Saturday, July 18, 2009

Harga barang Naik atau Turun menejelang Bulan Puasa??

Harga siling 20 barang kawalan diumum 2 minggu sebelum Aidilfitri

PETALING JAYA 17 Julai - Kerajaan akan mengumumkan harga siling 20 barangan kawalan dua minggu sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pengumuman itu adalah untuk memastikan bekalan barangan mencukupi dan pada harga terkawal.

''Antara barang kawalan yang akan ditetapkan harganya adalah ayam, daging, santan dan beberapa barangan yang sering digunakan semasa musim perayaan.

''Pengumuman akan dibuat dua minggu sebelum hari raya dan harga siling itu akan diguna pakai seminggu sebelum dan selepas perayaan tersebut,'' katanya.


Ulasan

Telah menjadi kebiasan kerajaan menetapkan harga siling (maksima) bagi barangan yang dianggap barangan asas bagi setiap perayaan. Kenapa tidak diganti menambah produk-produk ini, gunakan hukum pasar demand and supply law?. Kelebihan menggunakan hukum demand and supply law, penguatkuasa kerajaan tidak dibebani dengan kerja-kerja memantau, ertinya baik pengguna dan penjual dibiarkan mengawal sendiri penentuan harga.

Memperkenalkan bentuk larangan seumpama ini mengundang kerja-kerja malpractice, seperti rasuah. Kerajaan sepatutnya belajar dari pengalaman dan data simpanan kementerian di mana saban ada perayaan, terlalu ramai pedagang yang ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah, kerana melanggar larangan harga siling!!.

Persoalannya sekarang.. kenapa kerajaan suka mengulang-ulang pendekatan yang tidak JITU?

No comments:

Blog Archive