Saturday, January 12, 2013

Terkini KL112: Hambar: Kecewalah Anwar Ibrahim

SAMBUTAN HAMBAR. Kecewalah Anwar Ibrahim. Perhimpunan PR ini.. tiadapun yang perlu ditunjukkan.

Polis memaklumkan bahawa tiada insiden tidak diingini berlaku dan tiada tangkapan dibuat pada Perhimpunan KL112 yang diadakan di Stadium Merdeka. 

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad berkata, jumlah peserta Perhimpunan KL112 ialah antara 40,000 dan 45,000 orang. Katanya, polis masih memantau pergerakan peserta perhimpunan sekiranya ada ke lokasi-lokasi lain. Himpunan dijangka berakhir jam 5 petang.

Setakat jam 2.55 petang pihak polis mengatakan 50 ribu berada dalam stadium dan 7 ribu di luar stadium. Target Pembangkang 1juta seperti diuar-uarkan.. gagal mutlak. Pengundi Malaysia 12 juta.. hanya berapa peratus sahaja yg bangkit... tiada apa2 yg boleh ditunjukan PR..

Perserta KL112

Menurut Laporan Polis jumlah perserta dalam stadium 30 ribu sementara di luar stadium sekitar 5 ribu setakat 2.10petang. Target Pembangkang menghimpun 1 juta GAGAL.

Exco AMK pusat merangkap komandan lapangan Ramlan Roes berkata beliau curiga dengan kegiatan sekumpulan tiga lelaki dan seorang wanita berpakaian baju-T biru AMK yang didakwanya sedang merakam video peserta yang masuk ke stadium.

Beliau mengesyaki bahawa individu berkenaan bukan anggota AMK kerana individu berkenaan menutup muka dengan bandana dan tindak-tanduk mereka juga mencurigakan dan merisaukan anggota AMK, kata Ramlan.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad berkata, antara 20,000 dan 25,000 peserta berada dalam Stadium Merdeka manakala di luar antara 15,000 dan 20,000 ketika ini.
AWAS besar kemungkinan kanak2 jadi mangsa dalam stadium merdeka, kerana kesesakan. Bayangkan 50 ribu memenuhi stadium yg berkapasiti 30 ribu itu. Jika ada kematian berlaku, pasti pembangkang menuding jari pada Kerajaan, kerana menyebabkan kematian.

Polis Kuala Lumpur menempatkan anggota secukupnya di sekitar ibu negara sebagai langkah berjaga-jaga bagi menjamin tiada sebarang insiden tidak diingini sepanjang himpunan KL112 di Stadium Merdeka, hari ini. 

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh, berkata ia termasuk menugaskan anggota trafik di 40 lokasi strategik bagi memastikan kelancaran lalu lintas sekitar ibu negara dalam lingkungan radius satu kilometer dari lokasi perhimpunan. 

Peserta perhimpunan dijangka mula berarak ke stadium jam 12 tengah hari dari 12 lokasi iaitu Pasar Seni, Pudu Sentral, Masjid Jamek, Maju Junction, Kompleks Sogo, Masjid Negara, Bangunan KTM, Masjid Kampung Baru dan KLCC. 

Lokasi selebihnya adalah Kelab Sultan Sulaiman, KL Sentral dan Masjid Ar Rahman di Universiti Malaya. Kita menugaskan anggota polis memantau keselamatan di 12 lokasi itu, katanya pada sidang media di sini, semalam. 

Sambil menambah tiada sebarang penutupan jalan dibuat selain di Dataran Merdeka, beliau berkata, polis menjangka kesesakan lalu lintas sepanjang perhimpunan dari jam 2 hingga 5 petang itu, sekali gus menasihatkan mereka yang ingin ke ibu negara menaiki pengangkutan awam bagi mengelak tersekat dalam kesesakan. 

