Sunday, June 12, 2011

Tunjuk Perasaan BERSIH- Ruang Kamunting terbuka luas

Parti Pas adalah penganjur. Pas kata akan menghimpun 1 juta penyokong untuk mensesakkan jalan-jalan di Ibu Negara pada 9 julai.Tentunya penyokong Pas itu adalah dari kalangan kaum melayu.

Yang pasti-kebanyakkan premis perniagaan pada masa itu akan kerugian besar, termasuk KLCC, Pavilion, The Mall, Time Square dan jangan lupa peniaga-peniaga di Jalan Tunku Abdul Rahman juga akan menerima tempias yang luar biasa.

Para pemandu teksi akan menderita pada hari itu, mereka akan kehilangan pendapatan hanya hanya 40-50 sehari untuk mengisi perut keluarga.

Ada kemungkinan juga tujuk perasaan anjuran Pas itu akan bertembung dengan NGO-NGO dibawah naungan PERKASA pimpinan Ibrahim Ali. Hanya NGO sahaja yang berani turun ke jalan, bukan penyokong komponen parti BN apatah lagi MCA-Gerakan-PPP atau MIC, Umno entah bernai kah tidak.

Biasanya mereka yang berani turun ke jalan adalah mereka-mereka yang terdesak, sebab itu penyokong DAP atau penyokong PKR yang elit tidak akan turun berdemonstrasi.

Yang pasti jika Perhimpunan Bersih itu berlaku seperti tahun 2007, maka pihak polis lah yang akan sibuk. Apabila pihak polis terlibat, sudah tentu ada penunjuk perasaan yang terkena tempias samadalam dalam bentuk semburan air canon atau pemedih mata.

Apabila ini berlaku, maka akan berlaku kekasaran, merosak harta benda, mungkin kenderaan polis atau harta awam. Yang pasti pihak pembangkang akan menyalahkan kerajaan, dan media massa asing akan memperbesar-besarkannya-kononnya Kerajaan adalah zalim dan penindas.

Mencegah adalah lebih baik. Oleh itu, sebaiknya KDN jangan hanya memberi amaran-bertindak sebelum perhimpunan itu tiba pada masa yang ditentukan.

Aman kah mereka yang beria-ia sangat menganggu ketenteraman awam dan mahu meletuskan hura-hara.

Ruang Kamunting masih terbuka kepada mereka itu semua..

No comments:

Blog Archive