Tuesday, April 29, 2014

Kalau PRU-14 Diadakan Sekarang-Masih Kah Undi Popular 52 Peratus? Bagi Pakatan Rakyat

Penyokong Pakatan Rakyat sungguh kecewa, apabila Pemimpin idola mereka Dato Seri Anwar Ibrahim gagal berjumpa Presiden Amerika Barack Hussien Obama. Obama berada di negara ini sejak 26 April dan berakhir pada Isnin.

Pelobi Anwar, gagal memujuk Obama untuk berjumpa Ketua Pembangkang itu; namun demi kelihatan bahawa Amerika mengamalkan pendekatan adil, maka diutuskan Susan Rice untuk bertemu Anwar.

Dalam pertemuan itu, biasalah Anwar bersemangat memberitahu utusan Obama itu berbagai keburukan negara menurut kacamatanya, bahawa tiada lagi yang betul dalam negara ini, kecuali kalau dia menjadi Perdana Menteri.

Anwar juga lupa, sistem yang ada dalam negara telah memberi peluang kepada beliau menjadi Menteri, menjadi Timbalan Perdana Menteri, dan memberi peluang kepadanya menjadi wakil rakyat, walaupun sebagai mantan banduan.

Juga Anwar tidak mengakui, bahawa sistem dalam negara memberi peluang kepada Pembangkang memerintah beberapa negeri, dan Anwar lupa, bahawa amalan demokrasi dalam negara ini menggunakan pakai sistem kerusi, seperti mana di amalkan oleh negara-negara komonwel, seperti UK, Australia, Kanada dan sebagainya.

Anwar semasa pertemuan itu mengungkit bahawa  "Pakatan Rakyat is the rightful government to this country" kerana mendapat 52% dari undi rakyat negara ini dalam pilihan raya yang lalu.

Malangnya, Anwar lupa, bahawa jika PRU-14 diadakan sekarang, undi popular sebanyak 52% itu mungkin tidak lagi menjadi kenyataan jika pilihan raya diadakan, kerana tentunya sebilangan besar daripada penyokong PAS tidak lagi akan menyokong Pakatan apabila isu hukum hudud timbul.

DAP menentang keras hukum hudud itu, walaupun satu ketika dahulu, pimpinan utamanya berjanji untuk menghormati perjuangan bangsa dan agama lain di negara ini.

Apapun, DAP ada hak untuk tidak bersetuju kerana Islam itu bukan agamanya kepada kebanyakan pemimpin dan ahli parti itu.

Malahan, parti itu meminta PAS agar keluar daripada Pakatan dan sekaligus daripada segi moralnya Pakatan hanya mempunyai dua parti sahaja dalam pakatan pembangkang itu.

Justeru peratusan sokongan yang memihak kepada pembangkang sudah pastinya berkurangan dari 52% yang digembar-gemburkan itu.

Jadi pengakuan Anwar yang Pakatan itu merupakan pihak yang secara politik dan moralnya adalah parti yang sepatutnya menjadi kerajaan itu sudah tidak relevan lagi.

DAP dengan jelasnya meminta PAS keluar daripada Pakatan, dan parti itu berkata yang dalam politik tidak ada persahabatan dan permusuhan yang berkekalan, maka DAP merasakan ini adalah masanya untuk mengambil tindakan berpisah dengan PAS, kerana perbezaan yang sangat jelas dalam banyak hal perjuangan dan matlamat parti masing-masing.

Seandainya PAS benar-benar tidak lagi bersama dalam Pakatan, parti itu tidak akan menghadapi masalah moral kerana sememangnya daripada awal penubuhannya, perjuangannya adalah untuk meningkatkan Islam yang hendak diaddinkan dalam pentadbiran kerajaan negara ini.

Malah, jika PAS benar-benar parti yang mempunyai moral dan maruah yang tinggi, parti itu sepatutnya menyahut cabaran DAP itu kerana ini merupakan keputusan yang menjadi penentu kepada masa depan parti itu sama ada ia parti yang boleh diyakini dan tidak berbohong di pandangan mata rakyat.

PAS boleh memberikan penjelasan yang baik dalam isu hudud ini jika parti itu benar-benar mahu melaksanakan hudud di negeri Kelantan.