Peserta dan orang awam juga dinasihatkan tidak terkejut dengan kehadiran Unit Anjing Pengesan (K9) yang akan bertugas di sekitar ibu negara kerana ia adalah nilai tambah kepada kawalan keselamatan sepanjang perhimpunan berlangsung. 

Kita mengambil iktibar atas kejadian letupan yang berlaku pada perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim di hadapan Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pada 2011, maka kita akan menggandakan kawalan ke tahap maksimum bagi memastikan tiada sebarang kejadian buruk, katanya. 
Menurut Mohmad, pihaknya sudah bersiap sedia dengan jumlah anggota polis dan kelengkapan secukupnya untuk mengawal keselamatan peserta dan orang awam sepanjang perhimpunan itu.


KLCC

Jalan Sultan

Amcorp Mall

Pasar Seni

Jalan Ampang
Peserta perhimpunan didukungi pembangkang berhimpun di Dataran Merdeka dan Stadium Merdeka di sini mulai jam 10.45 pagi tadi dengan sebahagian daripada mereka mengadakan demonstrasi di jalanan sambil melaungkan slogan. 

Di Stadium Merdeka pula, anggaran 3,000 peserta berkumpul di hadapan stadium itu berikutan pintu masuknya hanya dibuka pada 2 petang. 

Pusat bandar Kuala Lumpur dijangka dibanjiri ribuan penyokong Pakatan Rakyat yang hadir ke Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka - himpunan paling besar anjuran gabungan parti tersebut bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Penganjur mengharapkan kehadiran besar ke perhimpunan itu akan mempengaruhi golongan pengundi atas pagar.

Pentadbiran Datuk Seri Najib Razak dilihat mengambil pendekatan berbeza bagi perhimpunan kali ini dengan memastikan tiada insiden tidak diingini.

Pihak berkuasa membenarkan Pakatan menggunakan lokasi bersejarah Stadium Merdeka, dan polis turut mensasarkan "kecelakaan sifar" bagi perhimpunan berkenaan.

Penganjur akan menguji sikap baru yang ditunjukkan pihak berkuasa ini dengan berjalan kaki dalam kumpulan besar menuju ke Stadium Merdeka, bermula dari berbagai lokasi, sebelum perhimpunan dijadualkan bermula pada jam 2 petang.

Catatan dari berbagai sumber

11:35am: Masjid Negara - Kira-kira 10,000 orang mula berarak dari Masjid Negara dan sampai di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur (KLSCAH), yang merupakan laluan ke Stadium Merdeka.

11.00am: Little India, Brickfields - Terdapat kira-kira 60 orang berhimpun di situ. Perniagaan di situ adalah seperti biasa. Tidak jelas sama ada ini menunjukkan sokongan dingin masyarakat India yang biasanya akan berhimpun di sini untuk menghadiri perhimpunan.

Sebuah bas polis diletakkan di tepi jalan. Hanya lima anggota di lihat di situ.

10.55am: Masjid Al-Rahman - Peserta dari Amcorp Mall tiba di kawasan masjid dan bergabung dengan kumpulan diketuai Nurul Izzah. Mereka kini berjalan menuju ke Brickfields.Kumpulan diketuai Nurul Izzah rata-taranya terdiri daripada golongan siswa yang turut membawa sepanduk dengan tulisan 'Mahasiswa mahu tukar kerajaan'.

10.50am: KLCC - Kira-kira 1,000 peserta termasuk aktivis Royalti dan Persatuan Anak Peneroka Felda memenuhi kawasan sekitar KLCC.

Mereka pengerusi menunggu kehadian pengerusi ANAK Mazlan Aliman serta pemiupin PAS Dr Dzulkefly Ahmad yang akan mengetuai peserta ke Dataran Merdeka. 


10:45am: Stadium Merdeka - ahli perniagaan permaidani, Deepak Jaikishian muncul di pintu masuk stadium, kira-kira tiga jam sebelum perhimpunan tersebut dijadual memulakan.

