penduduk Sabah' dan kempen 'Borneonisation' dalam usaha untuk meyakinkan pengundi menyokong parti mengambil alih pentadbiran negeri itu.

Namun keputusan Yong untuk bertanding di kerusi tersebut mungkin akhirnya menjadi pedang dua mata yang boleh melonjak atau menghancurkan masa depan politik bekas ketua menteri Sabah itu.

Sebagai presiden parti, beliau ada kelebihan dari segi kedudukannya sebagai calon, serta ditambah pula dengan pengalaman luasnya sebagai pemimpin akar umbi.

Jika beliau menang, ia boleh dilihat sebagai tanda sokongan rakyat kepada partinya untuk merampas Sabah daripada BN datang pilihan raya umum akan datang.

Jika kalah. ia mungkin menandakan berakhirnya impian SAPP untuk menguasai Sabah.

No comments:

Blog Archive