Saturday, December 06, 2014

RCI PATI Sabah- Anwar Berdolak Dalik

SEBELUM September 1998, Dato Seri Anwar Ibrahim sangat berkuasa. Pada masa itu, tidak telepas apapun, pastinya beliau terlibat, apatah selepas Umno masuk ke Sabah pada tahun 1991.

Pada RCI Pati Sabah, seharusnya Anwar mendedahkan apa yang diketahuinya, namun beliau tidak mengunakan peluang itu, sebaliknya hanya bercakap "hearsay".

Kini selepas RCI didedahkan, Beliau bersuara pula, dengan menuding jari ke Putrajaya, kononnya ada "cover Up".

Ditegaskan melalui pengumuman RCI, ianya berbentuk hard copy, dan telah dinyatakan, bahawa laporan setebal 336 halaman itu, tidak diusik langsung, termasuk titik koma.

RCI Sabah diketuai oleh Mantan Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong.

Apa yang pelik, samaada Anwar berada dalam kerajaan mahupun sebagai Ketua Pembangkang, beliau tidak pernah mengetengahkan masalah PATI kepada teman-teman rapatnya seperti Mantan Presiden Filipina Joseph Estrada, Mantan Presiden Indonesia BJ Habibie, malah kepada Mantan Naib Presiden Indonesia, dan kini menjadi Naib Presiden sekali lagi Jusof Kala.

Laporan RCI PATI Sabah yang didedahkan pada 3 Desimber, merungkaikan, bahawa tiada pengelibatan kerajaan dalam kebanjiran PATI atau pemberian Kad Pengenalan kepada rakyat asing di Sabah, sebaliknya adanya sindiket yang bersifat bisnes menjual Kad Pengenalan kepada PATI dengan kerjasama pihak-pihak tertentu yang korup di Jabatan Pendaftaran negara.

Kini, Anwar cuba membela, para pegawai itu, dengan menyatakan bahawa kes sebesar itu, kerajaan mencucui tangan, dan menjadikan para pegawai korup sebagai kambing hitam.

Anwar, kerap mengambil peluang, pada setiap yang berlaku, namun, semasa berkuasa dahulu, tidak pernah bercakappun mengenainya, sedangkan masalah PATI Sabah telah berdekad lamanya.

1 comment:

Unknown said...

Anwar adalah pembuat masalah dlm situasi ini. namun beliau bijak melepaskan diri. Anwar mmg kaki putar alam & sts menipu rakyat. moga Allah sts membuka hidayah padanya.

Blog Archive