Latest News

Kemaskini Ops Daulat: Datuk Seri Yang Ditangkap Polis itu lebih dikenali dengan panggilan "John"

Orangnya lemah lembut, tetapi bijak berbicara. Tahun 80-an berkerja sebagai kerani di salah sebuah Jabatan Kerajaan Negeri yang beribu pejabat di Sembulan, Kota Kinabalu.

John berketurunan KadazanDusun, dan katanya berasal dari Tamparuli Sabah.

Penulis mengenali John antara tahun 1978-1979, kerana masa itu kami berkerja walaupun bukan sepejabat dan bukan sejabatan, tetapi kami menyewa di sebuah rumah yang sama.

Saya tidak berjumpa John sejak  April 1979 dan berasaskan gambar, penulis dapat mengecam dia adalah "john" yang penulis kenali itu.

Yang pelik, bagaimana John boleh berkait rapat dengan Rajah Muda Agbimuddin? mungkin semasa mereka sama-sama berkerja, akan tetapi John bekerja di Kota Kinabalu.

Memang John adalah lantikan tahun 70-an semasa era Tun Mustapha, malah semasa berkerjapun hanya mengguna pakai sijil Darjah 6, dan jawatanpun hanya sebagai pembantu kerani am.

Para kawan-kawan yang mengenali John mengatakan bahawa dia telah berhenti kerja pada tahun 90-an dan berkecimpung dalam bisnis broker; namun penulis tidak pernah terjumpa/terserempak dengan John walaupun penulis menghabiskan sebahagian masa di kawasan Kota Kinabalu, khususnya kawasan Kampung Air.

Salah satu kepakaran John adalah walaupun hanya berjumpa dalam masa singkat, dia mampu mencipta suasana keakraban, sehingga ramai yang terperangkap dengan kata-katanya.

Tahun 80-an John terkenal ramai teman wanita, disamping ada rupa paras, ditambah pula dengan kemahirannya dalam "sweet talk". Sebagai jiran serumah tetapi berlainan bilik, John selalu pulang bertemankan wanita yang berlainan, ertinya sering berganti-ganti. Itulah serba sedikit berkaitan John yang penulis kenal. Tetapi apa kah John yang penulis kenal itu, adalah yang bergelar "Datuk Seri" yang ditangkap polis semalam yang membawa nama "Datuk Seri" Clarence Luing Karl @ Muhammad Khalil John L Karl.

Penulis rasa pelik, jika benarlah John yang penulis kenal itu adalah John yang ditangkap kerana dikatakan mempunyai hubungan dengan pengganas sulu yang menceroboh Lahad Datu pada 12 Februari lalu. Bagaimana kah dia mendapat gelaran "Datuk Seri"?.. setahu penulis, John tiada peranan apa-apa kepada negara ataupun negeri, sehinggakan boleh dikurniakan gelaran "Datuk Seri".

Apa kah John yang tertangkap itu adalah individu yang dikhabarkan tiba-tiba kaya, dan dikatakan apabila berkunjung ke Hotel-hotel 5 bintang di kawasan Kota Kinabalu lengkap dengan pemandunya sekali. Dikatakan juga individu itu  yang tiba-tiba kaya itu adalah broker jalanan dan  "connmen" yang membawa  berbagai dokumen yang berkaitan dengan "kesultanan sulu".

Dengan tertangkapnya "John" akan merungkai individu yang dikatakan tiba-tiba kaya itu, dan akan terungkai sumber kewangannya.

Tahniah kepada pihak polis kerana berjaya menangkap "John" dan penulis juga berterima kasih dapat melihat wajah kawan yang telah hilang sejak tahun 1979.

Laporan mstar.com.my berkaitan "John"

Polis telah menahan seorang lelaki bergelar "Datuk Seri", Clarence Luing Karl @ Muhammad Khalil John L Karl (gambar) berhubung siasatan terhadap pencerobohan tentera Sulu.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, "Datuk Seri" berusia 57 tahun itu telah ditangkap bersama tiga yang lain kira-kira pukul 10.30 malam di sebuah rumah di Tanjung Aru, Rabu.

"Semua empat lelaki telah ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah Khas) 2012," katanya ketika dihubungi melalui telefon Khamis.

Polis tidak mendedahkan sebab-sebab penangkapan tetapi difahamkan ia adalah sebahagian daripada siasatan mereka terhadap pembiayaan pencerobohan di Kg Tanduo pada 9 Februari lalu oleh kira-kira 200 lelaki bersenjata yang diketuai oleh Raja Muda Azzimudie Kiram.

Terdahulu, dalam minggu ini polis menahan seorang "Datuk Seri" dari Pulau Pinang untuk siasatan sama terhadap pencerobohan.

Clarence, dari Kampung Bawang di Tamparuli yang terletak kira-kira 40km dari sini bukan seorang yang dikenali penduduk tempatan.

Seorang penduduk Kg Bawang, yang enggan namanya disiarkan, berkata mengetahui Clarence tinggal di kawasan itu kira-kira empat dekad lalu.

"Kami tidak berapa tahu sangat di mana atau apa yang dia lakukan," katanya.

Hamza berkata semua suspek akan ditahan selama 29 hari bagi tujuan penyiasatan di bawah undang-undang pencegahan.

0 Response to "Kemaskini Ops Daulat: Datuk Seri Yang Ditangkap Polis itu lebih dikenali dengan panggilan "John""

Blog Archive