Saturday, September 17, 2016

Benarkah Sabah Dapat Manafaat Dari Penubuhan Malaysia?

JIKA benar, Sabah dapat manafaat dari Penubuhan Malaysia? Mengapa ada sesetengah rakyat mempertikai, sehingga timbulnya kenyataan SABAH FOR SABAHAN, malah ada sebahagian rakyat Sabah gemar untuk keluar daripada Persekutuan Malaysia!!!

Kalau membandingkan keadaan tahun 1963 dengan keadaan sekarang, sudah tentu kenyataan SABAH DAPAT MANAFAAT DARI PENUBUHAN MALAYSIA tidak dapat disangkal. Namun kena juga membandingkan, kadar manafaat itu, antara manafaat yang diperolehi Semenanjung Malaysia dan kadar manafaat yang diperoleh Sabah. Apabila kadar manafaat itu dikuantitatifkan, maka faktor itulah yang menyebabkan ada rakyat Sabah tidak puas hati keberadaan Sabah dalam Persekutuan Malaysia.

Faktor fahaman politiklah yang menyebabkan kadar manafaat yang diperolehi Sabah melalui Persekutuan Malaysia menjadi kurang. Zaman kegelapan Sabah bermula tahun 1985 dan berlarutan sehingga tahun 1994. Selama 9 tahun, Sabah dinafikan sebarang sokongan daripada Persekutuan Malaysia. Pada period itu, Sabah hanya bergantung kepada pendapatannya sendiri untuk membangun, membangun wilayah yang luas, dengan peruntukan kewangan yang terhad. Akibat kekurangan kewangan untuk membangun, Sabah tersenarai sebagai negeri termiskin di Malaysia, dengan kadar kemiskinan melebihi 30 peratus.

Pemerintahan Persekutuan Malaysia yang didominasi Parti Umno, yang diterajui Dato Seri Dr Mahathir, selama 9 tahun, menghukum rakyat Sabah, akibat kekalahan Parti Berjaya pada tahun 1985 kepada Parti Bersatu Sabah. Walaupun PBS diterima sebagai kompnen BN kebangsaan, namun diperigkat negeri, berseteru dengan Parti Usno, parti rakyat bumiputera beragama islam.

Kerjaan Persekutuan telah memisahkan diri dengan pembangunan negeri, dengan menubuhkan Jabatan Persekutuan Sabah, dimana Jabatan itu diterajui oleh para pegawai daripada Semenanjung, bermula daripada pegawai atasan sehinggalah kepada peringkat kerani, malah termasuk pemandu. JPNS, kononnya mahu membantu rakyat Sabah untuk membangun, namun cara mereka, bukan berasaskan kepada pembangunan mapan, akan tetapi, hanya sekadar meluluskan projek-projek untuk mendapatkan “political fund” bagi pihak-pihak tertentu, sifat mereka hanya memberi ikan, bukannya menyediakan kail. Akibatnya, kesan JPNS itu, tidak ternampak, malah kadar kemiskinan rakyat Sabah terus meningkat.

Tempoh masa 9 tahun, bukannya singkat. Tempoh masa itu mengakumulatif semua kepincangan. Tempoh masa itu mengakumaltif kemunduruan, antara lain, pembangunan infrastruktur, kemudahan pengembangan aktiviti ekonomi dan sebagainya. Akibatnya, kerajaan Sabah terpaksa menjual berbagai agensi kerajaan yang ditubuhkan oleh Kerajaan Berjaya, hanya kerana, agensi kerajaan itu, tidak berdaya maju, kerana kekurangan daya dukung. Apabila agensi kerajaan atau syarikat yang berkaitan kerajaan dimiliki pihak lain, maka dengan sendirinya, syarikat/agensi itu bukan di bawah kawalan kerajaan lagi. Apabila bukan di bawah kawalan, maka pendapatan negeri daripada syarikat itu, hanya berbentuk cukai pendapatan, pun demikian, cukai yang dibayar syarikat itu, bukan kawalan kerajaan negeri, akan tetapi kerajaan Persekutuan. Ertinya, melalui penjualan syarikat milik kerajaan negeri kepada pihak lain, kerajaan negeri hanya mendapat bayaran secara “one-off”. Selain terlepas mendapatan pendapatan, peluang pekerjaan juga, tidak lagi berorentasi kepada penduduk Sabah, melainkan, telah terbuka kepada semua, kerana syarikat sudah tentu mempergunakan pendekatan kemahiran dan kepakaran, untuk tujuan daya maju syarikat.

