Friday, November 22, 2024

BANTAH TAN SRI MUSA AMAN DILANTIK TYT SABAH-SATU PERBUATAN KEJI

Tan Sri Musa Aman dilantik Ketua Menteri pada Mac 2003, selepas menjadi wakil rakyat pada tahun 1994, di DUN Sungai Sibuga.

Musa adalah Ketua Menteri terlama Sabah, dan diberi gelaran Bapa Pembangunan Moden Sabah.

Jasa sebagai pemimpin tidak terkira, terutama meningkatkan hasil kutipan negeri. Semasa dilantik, kewangan Sabah pada tahap yang amat teruk, malah kerajaan terpaksa meminjam untuk membayar gaji kaki tangan awam.

Era Musa, syarikat-syarikat berkaitan kerajaan dipulihkan, syarikat yang dijual diambil balik, memperluas kawasan hutan simpan kekal (TPA), dan sasaran pada 2030, TPA meliputi 30 peratus keluasan negeri.

Jika Kerajaan pimpinan Datuk Seri Haji Hajiji Haji Noor berjaya melepasi angka RM5 bilion kutipan hasil negeri, Musa juga mencatit rekod tersindiri, apabila melepasi kutipan hasil negeri yang berdekad-dekad tidak pernah melepasi angka RM3 bilion, tetapi era beliau melepasi angka RM4bilion.

Mereka yang berkempen, konon untuk sampai ke pengetahuan DYMM Agong, adalah mereka yang tinggal dalam gua, kerana tidak sedar, bagaimana latar belakang Musa dimaklumi Agong. Agong yang ada sekarang, bukan sebarangan Agong, sangat peka akan sebarang maklumat, info, malah maklmumat berbagai pemimpin, kerana hubungan baginda dengan mereka.

Jauh sebelum menjadi Agong, hubungan baginda dengan kerajaan Sabah era Tan Sri Musa, bukan calang-calang, termasuk baginda menerbangkan pesawat ke Kota Kinabalu, semata-mata menjadi tetamu khas Ketua Menteri.

Buang masa berkempen, jika untuk tujuan menolak Musa dilantik sebagai TYT ke-11 Sabah, kerana kempen seumpama itu, tiada kesan, tiada bandingan dengan jasa yang diberikan pada rakyat dan negeri Sabah.

Jasa Musa pada rakyat negeri, tidak keterlaluan setara dengan jasa Tun Mustapha dan Tun Fuad.

Hanya mereka yang keji dan tidak tahu berterima kasih, tidak tahu menghargai jasa, tega/sanggup bertindak kotor dan hina, sanggup perbuatan keji berkempen menolak Musa dilantik sebagai TYT.

Thursday, November 14, 2024

SKIM MENIPU KERAJAAN SABAH DIGAGALKAN

KEPEKAAN tinggi Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Haji Hajiji Haji Noor berkaitan skim menipu kerajaan Negeri untuk tujuan mengaut hasil mineral di negeri yang didalangi Albert Tei dan dikoordinasi mantan CEO SMM digagalkan Ketua Menteri Sabah apabila membatalkan lesen Penerokaan Lapangan (PL) kartel yang diperolehi sebelum itu hasil memperdaya Lembaga Pengarah SMM (Sabah Mineral Management Sdn Bhd) anak syarikat kerajaan Negeri di bawah Kementerian Kewangan Negeri Sabah.

Kerana dendam dan kecewa, dalang kartel cuba memperdaya pula SPRM untuk mempercayai sebagai pemberi maklumat rasuah, akan tetapi pada masa sama mendedahkan diri sebagai perasuah apabila acah-acah menulis surat terbuka kepada DYMM Agong. (apa potongan kaki klentong, penipu ini dapat layanan Agong)

Apabila perbuatan itu salah daripada awal, tidak perlu menunggu lama untuk terdedah, walaupun SPRM atau PDRM belum membuka kertas siasatan.

Tindakan peguam yang mewakili dalang tersebut, untuk mendesak SPRM mengeluarkan surat jaminan agar anak guam tidak disiasat atau diambil tindakan, pada asasnya tidak lojik, kerana akta perlindungan pemberi maklumat, hanya untuk pemberi maklumat yang tiada kaitan dengan rasuah, atau tiada hubungkait dengan rasuah yang hendak didedahkan.

Konspirasi pemimpin politik tertentu, bukan sahaja gagal, malah menaikan imej kerajaan Negeri yang dipimpin Ketua Menteri kerana mempunyai kecekapan menghidu perbuatan jijik mengeksplotasi hasil negeri.

Tindakan mengeluarkan video yang berupa perbincangan biasa atau kupi-kupi, tidak memberi kesan apa-apa, kerana tidak membabitkan dana awam, dan tiada hubungkait dengan kerajaan negeri, walaupun tujuan konspirasi itu mengaitkan kerajaan atas sebab menyasar ADUN yang menyokong kerajaan.

Hakikatnya, pengeluaran video tersebut, pada mulanya sebagai ugutan, akan tetapi ketegasan Ketua Menteri pantang menyerah seincipun berkaitan perbuatan yang mengambil peluang mengaut keuntungan untuk kepentingan peribadi.

Rakaman video dirancang apabila kebarangkalian tinggi lesen dibatalkan, atas sebab individu yang mengkoordinasi skim tersebut tidak dilanjutkan kontrak jawatan, kerana itu, sebelum surat pembatalan lesen dikeluarkan, menyasarkan ADUN penyokong kerajaan, untuk meminta sokongan atau pelobi kepada kerajaan Negeri. Menerusi perjumpaan dengan menggunakan skema yang digunakan, maka penekanan pada TAWARAN KEWANGAN, agar, apabila dilaporkan, memancing neitzen membuat kesimpulan sendiri, seolah-olah berlakunya rasuah, sebab itu, portal berita kebanyakan tajuk merujuk pada sejumlah wang.

Takrifan rasuah jika sesuatu perbuatan membabitkan kepentingan awam, dana awam, kedududukan yang ada kuasa menyalahguna kuasa.

Dalam isu rakaman 8 video, yang terlibat rasuah adalah mantan CEO SMM, bukannya para ADUN yang cuba diperangkap.

Untuk maksud membersihkan imej kerajaan Negeri, SPRM dan PDRM, perlu menangkap Albert Teh dan Jonith Enggihon, untuk siasatan, agar dapat didedahkan motif sebenar mereka, jika boleh pemimpin parti politik yang menjadi dalang.

