Sunday, June 12, 2011

Masih relevan kah Anwar di mata Hadi Awang?

Telah banyak anggapan dan persepsi beredar kini, bahawa Anwar tidak lagi relevan di mata Presiden Pas Datuk Haji Hadi Awang.

Semasa membentangkan Konsep Negara Berkebajikan-asas perjuangan Pas yang baru; Haji Hadi berkata bahawa negara berkebajikan itu nanti akan dipimpin oleh seseorang YANG BERILMU DAN BERTAKWA.

Walaupun Haji Hadi tidak menyebut mengenai kepincangan Anwar, namun Presiden Pas itu menekankan pra-syarat mutlak, bahawa pemimpin negara yang diinginkan Pas adalah pemimpin yang tidak diragui ketakwaan kepada Allah Ta'ala.

Anwar dikelilingi masalah moral, sehingga mengakibatkannya dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri pada September 1998. Sejak peristiwa itu, kini Anwar dilanda berbagai isu moral termasuk melanggan pelacur sepertimana yang telah dirakam melalui video seks yang didedahkan oleh Datuk T pada 21 Mac lalu.

Selain itu, Anwar masih berhadapan dengan kes meliwat pembantu khasnya Mohd Saiful Bukhari Azlan yang akan bersambung Julai di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Walaupun Para pemimpin Pas menekankan-bahawa untuk pembuktian perlakuan zina disisi islam-memerlukan empat saksi lelaki yang tidak diragui keimanannya.

Kenyataan Para Pemimpin Pas tersebut-hanya bertujuan untuk tidak menyinggung perasaan Anwar, namun dilubuk hati mereka; Anwar adalah liabilti kepada Pas.

Untuk sementara-memang Pas masih terikat dengan Anwar-kerana menurut persepsi mereka-Anwar masih ada pengaruh dikalangan pengundi yang tidak terganggu dengan masalah moral-selain itu, Anwar boleh dihandalkan sebagai pemimpin yang masih mampu berdepan dengan sesiapa sahaja daripada UBN untuk berdebat.

Bagi Pas, dalam masa kegahiraan menawan Putrajaya-adalah lebih baik berkerjasama dahulu-untuk mengumpul kerusi yang diperlukan dan selepas itu-barulah mengenyahkan Anwar.

Selain Pas masih beranggapan- Bahawa Anwar masih mendapat kepercayaan Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Karpal Singh- atas sebab itu- walaupun Anwar merupakan liabilti jangka panjang terhadap Pas-Pas terpaksa juga akur untuk sementara waktu.

Tetapi yang pasti- Pas telah menyediakan landasan yang kukuh- bahawa kepimpinan negara berkebajikan bukanlah Anwar orangnya.

Melalui muktamar itu, terserlah, bahawa Hadi menyindir Anwar apabila presiden Pas itu berkata "Dalam kita mengungkap konsep kebajikan menyeluruh ini, maka kepimpinan yang menerajui negara berkebajikan adalah di kalangan yang berilmu dan bertakwa".

No comments:

Blog Archive