Latest News

1MDP Akan Mengundang Krisis???

TIGA perkara yang meruncingkan didepani 1MDB dalam berapa hari kebelakangan. Pertama syarikat itu gagal membayar hutang sesuai dengan jadual, kedua seorang ahli Umno membuat laporan polis berakaitan syarikat itu serta kabinet persekutuan, dan TPM mempengerusikan satu mesyuarat membincangkan berkaitan syarikat tersebut.

Bukan kali pertama syarikat pengumupul kekayaan negara itu gagal membayar hutang menurut jadual, Selain kegagalan membayar pada 30 November 2014 berjumlah RM2bilion, syarikat itu gagal pada November 2013 berkaitan hutang berjumlah RM6.17bilion. Setakat ini, syarikat itu hanya membuat bayaran sebanyak RM670juta pada Ogos 2014.

Akibat kegagalan membayar mengikut jadual, maka sayrikat itu terpaksa menanggung kenaikan kadar pinjaman kerana penjadualan semula hutang. Amaun yang terlibat mencapai RM30 juta di mana perlu dibayar secara "upfront".

Penjadualan semula terpaksa diterima oleh bank penjamin seperti Maybank Investment Bank Bhd dan RHB Investment Bank, jika tidak IMDB akan menjadi pengingkar, di mana seterusnya sistem perbankan Malaysia kan tersungkur. IMDB mempunyai hutang RM42bilion.

Laporan polis yang dilakukan oleh pemimpin Umno terhadap 1MDB menunjukkan satu pertanda ada sesesuatu yang tidak lancar berkaitan syarikat itu.

Apa kah 1MDB mengundang satu krisis besar??? yang boleh menyebabkan Perdana Menteri letak jawatan? Sama-sama kita berfikir sejenak.

15 Responses to "1MDP Akan Mengundang Krisis???"

Anonymous said...

Mahathir ingat dia pandai, sebenarnya tindakan Mamak ini dalam thn 1997 sudah pun membawa Negara ini ke ambang kebangrapan...........habis yang menanggung sekarang ialah Najib. Mahathir adalah satu binatang yang licik guna perkauman apabila berhadapan dgn masalah, sebab itu orang ramai menuduh Soros, sebenarnya Mamak lah orang yang membuka luas pasaran sampai manipulasi dapat di mainkan orang luar seperti yang berlaku dimana mana pasaran yang tidak mempunyai sekatan,. Tapi Mamak ini Berjaya mengabui mata rakyat sebagai hero melawan IMF, sebab IMF dihalang membantu maka rakyat Malaysia lah yang menanggung segala kerugian syarikat2 org2 UMNO . Inilah kisah sebenarnya Ular Mamak yg amat bahaya.Akibatnya KWSP membayar dividen yang amat rendah kpd pekerja sehingga 90% dari pencarum mempunyai kurang dari RM100k apabila bersara. Pesara yang simpan di bank semua dapat maksimum 3% , iaitu RM300 sebulan untuk simpanan tetap RM100,000 iaitu di bawah paras kemiskinan kritikan. Hantu ini hanya membela orang2 yang melabur dlm ASM/ASB sebab majority pemgang saham amanah ialah org2 UMNO. Kalau saham jatuh, PETRONAS dan KWSP dan bank2 akan menutup lubang pakai duit rakyat. Haramjadah Mamak Mahathir ini.................Harap Najib sumbat je makluk ini ke Jel sebab agenda Mamak ini adalah untuk letak anak botak dia sebagai PM.

Anonymous said...

Semoga PM cepat berhenti. Anonymous, Mahathir memang pandai.jik atak pandai tak lah kadi PM 22 tahun dan sentiasa menang 2/3 majoriti. cakap guna otak..lah oiit.

Jebatderhaka

Anonymous said...

Anon 1717 bercakap dgn fakta la bodoh.

musram rakunman said...

anon- cuba cek dividen, sejak diperkenalkan paling tinggi 8.5%, sebabnya EPF mempunyai dana yang terlalu besar. EPF hanya boleh melabur pada pelaburan yang pasti membawa untung. Tidak boleh bersepkulatif.

