Saturday, October 26, 2013

PRK Sungai Limau: Pengundi Cina Hanya 1,842 orang

Kata orang, undi tetap undi. Dalam sistem demokrasi kelebihan satu undipun penting, untuk kemenangan. N.22 Sungai Limau, di mana PRK berlangsung pada 4 November ini, mempunyai 27,222 pengundi, diantaranya 1,842 adalah pengundi cina, 15 pengundi india, dan majoritinya adalah pengundi melayu (25,233). 

Walaupun jumlah pengundi cina, bukanlah signifikan dalam PRK ini, namun ianya boleh menjadi petunjuk apa kah sokongan kaum cina terhadap BN meningkat kah atau tidak.

Menteri Besar Kedah- Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir berharap, bahawa pada PRK kali ini, beliau berharap bahawa ianya menjadi pengakhir kepada penolakan kaum cina terhadap BN.

Pada PRU-13 lalu, kawasan itu dimenangi oleh Mantan Menteri Besar Kedah- Tan Sri Azizan Abdul Razak dengan majoriti 2,774 undi.

DUN Sungai Limau sebenarnya adalah wilayah Pas sejak tahun 1995; dan sejak itu, kawasan ini terus diwakili oleh Allahyarham Azizan. Pada PRK kali ini, BN mencuba untuk merampas kawasan itu melalui calonnya yang berwibawa Dr Ahmad Sohaimi Lazim, 52 mantan pensyarah Kanan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

Berberapa penganalis politik, jika BN mahu merampas kerusi Sungai Limau daripada PAS, maka inilah masanya BN mampu melakukannya. Selain itu, PRK kali ini, adalah ujian pertama bagi Mukhriz sebagai Menteri Besar kedah, dan ujian pertama bagi Saf Kepimpinan Umno yang baru.

PRK Sungai Limau adalah PRK kedua selepas PRU-13, selepas PRK Kuala Besut, Terengganu 24 Julai lalu.

No comments:

Blog Archive