Wednesday, March 28, 2012

RCI untuk PATI yang mana???

SUATU masa dulu ISU Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) di Sabah dibangkitkan oleh para pemimpin PBS, semasa parti itu di luar Barisan Nasional. Sebabnya adalah terdapatnya bilangan pengundi bumiputera islam yang tiba-tiba mendadak naik.

Akibat pertambahan penduduk itu, maka semasa persempadanan semula tahun 2003, kawasan parlimen Sabah bertambah 5 kepada 25 dan kawasan dewan undangan negeri bertambah 12 kepada 60.

Selepas PBS masuk semula ke pangkuan BN, peranan itu diambil alih oleh parti pembangkang, kerana pemimpin yang berasal daripada PBS itu kini salah seorang pemimpin pembangkang.

Tetapi, yang cukup memperanjatkan apabila parti komponen BN seperti UPKO dan kemudian LDP dan akhir-akhir ini PBS juga ikut bersuara.

Sebenarnya, parti-parti komponen BN mahupun pembangkang tahu asal usul penduduk Sabah, baik yang berstatus pekerja asing.

Dalam sesuatu banci penduduk, memanglah setiap manusia akan dibanci, tanpa mengira asal usulnya. Atas sebab itu, bancian penduduk Sabah pada tahun 2010, terdapat 28 peratus penduduk negeri ini berstatus, rakyat asing.

Ekonomi Sabah sangat tergantung kepada pekerja asing, baik di lautan, di daratan mahupun di kilang-kilang serta projek2 perumahan atau bangunan.

Tanpa pekerja asing, perladangan besar di Sabah akan golong tikar, kerana tidak akan mendapat tenaga kerja. Demikian juga projek2 bangunan atau jalan raya, tanpa pekerja asing, pasti projek2 itu tidak akan mampu berjalan.

Ratusan ribu rakyat asing yang dicatat melalui banci tahun 2010 adalah merupakan pekerja asing yang berstatus sah dan mereka adalah pekerja ladang2 besar mahupun syarikat2 hartanah, pembantu rumah dsbnya.

Sebenarnya parti2 pembangkang yang sudah tentunya bukan berlatar belakang bumiputera dan parti2 komponen BN yang berlatar belakang bumiputera bukan islam, mempunyai agenda tersirat, kerana meraka tahu, sampai bilapun parti2 itu tidak akan mampu lagi memperintah Sabah, seperti mana berlaku pada tahun 1985-awal tahun 1994.

Atas sebab itu, mereka memenanam dan memupuk kecerugian yang terancang, agar bumiputera bukan islam dan kaum cina akan terus merasa curiga kepada penduduk/rakyat bumiputera yang beragama islam.

Sebenarnya kalau benar2 diteliti  permasalahan yang dibangkitkan oleh parti2 ini sebenarnya hanya ditujukan kepada mereka yang dikatakan berasal daripada Indonesia dan Filipina. Sedangkan, warga asing yang berketuruan cina dan india serta pakistan yang menjadi penduduk negeri kurang diperhatikan.

Ini yang ironinya, walaupun Sabah telah merdeka 48 tahun, masih terdapat warga negeri ini terutama yang berketurunan cina dan india tidak mampu berbahasa melayu. Kalaulah mereka itu daripada golongan tua, memanglah, akan tetapi mereka yang tidak mampu berkomunikasi dalam bahasa melayu ini adalah berumur lingkungan 40-an, 30-an malah 20-an.

Nah, sudah tentu mencurigakan bukan, ada warga negara yang tidak mampu berbahasa melayu?  darimana kah mereka ini? sudah tentu, daripada daratan cina mahupun Taiwan; akan tetapi mereka ini tidak diambil peduli? Yang mereka peduli adalah mereka2 yang berasal daripada kepulauan, di mana dalam setahun belum tentu pernah ke pekan yang terdekat.

Cukup jelas kecurigaan mereka itu, apabila "warga" ini diberikan dokumen dan mendafar sebagai pengundi, sudah tentu akan menyokong suku kaumnya. Apapun gula2 yang diberikan oleh orang lain, pasti hanya disambut dengan senyuman, bukannya undian. Bukti, pada tahun 1984 semasa PRK Tambunan, Pairin Kitingan sebagai calon bebas dengan mudah mengalahkan Roger Ongkili calon Kerajaan Berjaya.

Kenyataan baru2 ini oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Abu Seman, bahawa terdapat kira2 40,000 penduduk negeri ini tidak mempunyai surat kelahiran, bukanlah perkara mustahil.  Penduduk ini mendiami pulau2 terpencil, malah dalam perahu, yang mereka tahu hanya menangkap ikan, dapat ikan dijadikan ikan masin, kemudian dijual untuk dapatkan "putu" gula dan sebagainya.

Kenapakah ada pemimpin yang cuba menafikan hak mereka ini? Apa kah kedaifan mereka, merupakan penghalang utama? Walaupun mereka ini diberi dokumen, pengenalan diri, mereka akan tetap menghuni di mana mereka menghuni. Mereka tidak akan berpindah ke bandar dan menubuhkan parti politik dan boleh mengacam kedudukan para pemimpin. Kalaupun itu berlaku, bukan sekarang, perlu waktu lama.

Perkembangan penduduk akan mengikut kadar tertentu, tidak mungkin sesuatu suku itu akan meledak jumlahnya dengan mendadak. Perkembangan penduduk akan senantiasa mengikut proposi. Atas sebab itu, sejak merdeka, proposi penduduk negara senantiasa pada peratusan yang hampir sama.

Desakan UPKO untuk menubuhkan RCI PATI... hanya bermotifkan gimik politik, desakan kepada pucuk pimpinan, untuk mendapat imbalan...

Pucuk pimpinan tidak perlu melayan desakan ini, kerana ianya tidak akan mendatangkan apa-apa kebaikan. Yang akan timbul adalah perkara2 curiga mencurigai antara satu sama lain.

No comments:

Blog Archive