SPRM tidak perlu menunggu, Albert Tei dan Jonith membuat laporan, kerana sampai bila-bila pun tidak akan membuat laporan, kerana mereka berdua lah mastermind kepada perbuatan rasuah.

PEMBUNUHAN KARAKTER- SENJATA POLITIK MEREKA YANG TERDESAK

MODUS operandi pembunuhan karakter, pertama mesti ada dalang. Dalang adalah mereka yang ketandusan modal untuk mendapat sokongan rakyat. Langkah kedua, mesti ada pak sanggup. Pak sanggup biasanya mereka yang kecewa, tiada harapan, nothing to lose, janji ada balasan, jika konspirasi berjaya. Langkah ketiga mesti ada pelapor seperti malaysiakini. Laporan mesti berbentuk teka-teki atau tergantung, supaya dapat memancing persepsi neitzen.

Jika ada rakaman seperti video atau audio, dipetik yang mengundang sensasi sahaja, agar orang ramai menjadi penyiasat, peguam, hakim dalam mahkamah rakyat.

Pembunuhan karakter, adalah keadah memalitkan imej buruk dan kotor pada sasaran, dalam bentuk langgar dan lari, pukul dulu, selesai kemudian. Apa yang mustahak kedudukan sasaran menjadi buruk, jika ianya seorang ahli politik, maka rakyat akan memandang serong, termasuk tidak disokong, dan tragisnya, jika sasaran itu anggota kerajaan, maka kerajaan turut dipandang sama.

Isu yang trending masa ini, adalah berkaitan 8 video membabitkan 8 ADUN Sabah. Video itu jika diteliti, hanya perbualan kupi-kupi atau perbualan kedai kopi. Naratif yang digunakan sama yakni cubaan memerangkap sasaran, dengan TAWARAN KEWANGAN. Apabila disebutkan wang, maka perlu disebut amaun, supaya yang mendengar tertarik, untuk ditambah remah ratus, perisa, untuk disiarkan pempengaruh atau portal mabuk dengan audien, supaya dapat disebar luaskan.

Pihak berkuasa yang boleh mencegah perbuatan jijik ini hanya PDRM dan SPRM. Dua penguatkuasa ini perlu menaruh curiga, jika ada inidividu mengaku sebagai pemberi maklumat (whistleblower), apa tah lagi meminta jaminan bertulis, kerana tidak percaya dengan undang-undang, berkaitan perlindungan. Atas sebab individu seperti ini merupakan agen maklumat palsu dan takut dihukum penjara.

Dalang pembunuh karakter, bermisi.. kerosakan mesti berlaku, dan sasaran terpaksa berbuat mengawal kerosakan. Dalam rangka mengawal kerosakan, hiters, menggunakan berbagai andaian, misalnya, pokok tidak akan bergoyang tanpa tiupan angin, asap tidak akan ada tanpa api.

Berkaitan isu 8 video, Ketua Menteri Sabah, tegas, bahawa kerajaan negeri tiada yang disembunyikan (nothing to hide) bersedia bekerjasama dengan PDRM dan SPRM, tetapi pada masa sama perlu tangkap dan siasat individu yang mengaku sebagai pemberi maklumat, mendedahkan dalang perakam video dan dalang yang mencipta content dan jika dapat dedahkan dalang konspirasi.

Sunday, November 10, 2024

POLITIK SABAH: PENDEKATAN KAPAL BESAR TIDAK RELEVAN LAGI

PADA tahun 1990, Tun Mustapha Datu Harun bersetuju Parti USNO dibubarkan menyeratai Umno menggunakan istilah KAPAL BESAR. Umno dianalog sebagai kapal besar, pada masa itu, kerana tulang belakang kerajaan Persekutuan.

Oleh kerana persyaratan pembubaran USNO, semua ahli secara en-blok menyertai Umno, kecuali ADUN Usno, atas sebab, anti lompat DUN Sabah masih berkuat kuasa.

Pada PRN 1994 Sabah, semua ADUN USNO bertanding atas tikit BN mewakili UMNO, termasuk lah, Ketua Menteri Sabah hari ini, Datuk Seri Haji Hajiji Haji Noor. Akan tetapi semasa PRN itu, Tun Mustapha yang merupakan penyandang DUN Usukan, atas tikit BN, tetapi mewakili Umno, telah menyertai PBS, dan tidak bertanding.

Keputusan PRN tersebut, PBS mengekalkan kerajaan yang dipimpin, apabila menang 25/48, manakala BN 23/48.

Umno/BN mengambil alih kerajaan selepas itu, menerusi pintu belakang, dan bertahan sehingga Mei 2018.

Para pemimpin yang menyertai kapal besar pada masa itu, akan tetapi hari ini, tidak lagi bersama kapal itu, kerana mempunyai kapal masing-masing, kapal yang lebih selamat untuk ditumpangi, canggih dengan peralatan terkini.

Kapal besar itu nampak pada saiz saja besar, tetapi tidak selamat lagi untuk ditumpangi, selain usang, mereka yang mengambil alih kedudukan nahkoda, adalah individu yang tidak boleh dihandalkan, kerana hanya bertujuan menyelamatkan diri.

Bukan rakyat Sabah saja tidak sanggup naik kapal itu, akan tetapi rakyat Semenanjung juga enggan naik.

Apabila ada pemimpin Sabah yang menjadi penumpang kapal itu, tetapi hanya duduk di dek, ingin membawa rakyat Sabah menumpang semula, sewajarnya tidak perlu dilayan, kerana boleh memudaratkan, kerana kapal boleh karam bila-bila masa.

Jelas apabila pemimpin yang mengajak rakyat menumpang kapal yang jelas tidak selamat lagi, ertinya mereka itu, tiada alternatif lain, untuk mendapat kedudukan dan kuasa, sehinggakan sanggup mengajak orang lain, untuk karam bersama-sama. Tindakan paling ketara para pemimpin itu, apabila bertindak berani mati pada 6 Januari 2023 menggerakkan Langkah Kinabalu untuk merampas kuasa Kerajaan yang diberi mandat pada PRN-16 Sabah.

Perbuatan mereka bertindak kamikaze, kerana mereka tahu, tiada cara lain mendapatkan kuasa dan kedudukan. Kini, walaupun mereka jelas dan sedar, bahawa kapal yang mereka tumpangi tidak selamat, masih berhasrat membawa rakyat, termasuk mempengaruhi penumpang kapal yang lebih baik, untuk bersama-sama mereka, dan tujuannya, agar mereka terselamat untuk sementara daripada karam.

