Tuesday, February 17, 2015

Anwar Dalam Penjara- N Surendran Dan Latheefa Koya Yang Menyibuk

ANWAR yang masuk penjara, N Surendran dan Latheefa Koya pula yang menyibuk. Mereka berdua ini cuba menggambarkan, bahawa Anwar tidak nyenak tidur sebab tilam hanya 2 inci, susah buang air kerana tandas berbentuk mencangkung, susah mandi kerana hanya pakai air dari baldi, susah menulis kerana tiada kerusi dan meja, tidak dapat tenggok CNN kerana tiada TV, tidak dapat tweet kerana tiada handphone, tidak dapat jalan-jalan kerana dihalang tirai besi.

Kalau dalam penjara seperti bilik hotel lima bintang, maka beramai-ramai orang masuk penjara. Penjara adalah satu tempat yang hanya menyediakan asas minima bagi keperluan banduan, kerana penjara adalah tempat untuk bermuhasabah diri dan menyesali tindakan yang melanggar undang-undang, selain berserah diri pada Allah untuk meminta keampunan.

Betapa ramai penyokong Anwar tidak percaya, bahawa pemimpin mereka melakukan jenayah, tetapi lagi ramai yang percaya bahawa pemimpin pembangkang itu melakukan kesalahan jenayah.

Tujuh tahun diberikan kepada Anwar membela diri, dengan barisan peguam yang ramai dan handal-handal. Ambilah iktibar, bahawa manusia hanya boleh merancang, Allah juga yang menentukan. Mereka yang mempertikai jatuhnya hukuman kepada Anwar, seolah-olah mempertikai ketentuan Allah S.W.T. Tiada manusia yang terlepas daripada ketentuan Allah, termasuk juga lima Hakim Mahkamah Persekutuan yang sebulat suara mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan 5 tahun penjara yang dikenakan mahkamah itu kepada Anwar pada 7 Mac 2014.

Selama 7 tahun peluang diberikan kepada Anwar dan para peguam beliau, akan tetapi tiada seorangpun daripada mereka mempertikai fakta kes, iaitu DNA yang terdapat pada sperma yang diambil daripada dubur mangsa, bukan milik tertuduh.

Selama 7 tahun diberikan peluang, tiada seorangpun daripada peguam Anwar dan para peguam beliau menafikan, bahawa sosok tubuh yang terdapat dalam CCTV di Kondominum di mana perlakuan seks luar tabii itu berlaku bukan Anwar. Tidak sama dengan video seks yang didedahkan Trio Datuk T, di mana Anwar boleh-boleh mengatakan bahawa pelaku itu bukan beliau, melainkan seseorang yang menyerupai beliau.

No comments:

Blog Archive