Friday, March 28, 2014

MH370: Agak-Agak Berapa Kos Mencari?

Nampak gayanya operasi mencari pesawat malang MH370 akan menelan kos tertinggi abad ini. Faktor kos akan menambah lagi bagaimana uniknya kehilangan pesawat yang membawa 239 penumpang bersama kru itu yang berlepas daripada KLIA menunju Beijing 8 Mac lalu.

Selain penentuan kehilangan pesawat itu menggunakan pengiraan hantaran gelombang melalui kaedah Doppler Effect, yang belum pernah digunakan dalam operasi mencari kemalangan pesawat, menjadikan kehilangan pesawat MH370 sebagai kehilangan pesawat abad ini.

Telah masuk hari ke 21, belum ada tanda-tanda di mana pesawat malang itu. Hanya perkiraan data satellite, digunapakai untuk mencari pesawat malang itu.

Kehilangan MH370, bukan sahaja mencabar teknologi mutakhir ini, malah negara-negara kuasa besar, yang sebelum ini mendabik dada dengan kehebatan teknologi mereka, ternyata berdepan dengan kehilangan pesawat MH370, nampaknya teknologi mereka itu, "useless".

Akal manusia yang menyebabkan kehilangan pesawat itu, menyebabkan teknologi yang juga hasil fikiran manusia, bertembung. Untuk sementara waktu, akal manusia masih lagi unggul, atas sebab apa? semua pihak masih berteka teki, apa kah sebenarnya berlaku pada pesawat malang itu.

Berbagai teori dianalisis, dan yang terbaru, dikatakan bahawa pesawat itu lebih awal terhempas, oleh sebab itu, gerakan mencari dipindahkan ke arah North west Perth, dan lebih dekat dengan Kuala Lumpur. Kawasan baru ini lebih dekat dengan darat, lebih cetek, dan lebih mudah menjalankan operasi, atas sebab pesawat boleh terbang lama, sebelum kembali ke pangkalan mengisi minyak.

Kawasan baru, lebih luas berbanding tanah semenanjung, pun demikian ianya lebih mudah dijangkau kerana berdekatan dengan daratan.

Kapan kah pasukan mencari boleh menemui serpihan atau bangkai pesaawat? kemudian selepas itu mencari kotak hitam. Hanya masa yang menentukan.

No comments:

Blog Archive