Kelantan adalah salah sebuah negeri yang menganggotai Persekutuan ini dan Kelantan sama seperti negeri lain yang memberikan sumbangan kepada kedaulatan negara.

Kedaulatan negara datangnya daripada penyertaan negeri yang berdaulat dalam Persekutuan ini, kerana negeri itu juga mempunyai legislatifnya sendiri.

Tiada salahnya jika negeri itu mempunyai undang-undangnya sendiri yang berlainan daripada undang-undang di peringkat persekutuan dan negeri-negeri yang lain.

Amerika Syarikat juga adalah sebuah negara Persekutuan yang dianggotai oleh 52 negeri di dalamnya dan ada negeri dalam Amerika Syarikat yang mana sebahagian daripada undang-undangnya berbeza dengan undang-undang di negeri-negeri lain AS itu.

Maka tidak ada kesalahannya jika di Malaysia, Kelantan dibenarkan melaksanakan hukum hudud itu memandangkan negeri itu mempunyai 97% rakyat yang berbangsa Melayu dan beragama Islam.

Hanya yang perlu menjadi fokusnya sekarang ini, tentukan undang-undang hudud itu adalah hudud yang sebenarnya, dan ini belum ternyata lagi berjaya atau gagalnya pelaksanaannya di Kelantan.

Sebagai seorang Islam, saya ingin melihat undang-undang hudud ini terlaksana di Kelantan yang akhirnya nanti dapat membezakan undang-undang mana yang lebih baik daripada yang ada sekarang ini.

Alasan hudud ini menyalahi Perlembagaan negara adalah alasan yang lemah.

Negeri-negeri berdaulat itu ada undang-undang tubuh dan enakmen syariahnya sendiri yang boleh dipinda untuk kehendak rakyat negeri itu.

Yang penting, kerajaan Persekutuan memberikan sokongan yang secukupnya bagi negeri ini untuk melaksanakan undang-undang itu.

Kita bersetuju yang undang-undang hudud ini wajar dilaksanakan dengan berhati-hati agar ia tidak menjejaskan negara, tetapi ia tidak semestinya menjadi alasan kenapa hudud itu tidak perlu dilaksanakan di Kelantan.

Mungkin ia memerlukan penglibatan ramai sadaqiah Islam peringkat antarabangsa yang berwibawa untuk membantu bagi pelaksanaan cita-cita PAS untuk melaksanakan hukum itu di negeri Kelantan yang 97% daripada rakyatnya beragama Islam itu.

Mungkin bukan mudah untuk memulakan pelaksanaannya, tetapi tidak salah untuk diusahakan dan memulakan pelaksanaannya dalam keadaan berhati-hati dan cermat.

Yang pentingnya, dalam tidak berapa lama selepas pelaksanaannya, kita dapat membuktikan hukum dan undang-undang Islam itu mampu untuk menunjukkan kewibawaannya daripada hukum-hukum sivil yang ada hari ini.

Jika ia gagal menunjukkan bukti itu, maka yang gagal nanti ialah PAS, bukannya hukum Allah itu.

Kegagalan adalah sifat mustahil bagi Allah. Tiada apa yang gagal bagi Allah kerana nyawa dan nafas kita sendiri adalah daripada Allah dan terbentangnya dunia dan alam ini adalah kenyataan kehebatan yang mustahil boleh dibandingkan dengan sesuatu.

Masakan hukum dan undang-undang agama yang diturunkannya itu adalah undang-undang yang gagal memberikan keadilan kepada umat sejagat.

Berbalik kepada isu sokongan 52% kepada Pakatan yang disebut oleh Anwar itu, hakikat sebenarnya sekarang ini keadaan 52% yang memihak kepada Pakatan itu bukan lagi satu kenyataan, dan ia menjadi sejarah, bukan kerana sesiapa, tetapi kerana Pakatan itu sendiri.

1 comment:

Anonymous said...

undi kpd PR krn fade-up dgn politik UMNO. Tapi sebusuk2 UMNO, tersangatlah SIALnya pakatan rakyat. Dari `bahalul sialsi' pemimpin PR hinggalah kenyataan2 penyokong tegar mereka sangat terserlah kebodohannya

Blog Archive