Thursday, July 16, 2009

TS Muhyiddin Kata: Keputusan PPSMI Muktamad

Usaha mantan PM melalui blognya untuk melihat reaksi rakyat terhadap keputusan kerajaan yang memansuhkan PPSMI kerana desakan pihak-pihak tertentu terutama pembangkang dan Ngo pro pembangkang adalah muktamad. TPM TS Muhyiddin berkata keputusan kabinet minggu lalu mengenai pemansuhan PPSMI adalah konsisten dengan keputusan kerajaan yang tidak mahu mengekalkan status quonya.
.
Pada pukul 12.52 petang waktu Malaysia 16 Julai 2009 dengan pernyataan pollnya "Do you support the government's decision to teach maths & secince in Bahasa Malaysia". Dalam blog Mantan PM tersebut, dari jumlah pengundi 95,745, 82,568 (86%) memberi jawapan tidak setuju PPSMI diajar dalam bahasa Malaysia, sementara yang menyokong adalah 13,177 (14%).
.
Poll ini walaupun tidak semestinya mewakili keseluruhan rakyat,akan tetapi poll ini menunjukan bahawa ada indikator bahawa secara umumnya rakyat tidak setuju dengan keputusan kabinet itu.
.
Walau bagaimanapun, kerajaan telah membuat keputusan muktamad, ertinya kerajaan tidak akan mungkin melayan apa-apa desakan mengenai perkara ini.
.
Bagi saya yang sangat bersetuju agar PPSMI diajar dalam bahasa Inggeris, hanya boleh berkata: Biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya.

No comments:

Blog Archive