Thursday, February 25, 2010

Pakatan Pembangkang Yakin Anwar Tak Boleh Jadi PM

Pakatan pembangkang yakin Anwar tidak boleh jadi perdana menteri. Atas sebab keyakinan itu lah mereka mengubah taktik. Taktik kali ini melagakan Najib dan Muhyiddin.

Berbagai analisis termasuk penganalis luar negara, ada juga penganalisis yang berupa ahli akademik.

Ahli akademik Greg Lopez menggambarkan bahawa Muhiyiddin sudah tidak sabar-sabar lagi untuk melawan ketuanya, Najib Razak. Malah, analisis ahli akademik itu menjangkakan bahawa "Najib yang baru memegang tampuk kuasa mulai April 2009, kini dalam bahaya gagal menyempurnakan tempoh satu penggal sebagai Perdana Menteri". is Najib on his way out disini

Pemimpin DAP, Lim Kit Siang menghangatkan "bahang" apabila mencabar dan mendesak Muhyiddin untuk menyatakan pendirian sama ada mendukung gagasan "1Malaysia" cetusan idea Najib, ataupun mewarisi legasi Mahathir Mohamad. Lantas Muhyiddin Yassin menjadi tumpuan media, malah setiap gerak-gerinya diteliti di bawah kanta pembesar, termasuk pendiriannya terhadap konsep 1Malaysia.

Kenapa Pakatan Mengubah Taktik?

Sebelum Najib menjangkau kemuncak kuasa, pakatan pembangkang telah menyebarkan berbagai isu yang berupa negatif kepada Najib. Merka mencuba menyelami hati Abdullah yang ketika itu sebagai perdana menteri. Mereka memberi gambaran bahawa apabila Najib dilantik ke jawatan nombor satu negara, dianya tidak akan menjaga kepentingan Abdullah. Mereka mencuba menyakinkan Abdullah, namun semua usaha Pakatan pembangkang itu berkecai, apabila Abdullah tetap melantik Najib sebagai penggantinya.

Pakatan pembangkang juga meniupkan berbagai isu negatif terhadap Najib, dan mereka mempotretkan jika Najib tetap sebagai perdana menteri, maka keperibadaian Najib yang dikatakan penuh dengan persepsi negatif itu terdedah kepada serangan pembangkang.

Pakatan pembangkang dari awal-awal lagi sebelum Najib dilantik sebagai PM telah menetakkan imej yang negatif kepada Najib. Misalnya dari segi moral, Najib dikaitkan oleh pembangkang dengan isu pembunuhan Altantuya Shaariibuu; dari segi integriti pula, beliau tercalit dengan isu komisen pembelian kapal selam Scorpene dan jet Sukhoi.

Pakatan pembangkang sekurang-kurangnya berjaya meletakkan imej yang negatif kepada sesiapa sahaja yang menjadi perdana menteri malaysia. Di zaman Tun Mahathir, Pakatan pembangkang mampu meletakankan imej "zalim", "rasuah"; dan Abdullah Badawi pula disifatkan sebagai "lemah", "lambat" pemimpin plif plop sebelum PRU ke-12.

Melalui imej ini para pemimpin ini mendapati diri mereka sukar untuk menangkis serangan sedemikian yang dilontarkan oleh pembangkang dalam ceramah politik.

Pada masa kini, apabila imej nagatif yang pakatan pembangkang calitkan kepada Najib dianggap kurang berbisa. Rakyat atau akar umbi kurang menerima imej Najib yang mereka cipta itu, maka Pakatan pembangkang mengubah taktik dan arah, meraka kini mencuba melaga-lagakan Najib dan Muhyiddin, sepertimana mereka telah lakukan sejak zaman Tun Dr Mahathir lagi.

Tujuan mereka agar ikatan yang kukuh antara No 1 dan No.2 terjadi konfilk, jika perkara ini berlaku maka mudah bagi mereka melemahkan kerajaan yang diitulangi oleh Najib.

Kenapa Pakatan Pembangkang Tidak Yakin Anwar Jadi Perdana Menteri?

Tuduhan sodomy II membuatkan Pakatan Pembangkang merasa gerun, kerana tuduhan kali ini sangat kukuh dan lengkap.Pihak peguambela Anwar pun menghadapi masa yang sangat sukar untuk membangun hujah-hujah yang kukuh untuk menepis hujah-hujah pendakwaraya.

Lim Kit Siang yang juga seorang peguam telah mencium semua kemungkinan ini, kerana itu LKS meniupkan bahang bahawa terdapat konflik antara Najib dan Muhyiddin. Mereka sekarang menggambarkan bahawa TPM itu tidak sabar-sabar menjadi perdana menteri. Mereka juga mempotertkan, bahawa Muhyiddin tidak cukup dengan kedudukkan sebagai TPM, Muhyiddin juga mahu kedudukkan Perdana Menteri.

Tetapi perlu ingat Muhyiddin pernah berkata "sebagai nombor 2 kena lah berlaga sebagai No. 2, Kapten hanya seorang, tidak mungkin ada 2 kapten". Melalui kenyataan ini, jelas dan terang Muhyiddin tetap dengan pendiriannya bahawa jawatan TPM adalah untuknya, (untuk sementara).

No comments:

Blog Archive