Saturday, May 30, 2009

Kemerdekaan perlu dikitar semula

Apabila ada pilihanraya ada saja projek diumumkan oleh kerajaan. Ada saja pengagihan cek-cek kepada NGO atau sekolah-sekolah bukan bantuan kerajaan.

Demikian juga jika ada perjumpaan bersama pemimpin ada saja pengumuman projek-projek atau bantuan-bantuan kepada rakyat.

Tetapi agak berlain kali ini, apabila pilihanraya kecil di DUN Penanti, kebiasaan pengumunan projek-projek segera atau mendesak serta bantuan-bantuan ke sekolah-sekolah atau persatuan-persatuan maupun orang-orang daif dan OKU tidak lagi mengisi dada akhbar-akhbar.

Kali ini apabila BN tidak bertanding di DUN Penanti, parlimen Pematang Pauh, wang negara yang berasal daripada cukai, apakah cukai koperat atau cukai individu, atau cukai barangan import, cukai jalan serta bentuk penerimaan kerajaan daripada rakyat tidak lagi mengalir kepada rakyat DUN Penanti secara automatik.

Kali ini pihak pembangkang mampu mempengaruhi kerajaan, kerana kerajaan tidak lagi mahu memulangkan wang yang berasal dari rakyat kepada rakyat, kerana menurut pembangkang, cara itu merupakan rasuah politik.

Rakyat tidak perlu bantuan wang daripada kerajaan apakah berbentuk projek mendesak atau keperluan rakyat secara umum,kerana pengaliran wang kepada rakyat hanya membanjir wang dan semestinya tidak boleh dilakukan.

Jika pembangkang mengambil alih kerajaan, cara-cara selama ini yang dilakukan oleh pihak Barisan Nasional akan dimansuhkan, akan ditiadakan, kerana cara-cara demikian tidak telus dan tidak adil dan berunsur rasuah.

Apabila pihak pembangkang mengambil alih kerajaan nanti, tiada lagi pengecualian sebutharga, yang ada hanya sebutharga terbuka. Hanya kontraktor yang bertauliah sahaja yang dibenarkan masuk tender demi penjagaan mutu dan kualiti.

Kontraktor tempatan yang dianggap baru belajar dan tidak mempunyai kewangan apa lagi kepakaran tidak akan dibenarkan masuk tender projek-projek kerajaan, untuk mengelak kelambatan penyiapan projek dan juga mengelak projek-projek terbengkalai.

Pada waktu itu apa sahaja bentuk projek kerajaan, penender-penender didasarkan kepada merit dan keupayaan.

Biasiswa akan diberikan berasas kepada merit, bumiputera yang tidak lagi menjadi keutamaan, jika bumiputera menginginkan tajaan biasiswa,mereka diharuskan mencapai tahap tertentu dan perlu bersaing secara terbuka.

Orang melayu dan bumiputera yang masih lemah akan dibiarkan hingga mampu berdikari dan mencapai ketahap piawaian yang memungkinkan mereka bersaing dengan kaum cina dan india yang sememangnya telah dahulu maju. Masa bukan menjadi ukuran, kerana lambat laun penduduk asal ini akan juga maju pada akhirnya. Ambil contoh, penduduk kulit hitam amerika, telah beratus tahun, penduduk ini berjuang demi kesamaan antar kulit di negara paman Sam tersebut, akhirnya melalui Barak Hussien Obama, penduduk kulit hitam Amerika mendapat pengiktirafan.

Kaum melayu dan bumiputera tidak boleh dimanjakan di negara sendiri, kaum melayu dan bumiputera mesti ditindas lebih dahulu, dan apabila merasa betul-betul terperah, baharulah kaum ini akan bangkit untuk memerdekan diri sendiri dan seterusnya kaumnya.

Ambil contoh kemerdekaan negara, negara kita dijajah oleh berbagai negara, beratus tahun lamanya, baharulah pada tahun 40-an penduduk asal negara ini merasakan, bahawa kemerdekaan itu perlu.

Setelah mengecap kemerdekaan selama 50 tahun, dimana penduduk asal merupakan penaraju kerajaan dan negara, maka pada masa ini dirasakan bahawa pemegang tampuk kerajaan oleh penduduk asal, yakni melayu dan bumiputera dan dicampur dengan penduduk bukan asal, tidak lagi relevan dan perlu diganti.

Formula baru mesti dicari untuk menggantikan tampuk pemerintahan, kerana pemerintahan kaum asal tidak boleh diteruskan kerana tidak adil dan berunsur pilih kasih serta tidak telus.

Untuk mencapai dan mengwujudkan pertukaran tampuk pemeritahan dan sistem yang akan dilaksanakan di negara ini, maka ada kaum asal yang memang berfikiran bahawa kerajaan kaum asal tidak cucuk kepada negara bersengkongkol dengan kaum bukan asal yang memang dari dahulu kala berpendapat bahawa negara ini tidak boleh ditadbir urus oleh kaum asal sahaja, sebaliknya ditadbir urus berasaskan merit.

Mutakhir ini, ada bukti-bukti bahawa pemerintahan negara berasaskan merit kemungkin akan mencapai kejayaan. Telah terbukti bahawa melalui pilihanraya umum yang lalu (PRU-12) dan piliharanraya kecil (PRK) yang diadakan setelah PRU-12 menunjukan, bahawa pengundi-pengundi yang berpendidikan majoritinya mengundi parti pembangkang yang merancang mengambil kerajaan dan pemerintahannya nanti diasaskan kepada merit.

Semoga perancangan untuk membentuk kerajaan berpaksi kepada merit ini akan terjadi pada PRU-13, agar supaya kaum melayu dan bumiputera terbangun dari tidur dan akan berkerjakuat untuk memerdekakan diri sendiri dan kaumnya dan berjuang semula seperti pada tahun 40-an.

No comments:

Blog Archive