Wednesday, October 16, 2013

Liwat II Anwar: Mengapa Anwar Gerun dengan Tan Sri Shafee Abdullah?

AGAKNYA apa yang menyebabkan Anwar gerun sangat dengan Peguam Terkenal Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah? sehinggakan Ketua Pembangkang itu bersungguh-sungguh sangat mahu melucutkan peguam itu sebagai Pendakwa raya bagi kes rayuan liwat II Anwar.

Pendakwaan mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang melepas serta membebaskan Anwar, 64, daripada pertuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, 26, di sebuah unit Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Pihak pendakwaan sebenarnya mempunyai kes yang boleh menang, namun disemua kes yang melibatkan Anwar baik liwat I dan II, mahkamah terpaksa membebaskan ketua pembangkang itu kerana masalah teknikal.

Baik liwat I dan II, sebenarnya mahkamah tidak menafikan, bahawa Anwar melakukan kerja liwat, namun kerana kekurangan penyusuan tatacara pendakwaan termasuk tatacara mengemukakan bukti-bukti, maka menjadi pemangkin kepada mahkamah untuk membebaskan OKT itu secara teknikal.

Mungkin rekod Tan Sri Muhammad Shafee, sebagai peguam bela yang senantiasa menang pada sebarang kes yang diwakilinya, maka Anwar merasa gerun, kerana kesilapan pihak pendakwaan akan diminimumkan, sehingga memungkinkan Anwar akan sabit kesalahan.

Usaha Anwar melucutkan Shafee terus berjalan, dan kini beliau merayu ke mahkamah Persekutuan, kerana di peringkat mahkamah rayuan, permohonnannya telah ditolak sebulat suara.

Rayuan liwat II sebenarnya akan didengar pada 11-12 Disember ini.

No comments:

Blog Archive