Sunday, October 03, 2010

Kononnya jika KULI jadi calon N45-Galas adalah satu penghinaan?

Macam-macam boleh terjadi dalam politik. Sebab itu lah politik dikatakan satu seni semua kemungkinan.

Apabila Tan Sri Muhyiddin mencadangkan agar KULI dilantik sebagai Pengarah PRK N45-Galas, Gua Musang, pihak Pas mengatakan bahawa TPM itu lari daripada tanggungjawab. Pas juga pelik kerana pada kebiasaannya UMNO-BN akan mengamanahkan tugas pengarah pilihanraya setiap PRK kepada TPM atau Timbalan Presiden Umno.

Apabila Umno Kelantan mencadangkan bahawa sebaik-baik calon mewakili BN di PRK tersebut adalah KULI sendiri, maka TPM mengatakan pucuk pimpinan BN akan mempertimbangkannya.

Dengan tercetusnya cadangan agar KULI dipilih sebagai calon N-45 Galas, ramai tokoh-tokoh BN mahupun Umno mengatakan bahawa cadangan itu adalah tepat sekali. Namun, bagi Pas mencadangkan KULI sebagai calon BN di peringkat DUN kononnya satu penghinaan.

Pas sebenarnya menyempitkan fikiran mereka. Dengan sempitnya fikiran mereka itu, mereka mencoba membawa rakyat menerimanya.

Kepada para pemimpin PAS, coba kembangkan fikiran anda. Di Sabah dan Sarawak, kebiasaan persiden-presiden parti bertanding pada peringkat Parlimen mahupun DUN. Sedangkan calon-calon yang dipertimbangkan bertanding di peringkat parlimen ada juga hanya sebagai ahli biasa. Apa kah faktor bertanding di peringkat DUN tersebut merupakan penghinaan kepada persiden-persiden parti tersebut?

Datuk Pairin Kitingan adalah Persiden PBS, dari tahun 1985, wakil rakyat Keningau tersebut bertanding di peringkat DUN dan Parlimen.

Sebenarnya PAS hanya menimbulkan polimek, kerana mereka tahu bahawa berhadapan dengan KULI di DUN Galas, PAS terpaksa berhadapan dengan gergasi UMNO Kelantan.

Walaupun demikian, terserah kepada pertimbangan KULI, samaada menerima sebagai Calon atau menolaknya. KULI adalah pemimpin veteran, tahulah beliau mana baik mana tidaknya.

No comments:

Blog Archive