Wednesday, September 23, 2009

Inkues Kematian Teoh Beng Hock: Telepon Bimbit TBH boleh merungkai kematiannya

Dalam kes Altantuya wanita mongolia yang di bunuh di puncak alam shah alam, analisis panggilan dan smses telepon milik azilah, sirul dan razak baginda secara luas dan signifikan membabitkan azilah dan sirul sebagai pembunuh wanita mongol tersebut.

Jika benar apa yang diberitahu oleh pegawai penyiasat sprm kes Teoh Beng Hock, mohd anuar ismail, bahawa beliau sering melihat TBH menggunakan telepon bimbitnya menghubungi seseorang berbangsa cina semasa siasatan terhadap maklumat tuntutan palsu yang dijumpai tersimpan melalui laptop dan cpu milik TBH, maka menganalisis panggilan bimbit TBH dari 15 Julai hingga 7.15 pagi 16 julai, kemungkinan besar dapat merungkai kematian misteri TBH.

Melalui mereka yang mendapat panggilan daripada TBH, dapat dirungkai state of mind TBH semasa siasatan. Di samping maklumat yang diberitahu oleh mohd anuar ismail, bahawa TBH begitu gelisah sekali semasa proses soal jawab dengan TBH dari 15 Julai hingga 3.30 16 julai.

Melalui analisis panggilan HP TBH, dapat diketahui, siapa-siapa yang dihubungi oleh TBH dalam masa antara 18:08:55 15 Julai hingga 7.15 16 julai. Apa kah melalui panggilan tersebut, boleh dikesan 2 orang cina yang masuk kepajabat sprm pada pukul 12.52 16 julai?

Analisis panggilan HP TBH lebih berbaloi dibanding surat yang menggambar kebrutalan Sprm Selangor seperti dakwaan Gobind Singh Deo pada hari ke-16 inkues kematian TBH.

Satu perkara yang boleh membantu merungkai kematian TBH adalah HandPhonenya. Kenapa HP TBH masih berada dalam simpanan pegawai SPRM? sedangkan menurut Sprm, TBH telah dibebaskan pada pukul 3.45 pagi 16 Julai. Pada kebiasaanya, apabila seseorang dibebaskan harta miliknya akan diberikan kepadanya semula. Tetapi tidak berlaku pada TBH. Malah beg sandangnya masih di atas sofa, di mana dia berbaring, dan diketahui pada jam 9 pagi 16 julai.

Boleh percayakah, bahawa anggapan Mohd Anuar Ismail, bahawa TBH meninggalkan beg sandangnya dan HP dan akan diambil semula, apabila TBH menghantar dokumen-dokumen yang diminta oleh Sprm?.

Masa kini HP adalah keperluan mutlak bagi sesiapapun, tanpaHP seolah-olah dunia ini gelap. Mungkin kah TBH sengeja meninggalkan HPnya? atau TBH masih dalam tahanan Sprm? dan jam yang mengatakan TBH dibebaskan pada pukul 3.45 pagi 16 julai merupakan satu ALIBI?

Satu persoalan lagi,apabila TBH didapati Mati pada 1.30 petang 16 Julai,kenapa tiada seorangpun pegawai Sprm mencoba menghubungi keluarganya memberitahu bahawa TBH dijumpai mati? Kenapa perlu menunggu sehingga jam 6 petang 16 Julai? Mayat TBH di bawah ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang pada kira-kira 9.55 malam 16 Julai, dan postmortem dijalankan pada pukul 12 Tengahari 17 Julai.

No comments:

Blog Archive