Wednesday, April 21, 2010

Setelah 4 Hari Berkempen: BN Mengatasi PKR

Meskipun para pemimpin BN merasa belum yakin untuk merampas P-94 Parlimen Hulu Selangor, namun menurut tinjauan rambang, gabungan 13 parti itu akan menang antara 3,000 -4,000 undi jika pengundian dijalankan sekarang.

Jangkaan itu dikongsi ketika kempen pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor sudah 50 peratus selesai.

Pengundian akan berlangsung Ahad ini.

Dua tahun lalu calon PKR Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad merampas kerusi itu daripada genggaman kuat Barisan Nasional (BN) lebih lima dekad dengan majoriti tipis 198 undi.

Allahyarham Zainal menang pada 8 Mac 2008 walaupun secara peribadi tidak turun berkempen untuk menghadapi saingan calon BN Datuk G. Palanivel.

Kerusi Parlimen Hulu Selangor dimenangi oleh Pakatan Rakyat pada Mac 2008. Bagaimanapun tiga kerusi Dewan Undangan Negeri dalam bahagian itu dimenangi oleh BN.

Selain kemelut dalaman parti PKR yang diterajuai oleh Anwar Ibrahim, isu utama kini adalah masalah peribadi Zaid yang dikaitkan dengan moral. Zaid adalah kaki botol dan kaki judi. Secara peribadi, Zaid telah mengakuinya semasa berserama di Hulu Selangor.

Kelmarin Ahli Parlimen Bebas Datuk Ibrahim Ali menjangkakan BN boleh merampas balik kerusi Hulu Selangor dengan kelebihan 3,000 undi.

No comments:

Blog Archive