Para pemimpin yang hampir karam itu, diselamatkan pada Mac 2020, akan tetapi, selepas terselamat, berlanggak pula, sebagai hero termasuk menggigit tangan yang menyelamat, kesannya hampir tenggelam sepenuhnya pada PRU-15. Kini kapal itu, telah miring, seperti pada gambar, dan dalam keadaan demikian, menunggu masa untuk karam.

Kecuali rakyat yang semenangnya mahu bunuh diri, sanggup menumpang kapal yang sedang senget.

RAKYAT PUNCA KUASA- HAJIJI

SESIAPAPUN pemimpin politik yang berhasrat mempunyai kuasa dan kedudukan, perlu sematkan pada dada masing-masing, rakyat adalah punca kuasa.

Bermegah-megah dengan jawatan dan kedudukan politik, hanya mengundang padah, kerana rakyat boleh menariknya bila-bila masa.

Untuk mendapatkan kedudukan politik, maka memerlukan parti sebagai platform, kerana demikiannya sistem demokrasi kita berjalan.

Agar parti menjadi kenderaan atau platform dalam demokrasi, maka perlu sokongan rakyat. Rakyat menyokong kerana kepimpinan parti.

Kepimpinan parti yang terbahagi kepada pusat, bahagian, cawangan, perlu menunjukkan kepimpinan yang sesuai dengan aspirasi dan harapan rakyat, dengan “garis bawah” kepimpinan yang dihadiahkan kedududukan atau jawatan, tiada lain untuk menterjemahkan aspirasi dan harapan rakyat yang telah memberi kuasa.

Kuasa rakyat yang diberikan diterjemahkan oleh kerajaan dalam bentuk kemajuan dan pembangunan. Kemajuan yang dimaksudkan, tentunya terkait dengan kehidupan harian rakyat. Pembangunan pula, tentunya berkaitan dengan kemudahan asas, pendidikan, prasarana yang menyokong kehidupan rakyat.

Kuasa rakyat diterjemahkan menerusi mandat pada pilihan raya, dan mandat itu perlu dimanfaatkan sebaik mungkin untuk kepentingan rakyat.

Setiap 5 tahun, parti yang diberi mandat kembali kepada rakyat untuk diadili. Jika markah kerajaan mendapat gred baik, maka tentunya mandat akan diberikan lagi, jika sebaliknya, maka ambil maklum, bahawa mandat yang diberikan sebelumnya tidak memenuhi apa yang rakyat harapkan.

Penulis sebagai rakyat, kerajaan yang diberi mandat pada PRN-16, sudah menterjemahkan mandat yang diberikan. Penterjemahan itu digariskan atau digagaskan menerusi Pelan Hala Tuju Sabah Maju Jaya.

Menerusi Halu Tuju tersebut, dapat dipaparkan di atas meja, apa yang telah dilaksanakan, dan apa yang telah dicapai, dan tentunya jika maklumat tidak sampai ke tangan rakyat, maka rakyat akan tertanya-tanya, apa yang telah dilaksana, dan apa yang telah dicapai.

Tentunya, apa yang dilaksanakan dan pencapaian yang telah dicapai, kekal atas meja atau rekod atau dalam komputer, jika tidak disampaikan kepada rakyat yang memberi mandat.

Mungkin atas sebab itu dalam Ucapan Dasar Presiden Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) menyebut “ Samada mereka yang berada di peringkat akar umbi, kepimpinan bahawa ketika ini tiada lagi ruang untuk berlengah atau berpuas hati dengan kedudukan serta pencapaian yang dikecapi ketika ini, tiada lagi ruang untuk bermegah-megah dengan jawatan dan kedudukan, rakyat adalah punca kuasa, di tangan rakyat terletaknya nasib kita” maknanya, apa yang telah dilaksanakan dan pencapaian perlu sampai kepada rakyat sebagai punca kuasa.

Sewajarnya pada masa dan ketika ini, semakin dekatnya kerajaan yang didokong parti kembali kepada rakyat, setiap rekod pelaksanaan dan pencapaian telah sampai ke tangan rakyat. Dan tentunya, menerusi PAT Gagasan Rakyat ke-2, adalah platform untuk pembangkit semangat untuk terus mendekati rakyat, bersenjatakan Hala Tuju Sabah Maju Jaya.

GAGASAN RAKYAT PILIH KOD SOLIDARITI ASAS MENANG PRN SABAH


PAT Gagasan Rakyat Sabah ke-2 di SICC, Kota Kinabalu, Ahad 10 November 2024

GERAKAN 10 diperkasa pergerakkan wanita parti, menunjukkan solidariti digunakan sebagai asas menang PRN Sabah.

1.9 juta pengundi yang bakal menentukan keputusan PRN, bukan mudah disantuni secara fizikal, akan tetapi menerusi G10, dengan kod solidariti, kerja berat menjadi ringan.

Mereka yang bergerak menggunakan kaedah G10, tentu faham akan ampuhnya kaedah tersebut jika diiringi solidariti antara para penggerak.

Sokongan rakyat atau pengundi pada sesebuah parti, apabila penggerak parti atau jentera dapat sampai di pintu rumah rakyat atau pengundi, atau dalam era media sosial ini, jentera , respon seperti “like”, “emoji” tanda suka, dan sebagainya.

Betul secara fizikal, G10 digerakan secara hebat sekali, sepertimana dilaksanakan pergerakan wanita, tiada hari, tanpa kunjungan atau lawatan ke akar umbi, tetapi, kesedihan Timbalan Presiden parti, Datuk Seri Masidi Manjun, berkaitan lemahnya respon atau tindak balas media sosial daripada jentera dan atau penggerak atau penyokong parti, apabila parti dan pemimpin diserang pemimpin atau penyokong lawan, walaupun pemimpin telah memberi jawapan, penjelasan, apakah menerusi kenyataan akhbar, atau media sosial seperti tiktok, X atau facebook, atau media online seperti blog, jika dikongsikan atau “like” pun sangat sedikit.

Mungkin pemahaman “sampai ke pintu rumah” pengundi atau rakyat secara fizikal, belum diterima sama seperti kaedah media sosial, respon, like atau kongsi, sedangkan dalam ero teknologi, semuanya dihujung jari, gerakan fizikal telah diambilalih.

Era teknologi ini, sememangnya setiap kita diperdekatkan, tanpa mengira masa, lokasi, kerana dapat berinteraktif setiap masa, seolah-olah berdepan mata.

