Sunday, February 28, 2010

Satu Lagi Muslihat Anwar Terbongkar Di Dewan Kian Kok Kota Kinabalu

Hari ini di dewan Kian Kok Kota Kinabalu, sempena menyambut tahun baru cina anjuran Pakatan dimana Anwar dan Lim Kit Siang ikut serta dan memberi ucapan.

AYT hanya tertarik dengan isu yang dibawa oleh Anwar. Anwar dalam ucapannya seperti biasa menyerang BN dengan berbagai fakta yang diputar belit.

Sebagai contoh Anwar mendkawa bahawa Kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) tidak lagi mampu menangani merebaknya bantahan antarabangsa yang mempertikai kewibawaan sistem kehakiman negara.Demonstrasi yang didalangi Umno BN di kedutaan Australia 17 Februari lalu tidak mungkin berulang kerana semakin banyak negara menyatakan bantahan termasuk Amerika Syarikat, Kanada, Turki dan beberapa negara serantau.

Anwar dengan nada bersungguh-sungguh merayu agar semua pihak di negara ini supaya mengambil kira bantahan antarabangsa terhadap amalan sistem perundangan di Malaysia.

Anwar dengan nada sinis mencabar puak-puak yang pernah membantah campur tangan Australia itu, kena juga membantah campur tangan Amerika, Turk, Filipina dan India.

Selain negara-negara berkenaan, Anwar turut mendakwa bahawa dia mendapat sokongan jitu daripada negara Islam termasuk tokoh ulama paling terkemuka termasuk Ketua Ulama Sedunia, Sheikh Yusuf al-Qaradawi.

Bagi AYT boleh percaya kah apa yang didakwa Anwar ini? Seingat AYT bantahan negera-negara yang disebutkan Anwar ini lebih hebat lagi semasa sodomy I. Namun, negara ini tetap tegak dengan sistem demokarsi dan sistem perundangannya.

Negara-negara luar seperti mana yang disebutkan Anwar adalah negara-negara yang memang dari dahulu lagi merupakan musuh dalam selimut negara ini. Negara-negara ini tidak mahu Malaysia maju, negara-negara ini tidak mahu Malaysia stabil.

Masih ingat lagi kah sebelum krisis mata wang pada tahun 1997, persiden IMF Micheal Camdesuss masa itu sungguh memuji sistem kewangan Malaysia. Namun apabila bantuan IMF ditolak mentah-mentah oleh Dr Mahatahir, maka Presiden IMF itu mengentam dan mencemoh Malaysia. Malaysia mengambil jalan melalui jalannya sendiri untuk mengatasi krisis mata wang yang melanda negara ini. Negara-negara yang disebutkan Anwar itu juga yang mempersoalkan tindakan Malaysia. Namun hakikatnya tindakan Malaysia itu ternyata jitu untuk mengatasi krisis mata wang yang melanda negara ini.

Demikian juga dalam kes sodomy I, masa itu kritikan dan masuk campur negara-negara yang disebutkan Anwar itu sungguh hebat, malah Dr Mahathir digelar sebagai pemimpin keras kepala,pemimpin yang bersifat diktator,mahafiruan dan gelaran yang semua jelek-jelek dilimparkan kepada Dr Mahathir.

Bagi AYT, kritikan dan usaha campur tangan negara-negara luar yang disebutkan Anwar itu, adalah sokongan pribadi para pemimpin itu, bukan lah sokongan negara itu sebagai negara yang menjadi anggota PBB. Kerana sebagai anggota PBB, setiap negara tidak dibenarkan campur tangan terhadap urusan sesebuah negara.

Anwar juga mengambil contoh, bahawa Malaysia juga menyokong pembebasan pemimpin demokrasi Mnymar Aung San Suu Kyi. Perlu diingat, kes Anwar dan Aung San Suu Kyi ibarat langit dan bumi. Aung Saan menang dalam pilihanraya namun dinafikan memerintah negara itu, namun Anwar adalah menyangkut kes perbadi, yakni kes sodomy. Kalau memanding sesuatu perkara, biarlah bandingkan antara epal dan epal, jangan bandingkan epal dengan nenas.

Anwar dalam ucapannya di dewan Kian Kok hari ini, cukup pandai memutar belitkan fakta, sehinggakan kira-kira 2000 orang penyokong pembangkang termasuk presiden SAPP Yong Teck Lee dan Pensihat DAP Lim Kit Siang yang hadir bertepuk memberi sokongan kepada Anwar.

Bagi AYT BN-UMNO kena bertindak sekarang memberi penerangan yang seluas-luasnya mengenai dakwaan Anwar ini, kerana dalam masa singkat,mungkin ada rakyat yang terpenagruh dan percaya.

No comments:

Blog Archive