Wednesday, September 23, 2009

Nizar Kata Jumpa di Bagan Pinang

Nizar sungguh rasa dendam. Ketidak puas hatian Nizar kerana terlucut jawatan MB, mengakibatkan Nizar Derhaka kepada Sultan.

Akibat ketidak puas hatian Nizar sehingga cara Negara menyambut bulan PUASA dan IDULFTRI pun dipertikai. Nizar baru tersedar bahawa cara TAKBIR Malaysia mengikut alunan suara yang sungguh merdu.

Nizar telah berumur lebih setengah abad dan menetap dan cari makan di Malaysia, kecuali mungkin 3-4 tahun di negara Mat Salleh, belajar dan dapat insinyur. Walaupun hidup Nizar dihabiskan di Malaysia, baru semalam Nizar tahu cara rakyat Islam Malaysia bertakbir dan menyambut hariraya.

Rasanya baru semalam Nizar tahu macam mana rakyat islam Malaysia berpuasa, bersahur, bertarwih dan menyambul 1 syawal.

Nizar tidak sukar TAKBIR cara Malaysia, kerana diiringi dengan suara yang merdu, seperti yang diamalkan penduduk islam terbanyak di Dunia Indonesia.

Nizar membuat perutusan dengan rasa sinis mengatakan bahawa rakyat Islam Malaysia lebih mengutamakan PUASA dibanding Solat. Nizar kata dalam Al-Quran, hanya sekali perintah disebut mengenai PUASA, sedang solat berkali-kali.

Nizar merasa kesal dan bersalah ikut cara Malaysia menyambut PUASA dan Idulfitri. Namun, Nizar juga rasa gahirah dan mengajak kawan-kawan ke Bagan Pinang, SAMBIL BERAYA SAMBIL KEMPEN.

No comments:

Blog Archive