Anonymous said...

Kepala ko penuh dgn dakyah Anwar, ko sendiri yg kena bebaskan otak ko dari penjajahan minda Pakatan Runtuh, sempat lagi,rajin2 sikit kaji sejarah.

Anonymous said...

Sekarang yang merancang kejatuhan Najib ialah Mahathir yang pakai isu MDB1. Najib perlu di sokong oleh semua lapisan rakyat Malaysia tanpa kira kaum mana , sebab Najib lah orang yang memperuntukan BR1M bagi semua yang berpendapatan rendah. Niatnya adalah baik, manakala Tun Mamak pakai khazanah untuk kroni2 nya sahaja. Harap Najib jaga2 sikit pada masa ini dan menyumbat terus blogger2 yang mengancam beiau dan orang2 UMNO yg bersekongkol dengan Ular Mamak Tua ini. Najib akan dapat sokongan dari semua rakyat tanpa kira kaum mana sebab jasa beliau kepada semua lapisan masyarakat.Berbanding Najib Mahathir telah hancurkan Negara dgn banyak skandal2 seperti Maminco, Bank Bumi, PKFZ, Projek2 Rundingan Terus, PutraJaya, KLIA, Twin Tower dsbnya dimana dia pakai proksi untuk meraih keuntungan lalu menghalau penduduk tempatan yang kehilangan tempat........... Terus tangkap Mamak Tua ini sebelum terlambat............

Anonymous said...

Semua orang politik penipu ...

ramlan aziz said...

Red bean army in action....haha....bahasa cerminan bangsa...anoy 17:17...so obvious arr...pathetic chauvanist racist bullshit....sory....hehe

Anonymous said...

Ye le sangat, Tun M PM paling cerdik la bro, Najib bagi Brim tapi rakyat hutang 80% Dari pendapatan, zaman Tun M, BRG murah pekerjaan byk, hutang cuma 40% Dari pendapatan, hidup senang, gaji kecik pun tak pe tapi cukup, harga rumah murah , getah sawit harga tinggi, hantar student semua biasiswa x payah bayar, masuk uitm bayar RM90 /semester.Melayu,cina, India semua satu hati , majoriti 2/3 . Melayu ada kerja kilang proton, perodua,pnb, Telekom ,mas semua happy, cina untung stock market, India pun dapat share tnb , najib patut Cari la benda Baru yg untung kan semua orang, ni asik nak pakai formula lama.asas dah baik binalah atas Asa's yg baik tu, ni MAS untung jadi rugi,tambah 1mdb lagi, lepas ni APA pulak bala yg datang,najib ikut formula nuo jubo terjubo lah jawabnya.Nuo jubo pun akan buat formula Tun M kalau dia jadi PM.dia cuma buat gila babi suruh najib jadi babi Dan dia akan ambil alih, zaman Tun M presiden anak jantan setiasa bertanding maka dapat la menteri/mt berkualiti.Baru la cerdik memerintah, yg kaki bodek/bodoh kena belah

musram rakunman said...

Tulisan A Kadir Jasin sungguh panas berkaitan 1MDB http://www.kadirjasin.blogspot.com/2014/12/umno-leader-lodges-police-report.html

Anonymous said...

Tangkap si Mamak Tupai susah ke???????????????????///Mahathir ini pengikut ajaran Nazi, dia melagakan rakyat untuk hidup subur.

Anonymous said...

Selagi Najib hormati Mahathir selagi itulah Mamak ini kan menekan dia.

Anonymous said...

Selagi Najib hormati Mahathir selagi itulah Mamak ini kan menekan dia.

Anonymous said...

Ckp ikut perasaan. Fakta entah kemana.. Sibuk pasal melayu.. Bangsa cina yang umpama api dalam sekam x nampak.. Dasar buta...

Anonymous said...

cukuo lah jadi anai anai utk hancur kan negara.. dgn fakta yg lain tersurat dan tersirat..

Blog Archive