Apabila jentera parti di semua peringkat, menggunapakai, pendekatan yang mudah ini, dan diiringi dengan pendekatan fizikal, maka kod solidariti menerusi G10, bukan saja efektif akan tetapi ampuh. Juga melaluinya, mudah dirumuskan, dariada 10 pengundi, berapa untuk parti, atau dalam bahasa warna berapa kategori putih, kelabu dan hitam.

Usaha Biro Penerangan parti yang diketuai Datuk Nizam DSP Abu Bakar Titingan patut dipuji, kerana dilihat cuba mengisi kelompangan dalam media sosial, tetapi akan lebih molek dan elok, setiap jentera, semua peringkat, berperanan menyebar luaskan apa yang dikongsikan, termasuk di peringkat setiap Pusat Daerah Mengundi (PDM) di setiap DUN.

Betul apa yang dikatakan Timbalan Presiden, kerana dalam pemerhatian penulis, daripada 73 bahagian parti 4 peringkat, sebahagian kecil saja menyebarkan apa yang dikongsikan biro penerangan parti, sedangkan apa yang dikongsikan itu semuanya fakta berkaitan tindakan, pencapaian parti atau kerajaan yang didokong parti.

Sempena PAT ke-2 Gagasan Rakyat, diharapkan tema SOLIDARITI diangkat sepenuhnya tanpa berlengah lagi dan dijadikan asas utama menang PRN-17 Sabah.

Saturday, November 09, 2024

PRN SABAH: GAGASAN RAKYAT SABAH TELAH BERSEDIA

SUASANA Persidangan Agung Tahunan (PAT) ke-2 Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) yang sedang berlangsung di SICC, Kota Kinabalu yang dihadiri 6000 perwakilan dan pemerhati boleh digambarkan sudah cukup bersedia berdepan dengan PRN.

Pun demikian, walaupun ketersediaan terpancar pada wajah perwakilan dan para pemimpin, akan tetapi Pengerusi perunding agihan kerusi parti, Datuk Seri Masidi Manjun semasa podcast bersama Biro Penerangan parti berkata, setakat ini tiada kesegeraan berkaitan rundingan, memandangkan parti atau kerajaan masih berbaki setahun lagi, akan tetapi, dalam suasana politik hari ini, jentera parti perlu terus bergerak, menyantui rakyat, sebagai jaminan sokongan yang berterusan, ibarat bermain bola, perlu menjaringkan goal sebanyak mungkin, kerana jaringan menentukan kemenangan.

Gagasan Rakyat salah sebuah parti komponen GRS, merupakan komponen yang paling banyak menyandang kerusi.

Sesuai dengan kedudukan parti itu, maka perlu lebih bersiap sedia berdepan pilihan raya untuk mempertahankan mandat yang diberikan rakyat pada PRN-16.

Berkaitan agihan kerusi antara komponen GRS, kebarangkalian tinggi, status quo dipertahankan, manakala komponen yang bukan penyandang, disesuaikan dengan kekuatan masing-masing, dan jika potensi menterjemahkan pencalonan kepada kemenangan tinggi, maka diberi peluang mewakili GRS.

Prinsip GRS, tidak berpaksi daripada parti mana datangnya calon, melainkan yang dipilih itu mempunyai potensi tinggi untuk menghadiahkan kerusi pada GRS.

Dalam perkembangan yang berasingan, Timbalan Setiausaha Agung GRS, Datuk Armizan Mohd Ali dilaporkan berkata, sebarang kerjasama antara parti berdepan dengan PRN Sabah hendak lah diputuskan pemimpin Sabah sendiri, tanpa campur tangan daripada pihak luar, atas sebab, latar belakang politik Sabah tidak menerima paksaan, sebab itu, di Sabah calon bebas pun boleh menang.

Berdepan dengan PRN Sabah pemimpin Umno yang gemar sangat membuat kenyataan, baik di pentas politik maupun majlis rasmi, seperti parlimen atau sidang akhbar lawatan rasmi sebagai menteri, antara lain kenyataan datangnya daripada Presiden parti itu semasa lawatan di Sarawak, bahawa PRN Sabah dijadikan “tikus makmal” kerjasama BN-PH, dan kenyataan TUKAR KERAJAAN semasa di parlimen.

Tindakan Presiden Umno itu, cerminan kesungguhan campur tangan perjalanan politik Sabah, meremehkan rakyat Sabah, dan juga, cerminan, bahawa rakyat Sabah tidak bermaruah, tiada kebolehan menentukan hala tuju politik sendiri.

Rasa tergores Timbalan Presiden Gagasan Rakyat selaku anak jati Sabah berkaitan rakyat Sabah dijadikan “tikus makmal”, tidak bersendirian, rakyat Sabah secara umum juga turut tergores, kecuali pemakan dedak parti Umno.

PRN SABAH: BERTANDING DI KERUSI YANG BOLEH DIMENANGI- NIZAM

Ketua Penerangan Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat), Datuk Nizam DSP Abu Bakar Titingan berkata, asas utama digunapakai parti pada PRN-17 Sabah, parti meletakkan calon di kerusi-kerusi yang boleh dimenangi.

Manakala calon-calon parti pula, tidak berpandu pada lama atau baharu, muda atau berumur, wanita atau lelaki, sebaliknya terletak pada keboleh menangan.

Keboleh menangan pada asasnya terletak pada jumlah keahlian parti pada kerusi yang ditandingi. Dan, untuk menjamin kemenangan, di setiap PDM lebih separuh pengundi berdafar adalah ahli parti, atau paling tidak pun sebahagian besar merupakan penyokong dan atau simpatisan parti.

Jika pra-syarat keahlian tidak tercapai, maka meletakan calon hanya merugikan parti, dan lebih baik kerusi tersebut diserahkan pada parti komponen atau rakan parti yang lebih berpotensi.

DUN Sabah mempunyai 73 kerusi, daripada jumlah itu 27-30 kerusi berpotensi tinggi dimenangi Gagasan Rakyat. Maknanya, dalam agihan kerusi antara komponen dalam GRS, Gagasan Rakyat akan bertanding jumlah kerusi tersebut.

Jumlah kerusi itu, jika sekalipun dimenangi keseluruhannya, masih memerlukan 10-7 kerusi untuk maksud majoriti mudah, atas asas itu lah, keperluan parti gabungan, seperti GRS, untuk mencapai sejumlah kerusi yang diperlukan untuk membentuk kerajaan, kerana parti komponen menyumbang kerusi yang diperlukan.