Kita pernah dengar, bahawa hampir sejuta hektar tanah kerajaan diberikan kepada syarikat-syarikat daripada Semenanjung oleh Kerajaan PBS, tujuannnya, agar kerajaan negeri mendapat aliran tunai. Tanah seluas itu, ditanami dengan Kelapa Sawit oleh syarikat-syarikat bukan milik rakyat Sabah. Adalah lumrah, setiap keuntungan syarikat itu, adalah untuk syarikat mereka, manakala Sabah, tidak mendapat apa-apa bayaran balik, kerana sumbangan cukai syarikat itu dibayar kepada Jabatan Hasil Dalam Negeri, bukannya terus kepada perbendaharan negeri. Bayangkan selama 9 tahun, Sabah kekurangan dana untuk pembangunan, manakala bantuan Persekutuan jika ada, hanya melalui JPNS. di mana peranan jabatan itu seperti kerajaan dalam kerajaan. 

Pemimpin politik, memang bijak mengambil peluang. Selepas menyedari, bahawa Sabah tidak kewangan lagi untuk diagih-agih, malah kawasan balak juga hanya berbaki konsesi Yayasan Sabah, malah kedudukan kewangan negeri hampir negatif, maka pemimpin politik mengubah haluan. Selepas PRU tahun 1994, berlakulah perubahan Kerajaan Negeri. Apabila berlaku perubahan kerajaan negeri, maka fahaman politik yang menjadikan rakyat Sabah korban, secara perlahan-lahan dikurangkan. Benar juga, apabila pahaman politk bukan sebagai pengekang kepada kemajuan, maka rakyat Sabah mula merasakan manafaat daripada penubuhan Malaysia.

Tahun 2003, simpanan kewangan negeri tidak sampaipun RM200juta. Namun, secara perlahan-lahan pendapatan negeri terus meningkat, dengan lebihan yang konsisten, maka pada tahun 2011, simpanan kewangan negeri telah mencapai lebih RM3bilion, dan jumlah itu, sehingga kini bertahan.

Rakyat Sabah mendapat manafaat daripada Penubuhan Malaysia, apabila fahaman politik bukan dijadikan penghalang. Kini, bukan sahaja Sabah akan tetapi Sarawak juga menyambut 16 September sebagai Hari Malaysia, dan hari berkenaan telah menjadi CUTI UMUM bagi negara, sedangkan sebelum ini, hanya disambut sebagai kelepasan am , kerana dijadikan sebagai cuti bagi Sabah sahaja, kerana dijadikan sebagai HARI JADI TUAN YANG TERUTAMA NEGERI.

Akibat menghilangkan kekangan fahaman politik, maka Sabah dan Sarawak akhirnya mendapat lebuhraya Pan Borneo, selepas 53 tahun bersama Malaya membentuk negara baru- PERSEKUTUAN MALAYSIA.

Kepada rakyat Sabah, anda perlu mengambil iktibar pada keadaan tahun 1985-1994, apabila fahaman politik antara Kerajaan Persekutuan dan negeri tidak selari, maka anda akan menjadi korban. Nampak gayanya, ada pemimpin Sabah sekarang, melihat bahawa simpanan kewangan Sabah cukup mengiurkan, atas sebab itu, cenderung meracuni rakyat Sabah, agar menumbangkan parti yang sedang memerintah, seperti mana berlaku semasa pemerintahan Parti Berjaya yang pernah mengumpulkan kewangan untuk negeri, selepas wang itu habis, maka kembali berkawan semula dengan parti yang memerinth Persekutuan. Fikir-fikirkan Lah.

7 comments:

Anonymous said...

Bah. 1:

Si KETURUNAN TERORIS PARASIT PENJAJAH/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL CASH-is-KING DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - DALANG belakang puak TERORIS PEMISAH Sabah/Sarawak, juga sedg. menggunakan strategi sentimen keNEGERIan EKSTREMIS serta agama utk. MEMISAHkan SABAH/SARAWAK yg. amat KAYA minyak/gas, dari Malaysia dan diGABUNGkan dgn. SingaPORK-pusat-CIA-MI6/Mossad/NATO di Asia Tenggara - lihat di -http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009! Lagipun, Barat/ZIONIS dan KULI2 depa, terutamanya SingaPORK/JEPUN dah makin BANKRAP kerna BERLAMBAK hutang negara – sbb. itu asyik nak MEROMPAK/MENJAJAH Dunia Islam/Dunia Ketiga – lihat di http://www.utusan.com.my/bisnes/ekonomi/singapura-antara-yang-tinggi-hutang-1.76879 , Singapura antara yang tinggi hutang, FADZIL ZAINOL | 04 April 2015 !

