Wednesday, December 19, 2018

UMNO SABAH: HANYA KERANA PERKATAAN "MELAYU"

UNITED MALAY NATIONAL ORGANISATION (UMNO)-hanya kerana perkataan "malay" atau "melayu" kemudiannya dihubungkan dengan "ketuanan", maka Umno Sabah lumpuh selepas PRU-14.

Kalau melihat fakta, menrusi PRU-14, Umno sebagai sebuah parti menduduki urutan ke-2 selepas Parti Warisan Sabah (PWS) daripada segi jumlah kerusi yang dimenangi di peringkat Dun, manakala di peringkat parlimen, seimbangkan dengan parti yang dipimpin Datuk Shafie Apdal tersebut.

Namun, tindakan para wakil rakyat parti itu, termasuk para pemimpinnya kecuali beberapa orang antaranya Datuk Bung Moktar Radin keluar daripada parti itu, maka kewujudan parti itu hanya di atas kertas.

Di perkirakan daripada 560 ribu ahli parti itu, 3/4 daripadanya telah berhijrah. Oleh kerana keahlian masih berbaki 1/4, maka ianya masih belum terkubur.

Penganalisa politik berpendapat, jika Umno Sabah benar-benar autonomi daripada Umno Induk, ada kebarangkalian parti itu boleh dipulihkan dan seterusnya bangkit semula.

Namun, jika dihubungkan dengan sejarah politik Sabah, belum ada parti yang mampu bangkit semula selepas kehilangan kuasa.

Parti PBS adalah contoh, selepas kehilangan kuasa pada tahun 1994, kerana akibat lompat parti, akan tetapi pada PRN tahun 1999, hanya mampu menang 17 kerusi daripada 48 yang dipertandingkan. Demikian juga Usno, selepas kehilangan kuasa tahun 1976, tidak pernah menang lagi, meskipun setiap pilihan raya masih mampu menang beberapa kerusi, akan tetapi tidak cukup untuk membentuk kerajaan.

Umno Sabah ketandusan pemimpin. Memang benar, pemimpin muda mengambil alih kepimpinan, namun kepimpinan mereka hanya terpaku dalam ruang lingkup parti, bukannya pemimpin di peringkat akar umbi.

Kekuatan sesebuah parti politik, ditentukan oleh kekuatan di peringkat akar umbi, bukannya di peringkat organisasi.

Lagipun, dalam senario politik masa kini di Sabah, Umno dihantui dengan perkataan "M" pada parti itu khususnya daripada kalangan KDM.

1 comment:

Anonymous said...

JANGAN sewenangnya nak mengHINA bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kami oi!!!!! Itulah yg. si puaka2 PENJAJAH/PENGGANAS DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis mahu, supaya bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu dr. pelbagai suku kaum, termsk. Bajau, Bugis, Irranun, Sulu dsbnya BERPECAH, melalui parti KULI warisanBANGKAI depa - serta mengHASUT ke arah KEBENCIAN pd. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu SABAH/SARAWAK dan SEMENANJUNG!!!!

Kerana percayalah, PRU15 juga akan diSABOTAJ habis2an spt. PRU14, dgn. BANTUAN CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS (termsk. utk. mengHASUT ATM/PDRM, dan disyaki PEKERJA2 SPR melalui 'NGO' Veteran PENGKHIANAT patriot yg. BEKERJASAMA dgn. 'NGO'2 PENGGANAS MOSSAD/SOROS-CIA, Bersih dan Transparency International yg, berpusat di SWITZERLAND dan JERMAN) - yg. menyebabkan rejim BANGKAI2 ANJING madey PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni akhirnya, berjaya MENUMBANGkan pemimpin AGUNG Orang Asal ISLAM /MELAYU kita, PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG, YAB DS Najib terCINTA kita, parti KEMERDEKAAN Bumiputera terCINTA kita, UMNO dan KERAJAAN BN!

Tok Terkedu.

Blog Archive