Thursday, May 05, 2011

Cara pembunuhan Osama tidak bertamadun: Tun M

Tun Mahatahir berkata cara Amerika membunuh Osama bin Laden adalah cara tidak bertamadun. Osama seperti diakui oleh Amerika tidak bersenjata semasa diserbu di tempat persembunyiannya di Islamabad Pakistan pada pagi Isnin, namun tetap sahaja ditembak oleh pasukan elit tentara Amerika.

Opreasi membunuh Osama dilakukan oleh sepasukan tentara elit Amerika yang berpangkalan di Afganistan.

Sebelum kejadian, menurut reuters- dua helikopter berlepas daripada waliayah Afganistan, dan masuk ke wilayah Pakistan-tanpa dikesan oleh sistem radar Pakistan, kerana menggunakan anti dikesan radar.

Semasa tiba di tempat persembunyian Osama, salah satu helikopter mengalami kerosakan, sementara yang satu lagi berjaya mendarat di halaman rumah mewah di mana Osama bersembunyi.
Menurut perisikan Amerika, tempat persembunyian Osama tersebut telah dipantau sejak setahun lalu, kerana pasukan perisik Amerika berjaya memintas satu percakapan telipon antara "orang perantara" Osama dengan seseorang pemimpin rangakaian al-Qaeda.

Jenazah Osama sepertimana laporan Amerika telah disemadikan di laut Arab. Cara pengurusan jenazah Osama tersebut mendapat kritikan daripada dunia islam termasuk ulama Malaysia.
Tun Mahathir berkata sudahlah Osama tidak bersenjata dan tidak mengancam nyawa pasukan elit Amerika, namun masih juga ditembak dan mayatnya dicampakkan di laut. Sungguh Tidak bertamdun-demikian kata Mantan Perdana Menteri Malaysia itu.

No comments:

Blog Archive