Saturday, January 25, 2014

Jangan Lepas Guru Melampau Ini

Jika di Sweden, sepasang rakyat Malaysia masuk penjara, hanya semata-mata kerana merotan tangan anaknya kerana tidak menunaikan solat, satu kewajiban dalam agama, mengapa tindakan serupa itu tidak boleh dikenakan kepada seorang guru berbangsa cina di SRJK (cina),Khai Meng Sungkai Perak.

Guru bahasa inggeris itu yang bernama Chen Yan Yan mendenda dua orang pelajar melayu tahun 4 meraggut rumput, hanya kerana tidak menyiapkan kerja rumah. Selain disuruh meragut seperti lembu, lehen murid itu juga dikalongkan lonceng seperti mana terdapat pada anjing.

Ibu murid itu telahpun membuat laporan polis, kerana anaknya dikatakan sungguh tertekan kerana diejek rakan-rakannya dengan panggilan lembu.


Mendenda pelajar dengan perlakuan seperti binatang, adalah perlakuan yang amat melampau, dan sepatutnya tidak berlaku pada abad moden ini.


Bayangkan, jika keadaan negara ini, di mana kaum melayu/bumiputera merupakan minoriti, dan kebetulan kementerian pelajaran diduduki oleh kaum yang sama dengan Yan Yan, mungkin perlakuan terhadap murid-murid melayu akan lebih dahsyat lagi.


AYT akui, kejadian ini, mungkin satu kejadian terpencil, namun ianya tidak boleh diambil remeh, kerana ianya akan berlaku lagi di masa depan, jika tindakan berat tidak diambil terhadap guru melampau ini.

1 comment:

Unknown said...

Muka pun nampak bangang. Sekarang baru nampak jalan tengah yang menyelesaikan persoalan kenapa terdapat kes kes ibu bapa yang tiba tiba datang kesekolah mengamuk dan menyerang guru secara fizikal. Masalah peribadi guru atau memang ada masalah dengan modul latihan diInstitiut latihan perguruan?

Blog Archive