Dalam senario politik Sabah hari ini, menang 37/73 bukan isu bagi GRS, melainkan keperluan kuasa 2/3 di DUN, untuk kestabilan politik, atas asas itu, diperlukan kerjasama dengan parti lain terutama PH. Kuasa 2/3 DUN Sabah adalah 49/73 dan atau 53/79.

Jika menurut tinjauan rambang, jika diadakan PRN-17 Sabah hari ini, 47/73 boleh dimenangi GRS, dan jika campur 6 ADUN lantikan berjumlah 53/79.

Walaupun senario politik Sabah mempunyai kecenderungan pada parti lokal, Parti Umno menerusi kenyataan Presiden parti itu, PRN Sabah sekali lagi dijadikan makmal politik, seperti mana tahun 1994, menerusi penggiliran Ketua Menteri.

Mentaliti makmal politik, tidak mengambilkira perkembangan politik era ini, yang sudah berubah. Pengelibatan generasi ke-3 putaran politik selepas kemerdekaan menerusi undi kali pertama dan atau undi-18, telah mengubah persepsi politik, dan menjurus kepada penghormatan dan dihargai, bukan menjadi pak turut apa tah lagi “tikus makmal”.

Kepimpinan GRS atau Gagasan Rakyat tidak mencampuri urusan parti lain, akan tetapi kerana kenyataan berkaitan rakyat Sabah dijadikan “tikus makmal” untuk menguji keberkesanan Kerajaan Perpaduan, tiada signifikan, memandangkan kerusi parlimen bagi Sabah hanya 26/222, berbanding Semenanjung 165/222, pengundi Sabah pun dianggarkan 1.9 juta, daripada 21 juta pengundi negara.

Jangan lah meletakan tanggungjawab kelemahan parti sendiri dan menjadikan rakyat Sabah menjadi bahan kaji selidik.

Berkaitan isu tikus makmal, Timbalan Presiden Gagasan Rakyat yang juga setiausaha agung GRS, Datuk Seri Masidi Manjun merasa tergores dan melihat perbuatan itu merendahkan maruah rakyat Sabah.

PRN SABAH: PARTI LAIN TIDAK PERLU TENTUKAN

PRINSIP Gabungan Rakyat Sabah (GRS) tidak mencampuri urusan parti lain. Kerana prinsip tersebut, maka tidak memperlukan pemimpin lain untuk menenentukan, dengan parti mana parti bekerjasama.

Sebagai parti yang memimpin kerajaan Sabah hari ini, mempunyai formula sendiri untuk memerintah dan mentadbir negeri, dan tentunya, jika ada kerjasama dengan parti lain, maka parti yang bekerjasama itu menerima formula yang digunapakai.
Apabila kerajaan GRS menjadi kerajaan GRS-PH Plus pada 10 Januari 2023, rakan parti menerima formula yang digunapakai, sehinggakan terbina keserasian dalam pemerintahan.

Menerusi keserasian yang telah diibina, maka diteroka kerjasama politik berdepan PRN Sabah.

Pada prinsipnya, belum ada keputusan bentuk kerjasama, sebab itu digunakan istilah meneroka, kerana asas sokongan pada kerajaan yang ditunjangi GRS, GRS-PH Plus sehingga tamat penggal. Penggal ke-16 Dun Sabah akan tamat pada Oktober 2025.

Dalam proses penerokaan kerjasama, jika parti-parti yang menyokong kerajaan berbincang dengan parti-parti lain, pada asasnya tidak berkesan dengan pendirian GRS, kerana prinsip tidak mencampuri urusan parti lain.

Jika parti-parti lain beranggapan, bekerjasama dengan GRS tidak menepati citarasa politik mereka, maka kerjasama tidak akan berlaku, demikian juga dipihak GRS.

Pendirian GRS, parti yang bekerjasama dengan parti, perlu mengambilkira, citra lokal atau tempatan, iaitu bersetuju dan menerima, kerajaan bercitra lokal.

Adalah janggal bagi GRS bekerjasama dengan parti yang mana pemimpin parti itu beterusan memperlekeh kerajaan yang diterajui parti, termasuk hujah di parlimen, untuk tukar kerajaan. Apa tah lagi parti yang mana pemimpin parti itu tidak henti-henti memperlekeh Pelan Pembangunan Negeri, iaitu Hala Tuju Sabah Maju Jaya.

Dimaklumi, mengapa Hala Tuju SMJ diperlekeh, kerana atas sebab, dalam tempoh 4 tahun pengenalannya, pencapaiannya diluar jangkaan mereka, kerana hala tuju tersebut, dapat memulihkan ekonomi negeri, dapat mencatit kutipan hasil melepasi RM5 bilion tiga tahun berturut, meningkatkan nilai perdagangan negeri melepasi RM100 bilion, melonjak lebih 35% berbanding sebelum-sebelumnya, dan satu rekod atau angka yang tidak pernah dicapai sebelum ini.

Pencapaian SMJ lain, terealisasinya 11 hak-hak Sabah dalam MA63, adanya CCA ( commercial Collaboration Agreement) antara Sabah dan Petronas, yang menjadi "game changer" kolaborasi industri minyak dan gas melibatkan syarikat Sabah, SMJ Energy (SMJE), yang kini menjadi syarikat RM5bilion, sedangkan ianya bermula dengan geran RM50juta daripada kerajaan negeri.

Mereka yang memperlekeh SMJ tidak dapat membayangkan sejak penubuhan SMJE telah berjaya menjual RM800 juta kesan daripada CCA, dan nilai itu satu pencapaian bagi sebuah syarikat baru,

Mereka, tidak terbayangkan hanya dalam tempoh 4 tahun, projek Hidroelektrik Ulu Padas yang berkos RM4 bilion dilaksanakan, dan telah pun bermula, dan akan siap pada tahun 2027, bagi bekalan air berjumlah 6,000 juta liter sehari, dan tahun 2029 menyumbang 15 peratus tenaga elektrik pada bekalan tenaga negeri.

Mereka cemburu menerusi SMJ dipekenalkan rumah percuma untuk rakyat miskin, dengan pembinaan bermula dengan 1500 unit di seluruh negeri, dan terus ditingkatkan sehingga 4.500 unit setahun di masa depan.

Menerusi SMJ juga diperkasa pembangunan modal insan, termasuk bantuan-bantuan one-off pada pelajar dan penuntut dalam bentuk batuan persekolahan, iuran masuk, tambang kapal terbang dan darat, dan yang penting peruntukan biasiswa dan dermasiswa dinaikan kepada RM101juta, dan untuk tahun 2024 saja telah melepasi RM113juta, yang membabitkan lebih 11,000 pelajar/penuntut, dalam dan luar negeri.

