Saturday, November 28, 2009

Beza Chin Peng dan Noordin Mat Top

Saya terbaca tulisan dalam surat khabar berbahasa Inggeris mempersoalkan, kenapa mayat Noordin Mat Top seorang anggota Jemaah Islamiah telah dibenar dibawa pulang dan dimaafkan, kenapa tidak Chin Peng?

Pertanyaan ini sekali gus menimbulkan kekeliruan di kalangan rakyat negara ini yang tidak mengikuti sejarah Chin Ping dan sekaligus akan beranggapan tentang ketidakadilan Kerajaan Malaysia terhadap seorang bukan Melayu dan bukan Islam.

Ramai rakyat negara ini terutama yang tidak mengikuti latarbelakang Chin Peng akan berfahaman bahawa Chin Peng dan Noordin Mat Top adalah serupa yakni pengganas; sedangkan realitinya adalah kes yang berbeza sama sekali.

Tubuh atau mayat Noordin telah dibawa pulang setelah dia dibunuh di Indonesia dan dikebumikan secara senyap tanpa sebarang upacara yang menampakkan simpati dan penghormatan terhadapnya.

Suatu lagi yang boleh mengelirukan ialah kononnya dia telah diberikan kemaafan. Siapa yang memberikan kemaafan, kerajaan Malaysia, orang ramai, keluarganya? Kenyataan seperti ini walaupun pendek tetapi sekali gus mengelirukan dan mengapi-apikan perasaan perkauman di kalangan rakyat yang tidak mempunyai pengetahuan latar belakang peristiwa Noordin itu, atau rakyat yang tidak dapat berfikir.

Noordin telah ditembak mati oleh tentera Indonesia setelah dia mengganas dan bukannya di Malaysia dan rakyat negara ini tidak mempunyai dendam terhadapnya seperti perasaan dendam dan marah rakyat terhadap Chin Peng.

Rakyat juga tidak pernah meminta supaya jika dia mati, mayatnya dibawa pulang ke Malaysia yang menampakkan dia sebagai seorang yang penting dan berjasa.

Penulis juga setuju jika Chin Peng dibawa pulang ke negara ini tetapi bukan 'hidup-hidup'. Chin Peng boleh pulang dengan syarat dia hendaklah mati ditembak atau dibunuh terlebih dahulu seperti pulangnya mayat Noordin.

Mayatnya hendaklah dikebumikan tanpa upacara besar-besaran dan bukan di sebelah bapanya seperti yang dimintanya kerana mungkin bapanya pun tidak mahu berada di sebelahnya.

Selain daripada itu, kerajaan janganlah membenarkan mana-mana pihak menjalankan kutipan derma bagi membangunkan Tugu Peringatan di atas kuburannya seperti yang dilakukan di Nilai terhadap perkuburan bekas-bekas pengganas komunis yang dikelirukan sebagai pejuang menentang Jepun. Hal yang sama juga berlaku di Sarawak.

Pendapat pembaca itu yang mempersoalkan mayat Noordin dibawa pulang, tanpa mempunyai nama penulisnya, maka itu dipercayai mungkin merupakan pandangan akhbar itu sendiri. Walaupun pendek sekali surat itu, tetapi ia cukup berkesan untuk mengapi-apikan perasaan perkauman seolah-olah kerajaan pimpinan orang Melayu dan Islam di Malaysia memberikan layanan yang berbeza terhadap pengganas.

Harus diingatkan bahawa bekas pengganas komunis Melayu yang dibenarkan pulang ke tanah air dan mati di negara ini seperti Pengerusi Parti Komunis Malaya (PKM) Musa Ahmad dan Samsiah Fakeh telah memberikan kerjasama kepada kerajaan Malaysia lama sebelum upacara menandatangani perjanjian perdamaian antara kerajaan Malaysia dan Thailand dengan PKM di Hadyai.

No comments:

Blog Archive