Tuesday, December 18, 2018

PRU-14: PARTI WARISAN SABAH TIDAK MENANG

Demi pembetulan sejarah politik Sabah, Parti Warisan Sabah (PWS) tidak pernah menang pilihan raya termasuk pada PRU-14.

Pada PRU-14 yang melabuhkan tirainya pada 9 Mei, 2018, PWS hanya mendapat 21 kerusi daripada 60 kerusi yang dipertandingkan. Manakala parti barisan nasional (Bn) menang 29 kerusi daripada jumlah kerusi juga daripada 60 kawasan. Parti yang berkolaborasi dengan PWS DAP menang 6 dan PKR 2. Makna kata, meskipun jumlah kerusi PWS +DAP +PKR, ianya hanya berjumlah 29 sama dengan jumlah kerusi Bn.

Pada 10 Mei, Bn menubuhkan kerajaan Sabah atas kerjasama dengan parti STAR yang mempunyai 2 kerusi, menjadikan kerusi Bn + STAR berjumlah 31. Jumlah kerusi 31 merupakan majoriti mudah bagi DUN Sabah, walaupun berasaskan Perlembagaan Sabah, parti yang boleh menubuhkan kerajaan, adalah parti yang mempunyai jumlah kerusi terbanyak.

Jika berasaskan Perlembagaan Sabah, meskipun 6 ADUN Bn khianat pada 12 Mei, akan tetapi Bn tetap sahaja parti yang mempunyai kerusi terbanyak, kerana masih mempunyai 23 kerusi berbanding PWS 21.

Berasaskan kepada fakta itu, maka demi sejarah politik Sabah yang bakal ditatap generasi akan datang, bahawa PWS tidak pernah menang dalam pilihan raya, termasuk juga tidak pernah mengalahkan Bn dalam pilihan raya.

Fakta lain juga, yang merupakan bahan sejarah politik Sabah, daripada 32 kawasan yang ditandingi Umno Sabah, parti itu masih menang 17 berbading PWS 15, makna kata menerusi keputusan itu, PWS tidak pernah mengalahkan Umno Sabah.

Dakwaan-dakwaan para pemimpin PWS, sebagai menghalang kemasukkan PPBM ke Sabah, kononnya PWS telah berjaya mengalahkan Umno dan Bn, adalah dakwaan yang tidak berasaskan fakta.

Sejarah politik Sabah akan mencatitkan, bahawa Kerajaan Sabah yang diterajui Tan Sri Musa Aman pada 10 Mei, 2018, kehilangan kuasa, kerana perbuatan lompat parti yang dilakukan oleh 4 ADUN Umno dan 2 ADUN UPKO.

2 comments:

Anonymous said...

Artikel yg. amat BERNAS AYT!! Tolong SEBARkan di Sabahkini2 dan semua media, terutamanya kat SABAH!!!

Itulah, WarisanBANGKAI rasis-si PENJILAT TEGAR DAPelahap BANGKAI ANJING HOMO JIJIK Zionis, dah TAKUT akan PENIPUAN depa makin TERDEDAH - sampai sewenangnya boleh DISKRIMINASI pd. parti BUMIPUTERA, PPBM ni!! APA KEJADAhnya nak mengHARAMkan PPBM buka cawangan di SABAH, sdgkan parti2 BANGKAI ANJING PKR dan DAP keparat boleh pula buka cawangandepa di SABAH!!

Maka, rakyat BUMIPUTERA Sabah kena LAWAN habis2an DISKRIMINASI dan PENINDASAN buas oleh warisan BANGKAI ni!!!

Tok Terkedu.


Anonymous said...

Dan lihat puaka2 anwaq-mcm. si GILA BABI menari kat LAGU2 TAMIL dan geng P(ariaHindraf/Tamil Eelam)KR HOMO dia, yg. kononnya nak perjuangkan 'Demokrasi' HARAM KEJADAH Zionis depa - juga dah TAKUT mcm. si BANGKAI2 ANJING, nak MEMIJAK Undg2 Perlembagaan kita, nak juga Akta halang penghijrahan Ahli2 Parlimen Umno ke parti lain!! Lihat blog BANGKAI ANJING ni , di - http://wrlr.blogspot.com/2018/12/pelompat-parti-lebih-hina-daripada.html

HIPOKRIT dan PENIPU betul! Yg. si DAPbangkai ANJING/ P(ariaHindraf/Tamil Eelam)KR homo boleh MENJAJAH Perak melalui lompat parti dan WarisanBANGKAI juga MENCEKUP pemimpin2 UMNO/UPKO utk. MERAMPAS kuasa dr. YAB TS Musa Aman terCINTA kita - TAK pula MELALAK si BANGKAI2 ANJING PENIPU ni!!!

Lihat juga si PENDATANG2 PARIA/CINA BANGKAI2 ANJING rasis DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni, termsk. dr. KULI warisanBANGKAI dia - dah punya TAKUT akan PENYATUAN umat ISLAM dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita, lalu mengHINA/mengGERTAK Mahathir dan pemimpin2 UMNO terCINTA kita!! Dan kit siang BANGKAI ANJING, boleh pula galak nak MENGHASUT pemimpin2 UMNO sertai DAPbangkai ANJING pula skrg. – PI JAHANAM lu si PENDATANG Cina BANGKAI ANJING paling LAKNAT ni!!

Lihat di -

1. http://sabahkini2.com/en/news/1507/ahli-parlimen-umno-sertai-ph-satu-perkembangan-berbahaya-ramkarpal-dap/view ; di -

2. https://www.malaysia-today.net/2018/12/14/bagaimana-kalau-najib-razak-isi-borang-ppbm; dan di

3. https://pakdin.my/pkr-dan-dap-kena-game-dengan-mahathir/

Demi MENUMBANGkan habis2an, si PENJAJAH /PENGGANAS makin BUAS, DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK-KULI Zionis Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS, melalui PENYATUAN umat ISLAM dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita - Mukhriz dilantik jadi PM pun aku sanggup sokong skrg!!!

(Tok Terkedu)

Blog Archive