Thursday, April 30, 2009

Membangun Negara: Konsep Najib



Telah empat tindakan yang telah diambil oleh Datuk Seri Najib untuk beliau mengemudi negara. Pertama membentuk kabinetnya berasaskan konsep Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan dan Pencapaian diutamakan. Kedua penyusanan majlis tertinggi Umno, Ketiga liberalisai kewangan dan keempat perkayasaan sistem pentadbiran.

Melalui tindakan-tindakan ini adalah jelas beliau mahu transformasi berlaku baik dalam bentuk kemanusian maupun cara pengurusan negara. Liberaliasi kewangan misalnya, beliau menginginkan bahawa sektor ini ditransforamsikan sebagai wahana untuk memacu pendapatan negara kasar (GDP) Disamping itu, beliau ingin mencetuskan sistem persaingan dalam peringkat kemanusian dengan cara membuka seluas-luasnya pasaran tenaga kerja baik dalam sektor kewangan maupun dalam sektor perkhidmatan awam atau swasta dalam usaha menemukan bakat-bakat luarbiasa dalam pengurusan. Beliau memberi cabaran kepada seluruh warganegara, bahawa dalam negara ini semua rakyatnya adalah kelas pertama, tiada kelas lain, oleh itu, semua warga bebas besaing antara satu sama lain dalam suasana yang sama rata, dan akhirnya yang terbaik dari yang terbaiklah akan muncul sebagai pendahulu digarisan penamat. Datuk seri Najib sangat sedar dan maklum, bahawa diluar kotak warga pentadbir negara ada terdapat bakat-bakat yang terbaik, oleh kerana itu, beliau berani mengatakan bahawa sikap warga pentadbir negara yang bermotto serba tahu telah berakhir dan perlu dijadikan sejarah.

Anjakan cara yang dikehendaki oleh Datuk Seri Najib mengambarkan bahawa seluruh warganegara telah siap jiwa dan raga serta mental dan siap sedia menjadi pelakon dalam pentas transformasi ini, kerana jika masih ada hambatan, maka wawasan untuk mencapai negara maju yang hanya berbaki sebelas tahun tidak akan tercapai. Tindakan Datuk Najib ini, sepatutnya menjadi katalist atau pendorong bagi setiap warga untuk berinovasi diri agar mampu bersaing di pentas ini.

Seluruh lapisan rakyat patut berbangga kerana attribute mereka telah diiktiraf dan dinaik taraf keperingkat yang tertinggi dalam era ketamadunan manusia, yakni tamadun berilmu dan mental yang padu. Tanpa pengitirafan maupun penaikan tarafan, sudah pasti hanya sebahagian kecil rakyat sahaja yang dianggap berkualiti boleh masuk gelanggang pentas persaingan.

Slogan: rakyat mesti membuka mata seluas-luasnya, berfikir mesti melangkau kota pemikirannya, berfikir secara global boleh berjaya; berpaksi kepada rakyat yang telah maju tarafnya. Maju dalam segi berfikir, maju dalam segi bertindak, maju dalam segi budaya, maju dalam segi ekonomi, maju dalam segi komunikasi, dan tidak ketinggalan maju dalam segi ilmu.

Dua tindakan pelaksanaan yang dicanangkan oleh Datuk Najib adalah merupakan acuan yang kuat bagi menghadapi perekonomian dunia kini dan laluan kepada negara ini sehingga tahun 2020.

Mampukah rakyat menghadapi cabaran-cabaran ini, bagaimana keberkesanannya dan bagaimana hasilnya, seluruhnya terletak dibahu rakyat jelata, para pentadbir di peringkat kerajaan, para pelaksana kebijakan dan sudah tentunya kepada pemimpin yang telah diberi mandat oleh rakyat.

No comments:

Blog Archive