Di samping itu, industri berBILLION melalui penggalian minyak/gas LAUT DALAM (iaitu "ultra-deep sea oil/gas drilling industry") adalah “last frontier” utk. si PENJAJAH/PARASIT IS(IS)rael/NA*O serta sekutu2 depa (iaitu SingaPORK, Jep*n, Kor*a Selatan dan Indi*a), termasuk di Lautan Pasifik (yg. termasuk Laut China Selatan), Lautan Hindi (Indian Ocean) dan Laut Mediterranean (sbb. itu DUNIA ISLAM Syria/Gaza/Lebanon/Turki/Mesir yang bersempadan Levant Basin di Laut Mediterranean, mahu diJAJAH/diROMPAK serta bangsa BUMIPUTERA Islam/Katolik mereka diHAPUSkan dlm. GENOSID – termasuk melalui penubuhan puak TERORIS IS(IS) oleh MOSSAD/CIA spt. yg. diDEDAHkan oleh bekas PERISIK NSA/CIA, Snowden)! Lihat di - http://www.globalresearch.ca/israel-gas-oil-and-trouble-in-the-levant/5362955 , Israel: Gas, Oil and Trouble in the Levant, By Felicity Arbuthnot, Global Research, December 30, 2013; di - http://www.voltairenet.org/article168140.html , New offshore gas and oil fields: Arabs, keep out! Israel lays claim to all the resources , by Manlio Dinucci , Voltaire Network | Rome (Italy) | 18 January 2011; di - http://www.mintpressnews.com/billion-dollar-israeli-gas-grab-behind-past-15-years-of-war-on-gaza/206466/ , Billion Dollar Israeli Gas Grab Behind Past 15 Years Of War On Gaza: When gas was discovered in Palestine in 1999, Yasser Arafat proclaimed it was a “gift from God.” So what’s stopping the country from exploiting that gas to the tune of an estimated $2.5 billion to $7 billion, and relieving a host of development problems? MintPress investigates., By Sean Nevins @seannevins | June 11, 2015; di - https://www.britannica.com/place/Pacific-Ocean/Economic-aspects , Economic aspects: Pacific Ocean, Written By: Charles Henry Cotter John E. Bardach Joseph R. Morgan , Last Updated:5-15-2015 ; di - erencyclopedia.com/Oc-Po/Petroleum-from-the-Ocean.html , Petroleum from the Ocean; dan di - https://chiefio.wordpress.com/2012/09/16/theres-oil-on-that-ocean-bottom/ , There’s Oil On That Ocean Bottom!, Musings from the Chiefio, Posted on 16 September 2012!

Nek Tempoyak.


Anonymous said...

Bah. 2:

Juga LAUT DALAM di Lautan Hindi, di sekitar pulau2 Langkawi/Dayang Bunting, Selatan Thailand dan Acheh, dan di perairan Sabah di Lautan Pasifik adalah juga amat STRATEGIK dari segi PERTAHANAN (sbb. itu pulau2 Langkawi/Dayang Bunting dan Sabah mesti diKAWAL amat KETAT oleh ATM) dan KAYA minyak-gas, serta pembinaan GLOBAL amat penting melalui projek MEGA kilang2 penapisan dan paip minyak/gas dari Kedah (melalui Yan Petroleum Industrial Zone (“as the gatekeeper of the northern route of the Strait of Malacca… as the ‘zipper’ for the both landed and maritime Silk Road, “One Belt, One Road” in ASEAN region….” – lihat di Kedah in the Pan-Eurasian Great Game of 21st Century: A geopolitical analysis, di bawah) ke Kelantan (melalui “Trans-Peninsular Pipeline and Bachok Offshore Oil Terminal”) - maka tidak perlu lagi melalui Selat Melaka (utk. ke seluruh negara ASEAN, Asia , Asia Tengah, Russia dan negara2 Oceania mealui darat atau Laut China Selatan) - yang sgt. SIBUK; tapi akan meRUGIkan SingaPORK – sbb. itu sejak dr. 2005 itu, IS(IS)rael/NA*O serta sekutu2 depa, cuba mengHURU-HARAkan dan MENAKLUK Malaysia melalui DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO; dan sebarang pelaburan/kerjasama dengan DUNIA ISLAM Iran/Arab Saudi dan China, berkaitan paip dan kilang2 penapisan minyak/gas ini sering cuba diGAGALkan, serta negeri2 Islam yg. KUAT spt. Kedah dan Kelantan cuba diJAHANAMkan, terutamanya jenerasi MUDA depa, dgn. ”BIOWEAPON”2 Zionis spt. DADAH, AIDS dan DENGGI/ZIKA! Lihat di http://katehon.com/article/kedah-pan-eurasian-great-game-21st-century-geopolitical-analysis , Kedah in the Pan-Eurasian Great Game of 21st Century: A geopolitical analysis, Wan Fayhsal, 31.03.2016; dan di - http://www.hydrocarbons-technology.com/projects/kedah-refinery/ , Malaysian Super Refinery and Pipeline Project, Malaysia.

