Friday, January 27, 2012

Hassan Ali keseorangan

Sejak dipecat daripada PAS, mantan exco Kerajaan Selangor-Dr Hassan Ali, hingga kini keseorangan.

Belum ada pemimpin yang mempunyai nama dalam arena politik tampil bersama atau membela beliau.

Biasalah, pemimpin PAS menghentamnya juga diikuti oleh Timbalan Presiden PKR-Azmin Ali, yang mengatakan Hassan adalah parasit dan duri dalam daging dalam Pakatan Rakyat.

Malah kajian PAS mengatakan bahawa pemecatan Hassan tidak berimpak kepada parti itu. Sementera itu Ketua Penerangan Pas Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, lantak Hassanlah berjelajah di seluruh negara, kerana ianya tiada kaitan dengan parti itu.

Khalid Samad pula, musuh Hassan semasa dalam Pas, mendown grade Hassan. Menurutnya, Hassan sebenarnya tiada sokongan lagi daripada akar umbi Pas, sebelumpun dipecat. Ini katanya, daripada 18 AJK PAS pusat, Hassan menduduki urutan ke-16, yang biasanya sebelum ini, beliau berada dalam urutan top-5.

Hassan kini mahu menggerakan "third force" sebagai alat untuk menarik sokongan penyokong Pas khasnya dan Pakatan Rakyat amnya dalam PRU-13 akan datang.

Hassan mahu menjadi spoiler kepada peluang calon2 Pakatan semasa PRU-13 akan datang.

Walaupun, para pemimpin Pakatan secara luaran meremehkan kekuatan Hassan, namun jauh disebalik sanubari mereka, kekuatiran yang amat mendalam mereka rasakan.

Terbukti semasa PRK Bagan Pinang, apabila isu arak di Selangor didedahkan oleh Dr Hassan, keputusannya, para penyokong Pas tidak mengundi calon mereka, sebaliknya memberikan undi kepada Tan Sri Isa Samad. Pada PRK itu, telah tercipta sejarah jumlah majoriti yang diperolehi calon BN melangkaui mana-mana keputusan pilihanraya sebelum ini.

Apapun, samaada pemecetan Hassan berimpak pada pencapaian calon2 Pakatan Rakyat, hanya masa yang menentukan.

No comments:

Blog Archive