Sunday, July 24, 2011

Siapa Teoh Beng Hock?

Berapa banyak wang rakyat diguna untuk mencari punca kematian Teoh Beng Hock?

Beng Hock disimpulkan mati sebab bunuh diri. Walaupun Beng Hock tidak dapat berkata-kata lagi, kerana sudah mati, maka tujuannya membunuh diri adalah untuk melindungi Bosnya- exco Kerajaan Selangor daripada DAP.

Pada awal inkues kematian Beng Hock-terdapat banyak tuntutan Palsu yang dijumpai dalam CPU milik Beng Hock. Ingat, Beng mahu melangsungkan majlis perkahwinan secara grand, sudah tentu perlu wang yang banyak.

Dalam siasatan awal juga, didapati akaun bank Beng Hock tidak sampai seribupun, sedangkan majlis perkahwinannya akan berlangsung, sebulan dari tarikh kematiannya.

Beng Hock, dipanggil ke SPRM kerana dakwaan salah guna peruntukan DUN yang diwakili Ean Yong Hin Wah.

Disebabkan pelakuannya diketahui, maka Beng Hock-sungguh tertekan. Dalam inkues juga didedahkan, bahawa sebelum mayat Beng Hock dijumpai di luar Plaza Masalam, Shah Alam, Beng Hock kelihatan sangat gelisah.

Kegelisahan ini, menunjukkan bahawa dia melakukan kesalahan menipu. SPRM berkehendakan agar Beng Hock menjadi saksi utama salah guna dana ADUN, namun-sebenarnya dialah biang keroknya.

Tembelang dah terbongar, fikiran Beng Hock bercelaru. Bukan sahaja akan dicemuh oleh partinya, malah bosnya. Penjara menunggunya.. inilah yang bermain-main di kepala Beng Hock. Keluarganya akan malu, mungkin bakal isterinya akan tinggalkannya.. bertambah-tambah lagi kecelaruan fikiran Beng Hock.

Apatak lagi sissatan SPRM yang mengulangi-ulang semua kemungkinan buruk akan dihadapinya akbiat perubatannya. Keadaan ini, berakibat fikiran Beng Hock jammed dan buntuh.Apatak lagi, ditambah tidak tidur semalaman, tidak mandi, tidak segar.. semuanya menumpuk, bertambah parah lagi keadaan Beng Hock.

Dalam keadaan jammed itu, Beng Hock dengan longlai menuju tingkap di tingkat 14, kawasan merokok, walaupun Beng Hock tidak merokok. Beng Hock melihat-lihat pemandangan, namun otak dan fikiran bercelaru, tidak mampu berfikir lagi, dalam benaknya hanya satu... "saya ini manusia tidak berguna" seperti dialog filem-filem kantonis-punca "pelakon" mengambil keputusan nekad.

Kini, Beng Hock telah tiada. Inkues telah selesai menjalankan tugas, demikian juga RCI. RCI membuat kesimpulan, Beng Bunuh diri. Namun, kelaurganya tidak dapat menerima keputusan itu, kerana mereka mahu beng hock kembali ke pangkuan mereka juga.

Seandainya keluarga Beng Hock, mengetahui bagaimana Beng Hock melakukan penipuan tuntutan, memalsukan tuntutan, sehinggakan memburukan majikannya serta parti yang disokongnya, AYT pasti keluarga Beng Hock,lebih suka kalau dia mati, kerana mencalar imej buruk pada keluarga. Seharusnya, data-data penipunan ini, perlu dihebahkan oleh SPRM, kerana inilah punca Beng Hock bunuh diri, bukannya cara siasatan yang dilakukan oleh SPRM.

No comments:

Blog Archive