Berpandukan pada Hala Tuju SMJ, dengan formula yang digunapakai mengurus dan memerintah negeri, GRS dilandasan tepat dan betul, dan tentunya rakyat yang mendapat manfaat menerima, dan diterjemahkan menerusi sokongan pada pilihan raya.

Menerusi pengalaman kerajaan selama 4 tahun, maka ruang memilih formula sendiri sebagai asas berdepan PRN Sabah tidak memerlukan campur tangan pihak lain.

Friday, November 08, 2024

PAT GAGASAN RAKYAT SABAH: UCAPAN DASAR PRESIDEN- PERSEDIAAN PRN-17

6000 perwakilan dan pemerhati PAT Gagasan Rakyat Sabah kali ke-2, di SICC, Kota Kinabalu, 8-10 November 2024, menanti ucapan dasar presiden, yang tentunya sebahagian besar kandungan ucapan tersebut meliputi persediaan berdepan PRN-17 Sabah.

PRN-17 Sabah , kali pertama parti yang dilancarkan pada 2 Mac 2023 itu turun gelanggang, walaupun mempunyai kerusi terbanyak dalam Kerajaan GRS-PH Plus.

Persediaan menghadapi pilihan raya, tentunya menjadi penekanan Presiden parti sebagai bekalan para perwakilan dan pemerhati balik ke kawasan masing-masing.

Dalam politik, , mempertahan kerajaan itu lebih mencabar berbanding merampas, atas sebab sebagai parti mewakili kerajaan, perlu berpandu pada fakta, yang berkaitan tindakan dan pencapaian kerajaan, sebaliknya yang mahu merampas, bebas bercakap apa sahaja termasuk bulan bintang untuk memperdaya rakyat untuk sokongan.

Kerana bebas bercakap itu, dua pemimpin yang mengetuai parti masing-masing, iaitu Datuk Shafie Apdal daripada Parti Warisan dan Datuk Bung Moktar Radin daripada parti Umno bertindak serba tahu, apa sahaja berkaitan rakyat, malah menurut mereka, mempunyai ramuan mujarab menyelesaikan masalah kemiskinan, kemudahan asas secara tuntas jika menjadi Ketua Menteri,

Rakyat atau perwakilan serta pemerhati Persidangan Tahunan Parti (PAT) perlu memberi penerangan atau kesedaran pada rakyat khususnya pengundi di Pusat Daerah Mengundi (PDM) di kawasan masing-masing, bahawa sehingga kurun ini, belum ditemui atau belum berlaku, ayam bertelur hari ini, maka menetas juga hari ini, melainkan perlu masa, untuk telur itu menetas.

Demikian juga kerajaan yang didokong parti, memerlukan masa, selain kewangan, pun demikian, dalam 4 tahun, telah menggariskan strategi penyelesaian, masalah yang dihadapi rakyat, menerusi Pelan Kemajuan dan Pembangunan, iaitu Hala Tuju Sabah Maju Jaya.

Tentunya, Ucapan Dasar Presiden akan menyentuh, akan pencapaian-pencapaian yang telah dilakar, dan semestinya para perwakilan dan pemerhati perlu memberi tumpuan dengan tekun, untuk dijadikan sebagai masukkan atau senjata, tindakan pencerahan atau menjawab putar belit pemimpin pembangkang di kawasan masing-masing.

Kerajaan yang didokong parti, mengekalkan politik pembangunan dan kemajuan, sesuai dengan aspirasi dan harapan rakyat, yang mana berdekad dinanti-nantikan penyelesaiannya, terutama kemudahan asas, kemiskinan, peluang-peluang pekerjaan, dan perekonomian yang berkembang maju.

Selain itu, kebarangkalian tinggi, Presiden dalam Ucapan Dasar, akan memberi penekanan pentingnya parti bercitra lokal menerajui kerajaan negeri, atas sebab lebih memahami rakyat negeri sebagai pemegang taruh.


SELAMAT BERSIDANG

Thursday, November 07, 2024

PRN-17 SABAH: KERJASAMA YANG BAGAIMANA?

ASAS utama kerjasama adalah kepercayaan, saling menghormati, ketelusan untuk kepentingan negeri dan rakyat.

Adalah janggal bekerjasama dengan parti yang mana pemimpin parti itu, saban hari memaki hamun, menabur fitnah, merendah-rendahkan pemimpin lain, selain berperilaku buruk.

Bekerjasama dengan pemimpin berperilaku buruk, antaranya terpalit perkara-perkara mungkar, melanggar undang-undang, tidak amanah, hanya membawa kemudaratan, tidak akan tercapai maksud demi kepentingan negeri dan rakyat.

Benar lah, asas parti-parti atau pemimpin bekerjasama dalam pilihan raya adalah untuk mengumpul penyokong/pengundi masing-masing untuk mendapatkan sejumlah undi untuk menang. Dalam demokrasi, nombor adalah matlamat, kerana nombor lah membezakan pencapaian calon-calon.

Kerana obses pada nombor, maka bekerjasama, tidak mengambilkira latar belakang mereka yang dibawa kerjasama, sebaliknya ditempuh tindakan menghalalkan cara.

Menjelang PRN-17, walaupun Gagasan Rakyat Sabah, komponen GRS, telah menubuhkan jawatankuasa perunding agihan kerusi antara komponen GRS, kemudiannya meneroka kerjasama dengan parti-parti lain, terutama parti-parti yang sedang menerajui kerajaan negeri, dan atau parti –parti selain itu, perlu jelas akan kerjasama itu, tidak membabitkan parti yang dipimpin pemimpin yang boleh memudaratkan misi DEMI KEPENTINGAN NEGERI DAN RAKYAT.

Rakyat zaman sekarang tidak lagi membuta tuli, terutama pengundi muda atau pengundi kali pertama, melainkan pertimbangan mereka adalah pemimpin yang dapat memberi contoh tauladan tentang kelakuan yang baik-baik, bukannya kelakuan suka mencarut, memaki hamun, apa tah lagi perbuatan takabur, seperti minum darah.

Bentuk kerjasama biarlah antara pemimpin yang tahu adab, sopan santun, dan adat yang diterima pakai majoriti rakyat.

Kerjasama selain ikhlas dan telus, akan tetapi turut diberkati oleh Tuhan YME. Jangan lah kerjasama itu hanya untuk mendapatkan kuasa dan kedudukan semata-mata, kerana ianya tidak akan bertahan lama.

