Sunday, July 14, 2013

PRK Kuala Besut: PAS ambil peluang hubungan Idris Jusoh-Ahmad Said?

SEJARAH lama hubungan antara Datuk Idris Jusoh mantan MB Terenggangu, kini Menteri Pendidikan II dengan MB Terengganu Datuk Ahmad Said yang bermula berkaitan isu perlantikan MB selepas PRU 2008, digunakan PAS untuk meraih undi.

Slogan PAS "Undi untuk Pas" adalah untuk kemenangan IdrisJusoh bagi mengimbangi kem Ahmad Said di Terenggangu.

Bolehkah slogan itu mempengaruhi pengundi Kuala Besut? di mana pada PRU 5 Mei lalu, kawasan itu dimenangi dengan selesa oleh calon BN.

Mempergunakan isu dalaman Umno dalam PRK itu, kelihatan bahawa PAS tidak mempunyai keyakinan untuk menang; selain tidak mempunyai hala tuju dalam PRK itu.

Kelihatannya PAS hanya mempergunakan isu semasa, iaitu isu 16:16 dan isu hubungan antara Idris-Ahmad; selain mengecam calon BN, kononnya bukan penduduk tempatan.

PRK Kuala Besut bagi BN, bukannya untuk calon yang dikemukan, akan tetapi calon itu hanya sebagai perantara bagi BN bagi meneruskan pembelaan dan pembangunan rakyat kawasan itu.

Sebenarnya seorang wakil rakyat tidak akan dapat membantu banyak, jika tidak mendapat dokongan daripada kerajaan yang memerintah. 

Rakyat perlu tahu, bahawa di Peringkat Pusat adalah kerajaan BN, dan di Terengganu kini, yang memerintah adalah BN, walaupun dengan majoriti mudah.

Rakyat Kuala Besut kena tahu, bahawa walaupun berlaku seri 16:16, kerajaan Terenggangu tetap diperintah oleh BN, kerana ada kelebihan satu undi, yang datangnya daripada speaker DUN Terengganu.

Tujuan PAS mahu menang bagi PRK itu, hanya mahu menganggu perjalanan sidang DUN Terenggangu, manakala dari segi pemerintahan, BN akan terus memerintah selama sepenggal, meskipun berlaku seri 16:16; kecualilah adalah pihak DUN BN yang berpaling tadah.

Isu Hubungan Idris-Ahmad Said

Membangkitkan isu itu hanya membuatkan dua pemimpin itu berkerja keras dan menolak anggapan atau persepsi yang disebarkan oleh musuh BN. Atas sebab itu, Idris berani mengatakan bahawa pada PRK itu, calon BN bukan sahaja akan menang, akan tetapi akan meningkatkan jumlah majoriti.

Sebenarnya tiada sebab bagi pengundi Kuala Besut tidak mempertahankan BN, kerana sebenarnya kawasan itu mendapat pembelaan daripada kerajaan BN, apatah lagi, wakil Rakyat Parlimennya telah dilantik sebagai Menteri Persekutuan.

Pengundi Kuala Besut telah mengetahui, bahawa mereka dihargai oleh kerajaan BN, atas sebab itu tiada sebab bagi mereka tidak memilih calon BN.

No comments:

Blog Archive