Sunday, March 11, 2012

PRU-13: Sebaiknya kawsan majoriti melayu/bumiputera ditandingi parti melayu/bumiputera

Tradisi yang tidak tertulis dalam BN, bahawa Umno atau parti bumiputera Sabah dan Sarawak memberikan kawasan kepada komponen parti untuk ditandingi, bagi memastikan komponen itu mempunyai wakil. Namun, keputusan PRU-12, ada kawasan2 majoriti melayu di Selangor, Perak dan Kedah, gagal dimenangi oleh calon2 komponen.

Pada PRU-13, adalah sebaiknya semua kawasan yang mempunyai pengundi 58 peratus daripada kaum melayu/bumiputera sebaiknya ditandingi parti umno atau parti bumiputera, bagi memastikan kawasan2 tersebut dimenangi BN.

Pada PRU-12, gabungan 13 parti dalam BN hanya menang 140 kerusi parlimen daripada jumlah 222. Berikutan itu, maka BN kehilangan kuasa 2/3 dewan rakyat. Kuasa 2/3 adalah 148 kerusi parlimen.

Sekiranya kerusi2 yang dimenangi pada PRU-12 lalu dapat dipertahankan, dan kerusi2 kawasan2 melayu yang kalah yang ditandingi calon2 bukan melayu/bumiputera dapat dimenangi semula, maka tidak mustahil BN akan mendapat kuasa 2/3 semula.

BN dalam menghadapi PRU-13 bukan sahaja mahu menang akan tetapi mahu mendapat kuasa 2/3, sebaliknya pihak pembangkang hanya mahu menang dengan majoriti mudah. Ertinya, Pakatan Rakyat, hanya perlu tambahan 30 kerusi selain dapat mempertahankan 82 kerusi dewan rakyat yang ada dalam penguasahaan mereka.

Apa kah Najib akan mengubah untuk sementara tradisi yang tidak tertulis dalam pengagihan kerusi yang ditandingi parti2 komponen BN?

Keputusan PRN Sarawak pada April, 2011, kita menyaksikan bahawa parti SUPP yang berasaskan kaum cina, sebenarnya kalah mutlak, jika tiada kawasan2 bumiputera yang diberikan kepada parti itu untuk ditandingi. Demikian juga di Sabah pada PRU-12, kalau kawasan2 bumiputera tidak diberikan kepada parti LDP, sudah pasti parti itu akan kalah teruk juga. Kemenangan calon LDP bagi kawasan Sandakan, disebabkan undi kaum bumiputera, kalau bukan, maka kawasan itu tidak akan dimenangi. Pada PRU-13, jika berlaku pertembungan satu lawan satu di Parlimen Sandakan, sudah pasti kawasan tersebut terpaksa dilepaskan kepada calon pembangkang.

Demi survival BN, maka pada PRU-13, penentuan calon hendaklah berasaskan komposisi kaum, agar tidak berlaku sabotaj...

No comments:

Blog Archive