Monday, January 11, 2010

Keputusan Hakim Datuk Lau Bee Lan Lah Gereja Menjadi Mangsa


Inilah Hakim yang mencipta sejarah negara " Kalimah Allah dipersendakan" demi memihak kepada Kristian..

Hakim Mahkamah Tinggi, Yang Arif Hakim Datuk Lau Bee Lan yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh terbitan Herald - The Catholic Weekly telah membuka lembaran baru dalam sejarah undang-undang negara.

Pada 31 Disember lalu, Lau membenarkan penerbit majalah itu menggunakan kalimah 'Allah' selepas membenarkan permohonan semakan kehakiman yang difailkan Titular Roman Catholic Archbishop Kuala Lumpur Tan Sri Murpy Pakiam  selaku pemohon.

Lau juga mengisytiharkan bahawa keputusan KDN pada 7 Januari 2009 memberikan permit penerbitan kepada Herald dari tempoh 1 Januari hingga 31 Disember 2009 dengan syarat ia dilarang menggunakan perkataan 'Allah' adalah batal dan tidak sah.Dalam penghakiman lisannya, Lau berkata, Menteri Dalam Negeri dan kerajaan selaku responden pertama dan kedua gagal mengemukakan bukti bahawa penggunaan kalimah 'Allah' dalam penerbitan Herald boleh mengancam keselamatan negara dan menimbulkan salah faham serta kekeliruan di kalangan umat Islam di negara ini.

Beliau berkata, Herald mempunyai hak dari segi perlembagaan menggunakan kalimah itu dalam penerbitannya untuk menyebarkan agama Kristian kepada penganutnya selaras dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa agama lain selain Islam boleh diamalkan dengan aman di negara ini.Lau mengakui berdasarkan Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan, adalah menjadi kesalahan bagi bukan Islam menggunakan kalimah 'Allah' kepada orang Islam untuk penyebaran agama, tetapi ia boleh digunakan untuk bukan Islam bagi tujuan penyebaran agama kepada bukan Islam.

Apa Yang Tersirat : -

Banyak persoalan yang boleh diajukan kepada Yang Arif Datuk Lau bee Lan berhubung keputusan penghakiman yang dibuat yang mana keputusan itu memihak kepada PENGANUT KRISTIAN TANPA MENJAGA SENSITIVITI ISLAM.

PERTAMA:
Fahamkah hakim ini tentang Islam dan sistem perundangan yang ada di negara ini? Apakah sebelum keputusan dibuat beliau telah mengkaji sedalam - dalamnya kesan dan akibat dari keputusan itu, atau sejauh mana pemahaman beliau antara ISALAM DAN KALIMAH ALLAH.

KEDUA:
Apakah keputusan ini untuk melihat sejauhmana kejantanan Umat Islam terhadap Agama Islam yang cuba di perkotakatikkan oleh puak Kristian, atau inilah masanya untuk membuat percubaan dan mencabar orang melayu dalam keadaan politik yang bergolak.

KETIGA:
Pada anggapan beliau inilah masanya untuk beliau mencipta nama dalam sistem kehakiman negara dengan menperjudikan perpaduan bangsa dan perpaduan agama untuk memberi ruang kepada bangsa asing membuat pertaruhan dalam mendapatkan sokongan politik.

KEEMPAT:
Atau YA Datuk Lau Bee Lan telah dipengaruhi oleh agen - agen Kristian dan pembangkang dalam membuat keputusan ini dengan dipengaruhi oleh BAR yang sudah nyata memihak kepada pembangkang yang didalangi oleh Anwar Ibrahim.

KELIMA:
Adakah YA Lau bee Lan telah merujuk dengan hakim - hakim kanan yang lain sebelum keputusan dibuat atau mendapat pandangan dari pihak yang lebih arif dengan perundangan ATAU menerima nasihat dari para hakim dan peguam dalam BAR yang rata - rata terdiri dari penganut Agama Kristian.

KEENAM:
Adakah YA Lau Bee Lan sengaja untuk mencetus keganasan agama di negara ini untuk menaikkan semangat bangsa asing bangun menentang Umat Islam terutama orang Melayu di negara ini.

Walhasil keputusan Hakim Datuk Lau Bee Lan rakyat majoriti negara ini yakni melayu dan bumiputra islam  sudah tentunya ada dikalangan rakyat ini terganggu emosi mereka sehingga kemarahan tidak dapat dibendung. Akibat   emosi yang meluap-luap tersebut maka ada segelintir individu yang sanggup melakukan jenayah dan melempiaskan amarah mereka kepada gereja.

Sehingga petang semalam telah dilaporkan bahawa terdapat 7 percubaan merosakan tempat beribadat kaum penganut kristian di Semenanjung dan Miri Sarawak.

Sekiranya Hakim Datuk Lau Bee Lan dan Tan Sri Murphy Pakiam dari awal-awal lagi membuat pertimbangan mengenai sesiviti beragama di negara ini, sudah tentulah kejadian merosakan tempat beribadah tidak akan berlaku.

Peranan Anwar Ibrahim juga dalam meniup semangat kepada kaum bukan islam agar mereka bangkit menentang tidak boleh diketepikan begitu sahaja. Anwar Ibrahim sejak awal tahun 2009 semasa pilihanraya kecil di Sarawak telah membangkitkan isu penggunaan Perkataan ALLAH bagi umat kristian. Anwar menyokong perjuangan mereka itu.

No comments:

Blog Archive