Tuesday, September 06, 2011

Rumah terbuka Hari Raya: Jadi isu politik di Sabah

Semalam selepas rumah terbuka Dewan Undangan Sabah (Dun Sabah, Speaker DUN Sabah DSP Salleh Said yang juga merangkap Timbalan Pengerusi UMNO Sabah, diminta memberi komen mengenai "no show" pemimpin Kanan LDP di Majlis Rumah Terbuka Kabinet negeri yang juga merupakan Rumah Terbuka Ketua Menteri Sabah-DSP Musa Aman.

Salleh berkata, mungkin para pemimpin Kanan tersebut mempunyai komitmen lain, namun yang menjadi negatifnya adalah apabila Hos Rumah terbuka DUN-Sabah tersebut membuat spekulasi dengan mengatakan, jika ketidak hadiran tersebut merupakan boikot, maka ianya tidak sihat dalam konteks hubungan antara parti dalam komponen BN.
Akan tetapi apabila Salleh menambah komennya bahawa pemimpin Kanan LDP menghadiri Rumah Terbuka ADUN Kimanis Datuk Rahim Ismail di Papar yang turut dihadiri oleh Datuk Safie Apdal, maka ianya menjadi isu politik.

Rumah Terbuka bertujuan murni agar supaya para pemimpin dapat berinterkasi antara satu sama lain selain bersama rakyat biasa dari semua peringkat. Namun apabila tujuan murni itu dijadikan isu politik, maka tujuan asalnya akan terpadam dengan sendirinya.

Rumah Terbuka Hari Raya adalah terbuka kepada semua, tiada sedikitpun unsur paksaan kepada sesiapa yang hadir. Jadi, seharusnya NO SHOW pemimpin tertentu tidak seharusnya dihighlight, kerana ianya akan menjadi polimek politik.

Rumah terbuka Perdana Menteri, ramai juga para pemimpin yang tidak sempat hadir, namun ianya bukan bermakna para pemimpin tersebut memboikot rumah terbuka PM.

Seingat AYT, sejak Rumah Terbuka bermula pada tahun 80-an, apakah Rumah Terbuka Hari Raya, Tahun Baru Cina, Hari Natal, Tadau Keamataan, Gawai atau Deepavali, inilah kali pertama Rumah Terbuka dijadikan isu politik.

Sementara itu Presiden LDP Datuk VK Liew apabila diminta memberi ulasan mengenai andaian yang diutarakan oleh Timbalan Perhubungan Umno Negeri Sabah tersebut, Presiden LDP itu berkata "Sebagai ahli politik yang matang kami tidak pernah memboikot mana-mana acara kerajaan" lagipun tambahnya, LDP telah mengutus Ketua Pemuda LDP Chin Shu Ying (Naib Presiden parti) dan seorang Ketua Bahagian Datuk Lee Chue Wen untuk menghadiri Rumah Terbuka Ketua Menteri bersama kabinet Negeri beragama islam yang berlangsung pada Hari Raya Kedua, di Stadium Likas, kerana pada masa yang sama, saya mempunyai majlis yang serupa di Kawasan saya di Parlimen Sandakan" ujarnya.

VK Liew agak terkilan, kerana Speaker DUN Sabah tersebut, tidak mendapat fakta yang benar sebelum membuat spekulasi, bahawa parti LDP melakukan boikot.

No comments:

Blog Archive