Monday, February 19, 2024

PENGAJARAN KEMENANGAN PRABOWO

KEMENANGAN General (Purn) Prabowo Subianto sebagai Presiden ke-8 Indonesia pada kali-3 percubaan, kerana hanya satu faktor, iaitu PERUBAHAN IMEJ, daripada imej tegas kepada imej easy going.

Menerusi perubahan itu, generasi muda atau pengundi baharu tertarik lalu hampir memonopoli pengundi golongan itu.

Mengubah imej bukan bermakna mengubah asas perjuangan, tetapi imej sesuai dengan keperluan semasa agar perjuangan kekal relevan.

Prabowo 72 tahun boleh mengubah imej yang bersesuaian dengan keadaan semasa membawa kemenangan satu pusingan, apabila mendapat undi lebih separuh daripada rakyat yang mengundi.

Imej seseorang pemimpin boleh menjadi liabiliti walaupun perjuangan pemimpin itu mewakili aspirasi rakyat, kerana sifat manusia itu tidak akan terlepas daripada like &dislike.

Apabila perjuangan dalam kategori like dan imej juga berkategori sama, maka kesannya adalah kemenangan sepertimana dirasai Prabowo.

Penulis suka menghighlight berkaitan mengubah imej kerana ianya satu pengajaran pada kemenangan Prabowo.

Selain itu ianya ada kaitan dengan satu hantaran pemimpin muda Gagasan Rakyat yang mempunyai tugas penting di bawah Jabatan Ketua Menteri yang mana hantaran itu berbentuk sindiran yang amat dalam, dan penulis yakin sindirian itu ditujukan pada pemimpin yang berimej ketinggalan zaman dan tidak sesuai dengan keadaan semasa.

Penulis melakar-lakar, Imej yang bagaimana tidak sesuai lagi dengan citrarasa semasa, akhirnya penulis terjemahkan bahawa imej yang dimaksudkan adalah pemimpin kategori “Bossy”, serbatahu, selain memandang enteng pandangan mereka yang lebih muda.

Betul sesetengah pemimpin kategori demikian masih bernilai, tetapi nilai mereka daripada segi demokrasi rendah atas sebab itu jika dihubungkan dengan demokrasi , kedudukan mereka tidak menyumbang kepada bilangan atau nombor.

Satu faktor lagi yang melekat pada sesetengah pemimpin, adalah perbuatan tidak responsif atau lari daripada masalah. Mereka cuba menjauhkan diri daripada masalah, berbanding menyelesai. Sesetengah mereka hanya mahu menerima berita gembira, menutup mendengar sebarang rungutan.

Dalam era ini, pendekatan, imej seseorang pemimpin mudah dipantau, dengan cepat sampai pada seramai mungkin rakyat.

Apabila imej seseorang itu positif/disukai (like) dengan cepat diketahui, dan kategori pemimpin sedemikian mempimpin sesebuah parti, maka parti itu turut sama disukai (like).

Demikian juga jika pendekatan, imej seseorang pemimpin dalam kategori tidak digemari (dislike) akan juga cepat menyebar, apabila pemimpin itu merupakan pemimpin parti politik, maka parti yang dipimpin juga mendapat “dislike”.

Apabila pemimpin terlekat dengan imej “dislike” apapun kedudukan atau status pemimpin itu dalam parti, tidak tembus di mata rakyat apabila dicalonkan dalam pilihan raya, malah parti yang dipimpin ikut sama menerima kesan ditolak.

Pengalaman General (Purn) Prabowo bertanding Presiden Indonesia sebanyak tiga kali, adalah satu pengajaran penting pada pemimpin, apabila imej diubah sesuai dengan citarasa rakyat, sangat berbaloi dan boleh menghasilkan kemenangan.

No comments:

Blog Archive