Berbaju-T dan sepasang kasut sukan hijau, beliau merancang untuk berarak bersama-sama dengan pemimpin dan penyokong PAS dari ibu pejabat parti itu di Jalan Raja Laut pada jam 11 pagi. Kumpulan itu dianggarkan sampai ke stadium sebelum pukul 2pm.

"Saya ke sini untuk menunjukkan sokongan saya kepada semua rakyat Malaysia. Kami datang bersama-sama untuk menuntut bahawa kerajaan perlu mengadakan pilihan raya yang bebas dan adil. Orang ramai telah sedar - ini bukan tsunami, ini adalah gempa bumi.

Apabila ditanya sama ada dia mahu berucap di atas pentas lewat petang ini, beliau menjawab: "Jika saya diberi peluang, ya."

Kehadiran Deepak menarik perhatian orang ramai, yang antaranya mengambil peluang untuk bergambar dengannya.

10:40am: Jalan Thambipillay 4, Brickfields - Kartunis Zunar mengetuai kumpulan kira-kira 100 orang belia di tepi jalan dalam melaungkan "Hidup, Hidup, Hidup Rakyat".

Mereka juga melaungkan "Hancur" terhadap beberapa personaliti termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor beliau.

Berpakaian kemeja-T kuning, mereka memegang sepanduk yang bertulis "Kumpulan Kartunis Independen". Beberapa kenderaan yang lalu-lalang di situ turut membunyikan hon sokongan.

10:30am: KLCC - Pelakon drama Gerak Khas, Abby Abadi adalah antara penyokong Royalti. Berpakaian jubah hitam dan tudung ungu, dia bergambar bersama-sama dengan ahli NGO di kawasan KLCC dan menjadi tumpuan kamera media.10.15am: Jalan Sultan - Sekumpulan penyokong DAP membuat tarian ala-Gangang dengan iringan lagu popular Korea itu yang disesuaikan dengan lirik anti-Lynas.

Ahli DAP Chua Beng Hooi, 47, yang memakai satu kostum anti-radioaktif menyertai tarian tersebut, yang disaksikan kira-kira 500 orang yang berhimpun. Menurut rakannya, Chua membuat kostum berkenaan khas untuk perhimpunan hari ini.

9.55am: Stadium Merdeka - Lokasi perhimpunan Stadium Merdeka masih ditutup kepada umum namun sebilangan penyokong sudahpun berada di dalam stadium untuk membuat persiapan.

Gerai jualan juga dibuka di kawasan jalan menuju ke stadium berkenaan.

Sementara itu, seramai 2,000 orang penyokong Pakatan sudahpun mula memenuhi kawasan di sekitar stadium.

9.45am: Masjid Al-Rahman - MP Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar baru tiba ke kawasan Masjid Al-Rahman dan disambut kira-kira 50 orang peserta yang sedang bersedia untuk berjalan ke Stadium Merdeka.

Kumpulan ini menunggu untuk bergabung dengan satu lagi kumpulan diketuai AMK, yang berhimpun di kawasaan padang berhampiran Amcorp Mall dan berjalan melalui Lebuh raya Persekutuan.

9.37am: Kelab Sultan Sulaiman - Keadaan lalu lintas di Kelab Sultan Sulaiman dan kumpulan orang ramai berpakaian hijau dan kuning dilihat sedang duduk di kaki lima.

Selain itu turut kelihatan gerai menjual baju sempena Himpunan Kebangkitan Rakyat.

9.20am: Masjid Negara - Kawasan masjid mula dipenuhi oleh ramai peserta yang memakai baju kuning, dan hijau sehingga melimpah ke stesen keretapi. Keadaan lalu lintas lancar namun jalan ke dataran merdeka daripada arah masjid ditutup kepada lalulintas.

2 comments:

Wak Labu Farm said...

gagal?????????

ape 'kayu pengukur' yang ande gunekan????

Sudir said...

Gagal nak provok polis..

Blog Archive