Saturday, April 18, 2009

ISU PPSMI

Apakah pengajaran Matematik dan Sains boleh membunuh bahasa ibunda.? Pernyataan ini perlu dikaji dengan mendalam. Di Sabah, misalnya ada 36 bahasa ibunda, selain bahasa melayu, bahasa Inggeris dan bahasa cina. Bagi yang pernah belajar matematik dan sains, pasti mengakui bahawa istilah-istilah dalam mata ajaran ini, sukar diterjemahkan atau dialih bahasakan.

Pengalaman belajar di Indonesia, dimana bahasa Indonesia merupakan bahasa pendidikan, bahasa pertuturan, bahasa perhubungan,,kerana Bahasa Indonesia adalah bahasa bangsa Indonesia, sesuai dengan Sumpah Pemuda Indonesia, Bangsa Indonesia berbahasa Indonesia. Tetapi yang anehnya, dalam proses pemebelajaraan itu, kebanyakan buku rujukan baik mata ajaran sains, matematik, ekonomi, ilmu kependudukan dan sebagainya, semuanya dalam bahasa Inggeris. Pertanyaannya sekarang, apakah bahasa Indonesia itu mati, kerana menggunakan rujukan dalam bahasa bukan bahasa Indonesia?

Terus terang saya katakan, dirumah saya hanya bertutur bahasa suku saya, jarang sekali menggunakan bahasa lain, kecuali kepada tetamu yang tidak sesuku dengan saya. Anak-anak saya bersekolah di sekolah kebangsaan, dengan perantara bahasa melayu. Oleh kerana pengajaran matematik dan sains dalam bahasa Inggeris, maka anak-anak saya paling tidak tahu menulis dan berbahasa Inggeris. Tanpa sistem ini, saya yakin dan percaya, mereka tidak akan boleh berbahasa Inggeris. Contoh yang paling baik dan sangat ketara adalah adik-adik saya sendiri. Mereka belajar berperantara bahasa melayu hinggalah ke universiti, mereka lulus dan mendapat keputusan yang dikira baik, tetapi malangnya, mereka hanya faham dan mengerti tulisan bahasa inggeris, tetapi jauh sekali dapat menggunakannya dalam komnukasi. Dalam keadaan ini, siapa yang rugi? setelah belajar hampir 20 tahun, Cuma boleh bertutur bahasa kesukuan dan bahasa kebangsaan sebagai bahasa kedua mereka.

Kementerian pelajaran dalam beberapa laporannya hasil daripada keputusan UPSR, PMR, SPM dan STPM, saban tahun sejak mata ajaran matematik dan sains diajar dalam bahasa Inggeris, semakin tinggi peratusan pelajar memilih menjawab dalam bahasa Inggeris sahaja walaupun mereka diberi pilihan boleh menjawab dalam dwibahasa. Hal hasil, peratusan yang lulus kedua-dua mata ajaran ini,lebih tinggi dibanding peratusan yang lulus dalam bahasa melayu.


Apabila kita baca dan lihat, poster-poster yang terpampang dalam beberapa blog anti PPSMI, tulisan berikut ada tertulis: HANYA GOLONGAN ANTI BAHASA MELAYU MENYOKONG PPSMI. Di tambah pula dengan: RAKYAT BANTAH! PPSMI. Poster ini bersifat provokator, bersifat sepihak dan mungkin ada unsur politik. Sekiranya tulisan poster ini diganti dengan: HANYA GOLONGAN ANTI PENGUASAAN ILMU SEJAGAT MEMBANTAH PPSMI. RAKYAT TIDAK BANTAH!!! PPSMI. RAKYAT MENYOKONG PPSMI!!!. tentu perlu referndum secara menyeluruh, bukan secara tempat. Refendeum itu hanya berisukan PPSMI, tiada lain yang diikutsertakan. Tiada unsur keagamaan, tiada unsur kesukuan, tiada unsur ekonomi, tiada unsur penonjolan individu serta tiada unsur politik.













No comments:

Blog Archive