Monday, June 15, 2009

Kerajaan Perpaduan: Tunggu Keputusan TGNA

Setelah mengelarkan dirinya NAHKODA PAS, sekarang golongan PAS yang menyokong kerajaan PERPADUAN digelar pula BONEKA UMNO.

Sebagai nahkoda; TGNA secara pribadi menolak kerajaan perpaduan PAS-UMNO, namun isu kerajaan perpaduan terus muncul, dibincangkan, malah mendapat liputan media massa maupun para blogger baik yang pro UMNO maupun pro PAS.

Setelah penolakan demi penolakan yang dicanangkan oleh TGNA tentang kerajaan perpaduan, sesering itu juga isu mengenainya terus dikumandangkan dan ditiupkan.

Menyedari bahawa penolakan pribadi mengenai isu kerajaan perpaduan, tidak berhasil meredahkan perbincangan mengenainya, TGNA pula mengambil langkah seterusnya, yakni bersifat uggutan dan megelarkan bahawa golongan yang bersetuju dengan kerajaan perpaduan adalah Boneka UMNO.

Menurut pendapat TGNA dengan memberi ugutan seumpama ini adalah diharapkan isu kerajaan perpaduan akan terlipat baik-baik dan tidak akan mendapat perhatian lagi.

Penolakan dan memberi kata-kata ugutan yang bersumber dari pemimpin setinggi TGNA mesti bersandar kepada fenomena yang terjadi dalam parti yang dipimpinnya itu. Apakah fenomena ini berpunca kepada khabar-khabar angin bahawa parti PAS mengalami krisis keyakinan sesama pemimpin ataukah tindakan TGNA ini merupakan kata-kata penguji “ testing the water” dalam usaha menilai sejauh manakah sambutan ahli-ahli akar umbi terhadap idea DHH terhadap kerajaan perpaduan?

TGNA adalah pemimpin yang dilahirkan melayu, dilahirkan islam. TGNA adalah pemimpin warak dan dihormati semua pihak. Secara peribadi boleh sahaja beliau mengeluarkan kata-kata yang bersifat menolak,kata-kata yang bersifat ugutan, akan tetapi sebagai pemimpin sebuah parti besar, beliau juga terpaksa akur dan setuju kehendak akar umbi yang menjadikan parti pimpinannya parti besar.

Seorang pemimpin bijaksana seperti TGNA tidak akan tergamak menolak keinginan majoriti ahlinya, jika majoriti menginginkan bahawa kerajaan perpaduan lebih banyak membawa erti dan manafaat kepada bangsa, agama dan negara.

Kejadian demi kejadian terpampang di mata TGNA, bahawa mantan menteri besar Perak menjadi budak suruhan DAP, menjadi kuda tunggangan DAP, sehinggakan sifat kemelayuan dan cara-cara islamnya terhakis, kerana dipandu arah oleh DAP melalui Dato Nga. Mantan MB Perak itu seolah-olah kehilangan arah dan panduan, sehingga langit yang dijunjungpun beliau tidak nampak lagi, bumi yang dipijakpun tidak tahu rendah dan tingginya. TGNA dalam hati kecilnya sebenarnya tidak sanggup menyaksikan kejadian-kejadian ini, akan tetapi sebagai pimpinan beliau terpaksa menunggu kelibat para ahli akar umbi, sebelum membuat langkah simpul yang benar-benar ampuh.

Kelibat rakan-rakan dalam Pakatan terutama DSAI yang mencangkan bahawa Chin Peng perlu dibenarkan pulang ke Malaysia, merupakan tantangan kepada TGNA. TGNA sebagai pemimpin veteran dan lama terlalu masak dengan sejarah dan kejadian-kehadian yang pernah dilakukan oleh PKM dibawah pimpinan Chin Peng. TGNA benar-benar arif tentang keganasan PKM terhadap kaum melayu dan penduduk yang tidak bersimpati kepada mereka.

Slogan ketuanan rakyat yang diagungkan oleh DSAI dan LKS, menjadi jadam kepada TGNA. TGNA adalah seorang melayu sejati, seorang pejuang agama yang sukar dicari ganti. Adalah tidak terlintas difikirannya, bahawa Malaysia akan bertukar republik, menghapuskan fungsi raja berpelembagaan.

Cabaran-cabaran kepada TGNA bukan terhad kepada kelibat rakan-rakannya dalam Pakatan yang bersifat idealogi akan tetapi cabarannya terhadap perilaku warga kaum melayu sendiri baik yang ada dalam PKR maupun UMNO. TGNA perlu mengorbankan ego sendiri untuk menyelamatkan individu tertentu dalam UMNO maupun PKR yang bertopengkan islam akan tetapi perbuatan mereka sama sekali bukan berlandaskan ajaran islam yang sebenar.

TGNA perlu bertindak agar kerajaan perpaduan yang sekarang sedang hangat dibincangkan cepat-cepat dipersetujui, agar supaya “ enggang pulang ke gagang” menjadi kenyataan. Melalui kerajaan perpaduan, bukan sahaja PAS akan menjadi semakin kuat, parti UMNO pula akan ikut kuat, kerana akan terbersih daripada petualang-petualang yang berjuang bukan kerana agama, bangsa dan tanah air akan tetapi demi kepentingan diri sendiri.

No comments:

Blog Archive