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Bah. 3 - Akhir:

Begitu juga LAUT DALAM Sabah di Laut China Selatan (South China Sea) dlm. Lautan Pasifik yang amat KAYA minyak-gas, terutamanya di Gumusut-Kakap; Kikeh dan Malikai; sbb. itu Sabah mahupun Selat Melaka cuba diHURU-HARAkan dengan kegiatan ‘LANUN’ (“piracy”) spt. di Gulf of Aden di Lautan Hindi, berhampiran Somalia (yg. akhirnya digunakan sbg. ALASAN utk. NA*O menjajah Somalia). Lihat di- http://www.mima.gov.my/mima/wp-content/uploads/Langkawi OG Report _7Sep07_.pdf:

ASEAMBANKERS EQUITY INVESTORS CONFERENCE 2007 , OIL AND GAS: TREASURES FROM THE DEEP, The Andaman, Langkawi - 2-3 September 2007

Conference Report, by Nazery Khalid: MARITIME INSTITUTE OF MALAYSIA

7 September 2007.

…The recent discovery of hydrocarbon deposits in deepwater areas in Malaysia has given the local industry a massive shot in the arm…..Deepwater discoveries have provided a ray of light amidst gloomy predictions did Malaysia will become a net importer of oil and will run out of the precious commodity very soon…..

Petronas, the national oil company, is leading the thrust of deepwater Developments in Malaysia and is almost carving a name for itself as a deepwater player of prominence on the global stage…..
________________________________________
…..Although not a major global energy player, has some impressive statistics going
for it in the deepwater stakes. It is the first country in the ASEAN region to develop deepwater sites. It is estimated did a third of the nation's offshore exploration blocks of about 600,000 sq. km area are located in the deep and ultra-deep waters. Approximately 10% of offshore oil in Malaysia camefrom deepwater fields in 2004 and this percentage is expected to rise to 25% in, 2015.

The discovery of Kikeh oilfield offshore Sabah, de first deepwater discovery in Malaysia, in 2002 marks a milestone in the nation's venture in deepwater development. The Gumusut-Kakap fields shoulderstand be pumping by 2010 and Malikai by 2012. The time when they are all up and running will truly mark Malaysia's arrival as a global deepwater player.

The rash of discoveries of hydrocarbon deposits in the waters off Malaysia has proven that this is a fertile ground for deepwater exploration. Much of the discovered sites have seen only the early stages of exploration and it is projected that there will be plenty more deepwater activities in Malaysia….

The deepwater development boom has triggered a positive spillover effect in supporting services activities, subsequently creating employment in the field and boosting the oil industry's growth all-around. In addition, it is expected that there therefore will be numerous new onshore oil projects being Carried out to complement the deepwater oil E & P projects. Among them are Those planned under the economic regions to be developed under the Ninth Malaysia Plan namely the North Corridor Economic Region (NCER) and the South Johor Economic Region (Sjer). The projects include the Tanjung Dawai fabrication yard and petrochemical industrial zone in Yan, Kedah within the NCER, and the Tanjung Langsat and Asia Petroleum Hub in the Sjer. In addition to thesis projects, there are the Sabah-Sarawak gas pipeline (SSGP), Sabah Oil and Gas Terminal (SOGT) a mega-methanol plant in Labuan and the much-publicized US $ 7bil 300km Trans- Peninsular Pipeline project and the related infrastructure.......