Latar belakang kerjasama politik “ for the sake of convenince” sepertimana berlaku sebelum ini, hanya menyusahkan rakyat sepertimana berlaku pada 6 Januari 2023 di Sabah. Jika tindakan seperti itu tidak dapat dibendung, maka merugikan rakyat, kerana parti dan pemimpin yang diberi mandat tidak dapat menunaikan janji kepada rakyat.

Kerana pengalaman itu, maka di masa depan, sebarang kerjasama perlu diteliti dengan mendalam, supaya tidak berlaku seperti caption dalam tulisan ini.

KEMISKINAN SABAH: ADA PEMIMPIN MENGAKU SERBA TAHU

DUA pemimpin Sabah mengaku pakar untuk menyelesaikan kemiskinan, iaitu Datuk Shafie Apdal dan Datuk Bung Moktar Radin.

Secara tersirat dua pemimpin ini mempunyai kuasa luarbiasa, dan jika menjadi Ketua Menteri Sabah, kemiskinan Sabah akan selesai 100 peratus.

Faktanya, kerana dua pemimpin ini, pemimpin tiada kuasa luar biasa, maka, latar belakang masing-masing menunjukkan kegagalan yang tiada tara sebagai pemimpin.

Shafie mewakili Semporna, dan Bung Kinabatangan, dan sama-sama mempunyai rekod yang hampir sama daripada segi tempoh sebagai wakil rakyat, akan tetapi, keadaan kawasan yang diwakili, masih seperti era 60-an.

Tidak mengapa lah jika Kinabatangan berkeadaan demikian, kerana Bung hanya jadi Timbalan Ketua Menteri selama dua tahun, akan tetapi Shafie yang berganti-ganti kementerian, termasuk Ketua Menteri, keadaan Semporna tidak berubah.

Menjelang PRN-17 Sabah, dua pemimpin itu saban hari mengeluarkan kenyataan menyentuh kemiskinan Sabah, malah Bung memberi tahu rakyat, punca kemiskinan Sabah kerana kesan kerajaan yang dipimpin parti tempatan. Manakala Shafie pula fokus dengan dakwaan kepimpinan negeri tiada kemampuan memerintah termasuk mendakwa Pelan Hala Tuju Sabah Maju Jaya sebagai gagal.

Pandangan penulis, hakikatnya, dua pemimpin itu secara tidak langsung mengaku apa yang dicakap betul atau tidak, yang penting dapat tepukan dan dilaporkan oleh wartawan yang juga tidak celik maklumat atau data sebenar.

Data kemiskinan disimpan oleh Jabatan Statistik Negara. Berpandukan rekod statistik, Sabah berada pada urutan pertama antara tahun 1994-sekarang; ketiga (1985-1994); kelima (1967-1985). Data ini menunjukkan, semakin lama rakyat Sabah mengecapi kemerdekaan, maka semakin miskin.

Semasa parti tempatan memerintah Sabah, memang betul daripada urutan ke-5 ke urutan ke-3 (semakin kecil angka semakin miskin), akan tetapi sebaik Parti Umno menerajui kerajaan terus naik ke urutan pertama. Jadi apa justifikasi Bung mengaitkan kemiskinan Sabah dengan parti tempatan, sedangkan rekod, pencapaian parti tempatan lebih baik berbanding parti nasional.

Untuk rekod, mana lah tahu Bung masih ada kemampuan membaca, bahawa urutan kerajaan bagi negeri Sabah adalah tahun 1967-1976: Parti Usno; 1976-1985: Parti Berjaya; 1985-1994: Parti PBS dan 1994-2018: Umno/BN; 2018-2020: Warisan-PH; 2020-2023: GRS-Umno/BN; 2023-kini: GRS-PH Plus.

Berpandukan pada rekod, adalah TIDAK benar, bahawa Sabah jadi miskin kerana diperintah parti tempatan, melainkan yang memiskinkan Sabah adalah pemerintahan parti Malaya.

Kemiskinan bersifat “stubborn” (degil) sukar ditangani kerana terikat dengan status kehidupan semasa antara lain faktor kos sara hidup, peluang pekerjaan/perniagaan, infrastruktur, aktiviti ekonomi dan isu-isu semasa yang berkesan pada kehidupan harian seperti bencana penyakit, bencana alam dan isu-isu global.

Menangani isu kemiskinan, kerajaan off the day perlu menggunakan kaedah meningkatkan hasil negeri, meningkatkan nilai perdagangan, menarik sebanyak mungkin pelabur, menganeka ragam aktiviti ekonomi, selain menyelesaikan isu-isu infrastruktur termasuk kemudahan asas seperti bekalan air bersih, bekalan elektrik dan jalan-jalan perhubungan.

Kerana kesadaran mengenai kemiskinan dan kemunduran, kerajaan hari ini telah melancarkan Pelan Pembangunan dan kemajuan iaitu HALA TUJU SABAH MAJU JAYA. Menerusi hala tuju tersebut telah digariskan tindakan/strategi yang dibahagi-bahagikan menerusi pelbagai teras berpandukan pada keboleh kelaksanaan yang disesuaikan dengan sumber-sumber negeri baik di daratan mahupun lautan.

Apa yang dilaksanakan Kerajaan hari ini menerusi hala tuju SABAH MAJU JAYA sedang berada pada landasan tepat dan betul, seperti mana dibuktikan menerusi peningkatan hasil negeri dalam tempoh tiga tahun berturut mencipta rekod dan untuk tahun 2023 hampir mencecah RM7bilion, nilai dagangan melepasi RM100 bilion, dan rizab kewangan RM8bilion.

Menyelesaikan isu-isu kemiskinan perlu masa dan kewangan, demikian juga infra yang mendokongnya, dan semua itu dimaklumi para pemimpin Kerajaan Sabah hari ini, dan penulis yakin, sebelum tahun 2030, Sabah akan lepas landas (take off) menunju negeri maju.

Data atau rekod pencapaian Kerajaan Sabah hari ini dengan sendiri menjawab putar belit Shafie dan Bung, yang masih cuba mempengaruhi rakyat untuk menyokong mereka.

Dalam tempoh 4 tahun kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Haji Hajiji Haji Noor, telah banyak dilaksanakan semata-mata untuk menjadikan negeri tidak menepati urutan pertama kemiskian dalam negara, malah lebih baik.

