Sunday, February 25, 2024

NILAI RINGGIT DAN KOS SARA HIDUP

RAKYAT tidak dapat berbuat apa-apa apabila kerajaan gagal mengawal kejatuhan nilai ringgit dan’kenaikan kos sara hidup.

Dengan pendapatan mendatar, rakyat terpaksa menggunakan sebahagian besar pendapatan untuk keperluan makan-minum.

Mereka yang mempunyai komitmen ansuran rumah, kereta, insuran, dan mungkin bayaran PTPTN atau bayaran pinjaman pengajian terpaksa mengurangkan quntiti untuk makan minum.

Dalam keadaan sekarang mengawal harga beras tidak banyak membantu, kerana harga menu untuk makanan atas meja naik berkali ganda.

Apa yang dilakukan agar rakyat tidak resah, kerajaan melakukan pendekatan psikologi melalui berbagai pengumuman bahawa sedang dan akan dilaksanakan itu ini, termasuk pelaburan asing diluluskan mencapai rekod tersendiri.

Akan tetapi semua itu dalam jangka pendek tidak memberi kesan apa-apa, harga barang yang telah naik tidak turun, demikian juga kos sara hidup tidak turun.

Tidak dapat diramal sejauh mana rakyat dapat bertahan mengharungi keadaan luarbiasa ini kerana peningkatan harga yang begitu cepat meliputi semua jenis barangan.

Dalam keadaan yang berlaku sekarang, mengubah kerajaan, tidak membawa kepada penyelesaian, seperti mana anggapan sebelum ini termasuk daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri semasa pembangkang bahawa menurut beliau (Mac 2022), bahawa penurunan nilai ringgit RM4.30/USD, daripada RM3.80/USD, kerana masyarakat antarabangsa hilang keyakinan terhadap kepimpinan negara dan ianya masih berterusan kerana nilai ringgit terkini RM4.80/USD.

Apabila keyakinan masyarakat antarabangsa terhadap kepimpinan negara kekal buruk maka mengharapkan pemulihan nilai ringgit tidak akan dapat dicapai dalam masa terdekat, melainkan perlu masa yang tidak pasti, atau apabila negara dipimpin oleh mereka yang mendapat keyakinan antarabangsa.

Terpulang kepada rakyat negara ini mencari pemimpin yang diyakini masyarakat antarabangsa, kerana berasaskan hipotesia Datuk Seri Anwar- Nilai Ringgit menjunam kerana masyarakat antarabangsa hilang keyakinan pada pemimpin negara.

No comments:

Blog Archive