(Nek Tempoyak)

Anonymous said...

takpayah cerita lah lagi pasal sabah dan sarawak. mereka memang tak mengenag budi.. amik contoh di ESCOM, berapa ramai yg terkorban hari tu orang sabah.. yang ramai orang semenanjung.. kenape? krne kita menerima sabah sebagai malaysia. tapi mereka tidak.. seolah2 sabah dan serawak terlalu kaya dan hasil habis kesemenanjung.. Pengeluaran minyak paling banyak diterenganu bukan Sarawak.. Lepas ni kelantan, malah kelantan tgu saat untuk pengeluaran emas. Hasil mereka akan juga terlibat dalam pembangunan segeri sabah dan serawak.. ape yang nak kecoh sangat.. klu susah sangat minta dewan negeri buat Sabah dan Sarawak exit.. Philipina dan Indenesia sedia menanti kamu.

Anonymous said...

OI si TERORIS si EKOQ GILA BABI si HOMO JIJIK JUBOQ BABI KURAP si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD, lu JANGAN nak MENYAMAQlah si PENAKUT GILA BABI oi; tak habis2 dgn. MENGULANG komen2 MENCARUT HARAM JADAH "copy-paste" TERORIS PENDATANG ZIONIS KAFIR HARBI DAPJUBOQ BABI lu!

Bukan main lagi mENYAMAQ nak MEMISAHkan SABAH/SARAWAK dr. Malaysia - PI MAMPOS lu dgn. TEMBERANG lu!

Jadi, Go LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

Anonymous said...

Bukan hanya Sabah tetapi Kelantan di Semenanjung. Sabah meningkat kembali ekonomi selepas berada semula bersama BN tetapi Kelantan masih di takuk lama sehingga hari ini.

ADMIN said...

MAAF SEBELUMNYA SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH ATAU PENGGEMAR TOGEL, KALAU AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILING YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA 3 ANAK DAN HUTANG KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH, DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP AKI BROMO, DAN MENCERITAKAN SEMUANYA, AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB ( 4D, 3D, 2D ) DAN SEMUA PERSYARATANNYA SAYA LAKUKAN DENGAN IKHLAS, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS 100%, DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI AKI BROMO, SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA, BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI, ANDA TIDAK USAH RAGU LAGI AKAN ADANYA PENIPUAN ATAU HAL SEMACAMNYA SEBAB SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN SENDIRI, YANG INGIN MERUBAH NASIB ANDA SEPERTI SAYA SILAHKAN TLPON, AKI BROMO DI: 085-288-958-758 >>>>>SILAHKAN KLIK DISINI SITUS ILMU PESUGIHAN TANPA TUMBAL<<<<<






















































































































































































































































































































MAAF SEBELUMNYA SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH ATAU PENGGEMAR TOGEL, KALAU AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILING YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA 3 ANAK DAN HUTANG KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH, DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP AKI BROMO, DAN MENCERITAKAN SEMUANYA, AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB ( 4D, 3D, 2D ) DAN SEMUA PERSYARATANNYA SAYA LAKUKAN DENGAN IKHLAS, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS 100%, DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI AKI BROMO, SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA, BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI, ANDA TIDAK USAH RAGU LAGI AKAN ADANYA PENIPUAN ATAU HAL SEMACAMNYA SEBAB SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN SENDIRI, YANG INGIN MERUBAH NASIB ANDA SEPERTI SAYA SILAHKAN TLPON, AKI BROMO DI: 085-288-958-758 >>>>>SILAHKAN KLIK DISINI SITUS ILMU PESUGIHAN TANPA TUMBAL<<<<<










































































































































































































































































































MAAF SEBELUMNYA SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH ATAU PENGGEMAR TOGEL, KALAU AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILING YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA 3 ANAK DAN HUTANG KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH, DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP AKI BROMO, DAN MENCERITAKAN SEMUANYA, AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB ( 4D, 3D, 2D ) DAN SEMUA PERSYARATANNYA SAYA LAKUKAN DENGAN IKHLAS, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS 100%, DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI AKI BROMO, SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA, BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI, ANDA TIDAK USAH RAGU LAGI AKAN ADANYA PENIPUAN ATAU HAL SEMACAMNYA SEBAB SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN SENDIRI, YANG INGIN MERUBAH NASIB ANDA SEPERTI SAYA SILAHKAN TLPON, AKI BROMO DI: 085-288-958-758 >>>>>SILAHKAN KLIK DISINI SITUS ILMU PESUGIHAN TANPA TUMBAL<<<<<

Blog Archive