Pembekuan PTPTN pada UNISEL, adalah peluang Pakatan Rakyat membuktikan hasrat mereka untuk mmberikan pendidikan percuma.

Seharusnya para pelajar yang diterima di UNISEL tidak merasa bimbang, kerana kerajaan Selangor, mampu melaksanakan pendidikan percuma.

Walaupun di negeri-negeri yang dikkuasai Pakatan Rakyat, peringkat tadikapun belum dipercumakan, alangkah eloknya bermula di peringkat yang lebih tinggi yakni universiti, kerana jumlah pelajar yang sedikit berbanding tadika.

Dakwaan Pelajar pro dan tajaan pembangkang sebelum ini, bahawa mereka tidak memerlukan PTPTN ditambah pula oleh gesaan Anwar Ibrahim, bahawa sesiapa sahaja yang mendapat pinjaman PTPTN supaya jangan membayarnya.

Dengan nada itu, jelas PTPTN tidak diperlukan, kerana pendidikan adalah percuma, dan khabar baiknya sara hidup juga ditanggung.

Pembangkang janganlah melatah, kerana keinginan mereka telah dikabulkan. Ambillah peluang ini, untuk merealisasikan yang apa yang diinginkan, yakni pemansuhan PTPTN.

Bagi pihak PTPTN pula, jumlah dana yang akan disalurkan akan berkurang, ertinya beban kerajaan menyediakan dana untuk tujuan pinjaman tanpa faedah berkurangan.

Kerajaan boleh menggunakan dana itu untuk tujuan lain, seperti penyediaan infrastruktur atau agenda ekonomi negara.