Wednesday, February 05, 2014

Berita Pehin Seri Taib Akan Melepaskan Jawatan Semakin Kencang

Datuk Dr Salleh bersama Pehin Seri awal minggu ini
Semasa PRN Sarawak tahun 2011, Ketua Menteri Sarawak Pehin Seri Taib Mahmud telah membuat kenyataan, bahawa pada PRN itu adalah PRN terakhir bagi beliau. Beliau juga menambah, bahawa beliau akan melepaskan jawatan Ketua Menteri Sarawak dalam tempoh dua tahun.

Menjelang hampirnya tempoh dua tahun, kini khabar atau berita bahawa Ketua Menteri terlama di negara ini akan melepaskan jawatan setidak-tidak hujung bulan ini, dan kemungkinan beliau akan dilantik ssebagai TYT Sarawak yang baru.

Tempoh masa TYT Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin, 93 akan tampat pada 28 Februari ini, selepas disambung bermula 5 Disember lalu.

Taib menjadi Ketua Menteri Sarawak selama 33 tahun bermula tahun 1981. Beliau telibat dalam politik selama 50 tahun.

Siapa kah bakal menggantikan beliau? nama-nama seperti Tan sri Adenan Satem, Abang Johari Tun Openg,  Awang Tengah Ali Hassan. 

Taib adalah Presiden Parti PBB Komponen Bn Sarawak. Pada PRU-13 lalu, PBB menang 100 peratus kerusi yang ditandingi, sementara pada PRN Sarawak pada 2011, semua kerusi yang ditandingi parti itu menang.

Bakal pengganti Taib, hendaklan seoarang pemimpin yang boleh diterima oleh rakyat berbilang kaum dan agama Sarawak, dan yang paling penting, pemimpin itu mampu memikul tanggungjawab, bahawa Sarawak akan senantiasa menjadi simpanan Tetap Bn, selain Sabah.

No comments:

Blog Archive