Saturday, August 15, 2009

Teoh Beng Hock mungkin terjun dari tingkap lain?

Lantai T-14 di mana terdapat tingkap terbuka semasa mayat TBH ditemui pada 16 Julai sangat berdebu dan berhabuk. Jika ada manusia yang memijak lantai itu pasti kesan tapak kaki akan nampak.

Pakar pathologi Hospital Tunku Ampuan Rahimah, Klang katakan bahawa melalui pemeriksaannya terhadap mayat TBH, ada kemungkinan TBH dengan sengaja terjun, kerana kalau dipaksa terjun sekurang-kurangnya akan terdapat kesan pergelutan. Mayat TBH semasa postmortem, kematiannya sangat konsisten dengan kecederaan akibat impak jatuh dari tempat tinggi. Terdapat 22 kecederaan pada mayat TBH termasuk kaki kanannya remuk.

Andaian bahwa TBH tak sengeja terjatuh semasa membuka tingkap, disangkal oleh Dr Khairul, kerana paras tingkap setinggi pinggang, kalau TBH terjatuhpun, maka kemungkinan bahagian kepala atau bahagian badan akan lebih dahulu sampai ke tempat impak.

Satu persoalan, kenapa seluar TBH Koyak, setakat ini belum ada analisis DNA yang mengatakan bahawa ada kesan DNA TBH di bahagian tingkap T-14, di mana kemungkinan seluar TBH tersangkut pada handle tingkap.

Persoalan ke-2 adalah kasut TBH yang haus hujungnya, kesan ini hanya boleh terjadi, jika mayat TBH diheret, bukan terlentang tapi menyiarap. TBH diheret menyarap oleh 2 orang, yang seorang memegang tali pinggang, sementera yang seorang lagi memegang jaket TBH.

Ada kemungkinankah TBH semasa jatuh, telah jadi mayat? Teori ini disangkal Dr Khairul, kerana semasa postmortem, tiada kesan toksik ditemukan. Kalaupun TBH mati dipukul, tiada kesan hentakan.

Teori yang dekat adalah TBH terjun dengan sengeja atau TBH dicampakkan, tetapi bukan di tingkap di T-14. Ada kemungkinan kah? biar inkues yang menentukan.

No comments:

Blog Archive