Pengenalan Rumah SMJ untuk golongan rakyat tidak berumah (miskin tegar), meningkatkan peruntukan untuk pendidikan ke paras lebih RM100juta, memyelesaikan isu tenaga dengan membina Hidroelektrik Ulu Padas, membina loji penyimpanan tenaga bateri (BESS), meneroka ekonomi biru, menganeka ragam sumber kutipan hasil termasuk kerjasama komersial SMJE dengan Petronas, meningkatkan keluaran padi menerusi Lembaga Padi Sabah, selain penggalakkan golongan belia mencebur diri dalam dunia perniagaan, selain merancakkan industri pembinaan menerusi inisiatif Rumah ke-2 sebagai penggalak kepada pelaburan asing.

Setiap kemajuan dan pembangunan perlu bermula dengan langkah pertama, sama seperti menanam tanaman, memerlukan tempoh masa untuk dituai. Belum ada penemuan. ayam bertelur hari ini, hari ini juga menetas.

Atas sebab itu, kepada rakyat Sabah, jika dua pemimpin (Shafie dan Bung) bercakap berkaitan kemiskinan, kemajuan dan pembangunan, asasnya, kerana mereka TIADA KUASA, kerana tiada kuasa, maka apabila bercakap, IKAN KERINGPUN BOLEH BERENANG.

NAMA MUSA MASIH DIGERUNI

WALAUPUN Tan Sri Musa Aman bersara daripada politik sejak PRN-16 Sabah apabila tidak mempertahankan kerusi Dun Sungai Sibuga yang disandang sejak tahun 1994, akan tetapi menjelang PRN17 Sabah yang bakal diadakan tidak lama lagi, nama bekas Ketua Menteri terlama Negeri Sabah tersebut diapungkan semula akan tetapi dengan niat jahat, pukul anak sindir menantu oleh pemimpin dan penyokong Parti Warisan.

Perbuatan mawar chanel (masih warisan) kawalan Ketua Penerangan Parti Warisan, Datuk Ajis Jamman membuat infograik ucapan tahniah palsu kepada Tan Sri Musa, atas perlantikan sebagai TYT Sabah, bukan sahaja berniat jahat, akan tetapi menghina mantan Ketua Menteri tersebut, malah memperlekeh sumbangan terhadap negeri dan rakyat, termasuk mengheret para pemimpin dan rakyat yang pernah bersama-sama menyokong kepimpinan beliau.

Kecuali pemimpin dan penyokong Parti Warisan, pemimpin dan rakyat Sabah berterima kasih pada Musa kerana era beliau lah Sabah mengecapi pembangunan moden, era mengutamakan kutipan hasil negeri bukan lagi bersandar pada kayu kayan, akan tetapi daripada hasil-hasil industri menerusi kutipan cukai.

Era kepimpinan Musa lah rizab kewangan negeri dijadikan salah satu sasaran pengembangan perekonomian negeri, untuk keterjaminan penarafan kewangan yang sihat. Rizab kewangan terhasil kerana kutipan hasil lebih tinggi berbanding perbelanjaan.

Kepimpinan Musa kali pertama rizab kewangan negeri mencecah bilion-bilion ringgit, rentetan bajet suplus era kepimpian beliau, berbanding semasa beliau dilantik ke jawatan ketua menteri pada Mac 2023, rizab kewangan negeri lebih sedikit daripada RM100juta, jauh di bawah keperluan kecemasan yang diperlukan sesebuah kerajaan negeri, atau boleh dikatakan kerajaan negeri diambang “muflis”.

Sumbangan Musa terhadap kemajuan dan pembangunan negeri adalah terbaik era kerajaan pada masa itu, atas sebab itu diberi gelaran Bapa Pembangunan Moden Sabah.

Daripada segi pertumbuhan ekonomi, menjelang PRU-14, tahun 2018, pertumbuhan ekonomi negeri pada 2017 adalah 8.2%, kelanjutan pertumbuhan bertahun-tahun pada kadar tersebut.

Jika berpandukan pada jasa dan sumbangan Musa, jawatan TYT bukan lah ukuran, akan tetapi dalam konteks negeri Sabah, kedudukan tersebut yang tertinggi, maka, sangat wajar, jika jawatan TYT dikurniakan kepada beliau sebagai bentuk penghargaan atau manifestasi ucapan terima kasih pada sumbangan beliau pada negeri dan rakyat Sabah.

Seingat penulis, walaupun tiada maksud mengulas sumbangan mereka yang pernah dilantik sebagai TYT, status Musa, adalah setara dengan Allahyarham Tun Mustapha dan Tun Fuad, ertinya, mana-mana pihak yang ada niat mempersoal status mantan Ketua Menteri itu, adalah cerminan rendahnya martabat mereka, kerana tiada naluri, tiada kemampun menilai apa erti kebaikan. Lazimnya, kategori itu, hanya ada pada binatang, kerana binatang tidak dilengkapi akal dan fikiran.

Jika kerajaan Sabah hari ini di bawah kepimpinan Datuk Seri Haji Hajiji Haji Noor dapat meningkatkan kutipan hasil negeri melepasi RM5 bilion, dalam tempoh 4 tahun memerintah, era Musa juga berlaku lonjakan yang sama, apabila mencapai kutipan hasil secara berperingakat melepasi angka RM3bilion dan RM4 bilion, berbanding berdekad-sekad sebelum itu, kutipan hasil negeri berlagar pada angka RM2bilion.

Percaya lah apapun tindak tanduk pemimpin dan penyokong Warisan cuba memalitkan imej tidak baik pada Musa, bisa ular tidak akan hilang walaupun menyusur akar. Sumbangan Musa akan terus dikenang rakyat yang tahu menilai mana intan mana batu.

Monday, August 19, 2024

PUNCA PROJEK SAKIT DAN BERMASALAH DI SABAH

PEMBINAAN LPB (Lebuhraya Pan Borneo) untuk memenuhi tanggungjawab Persekutuan pada Sabah dan Sarawak.

Selain itu matlamat pembinaan tersebut untuk meningkatkan akses, pergerakan, perhubungan dan ketersambungan melalui rangkaian jalan raya bermutu tinggi, selamat dan selesa.

Kesan yang diharapkan antara lain memangkin pertumbuhan ekonomi penduduk tempatan.

Sementara di Sarawak LPB Fasa 1 telah siap dan digunakan, di Sabah pula hanya sebahagian siap dan sebahagian lagi dijangka siap hanya pada tahun 2026.

Antara penyebab lambatnya penyiapan di sebelah Sabah, kerana bermula setahun lewat berbanding Sarawak; selain perubahan pelaksanaan, apabila PDP dibatalkan oleh Kerajaan Warisan, yang menyebabkan 20 pakej daripada 35 dinilai semula termasuk perlantikan kontraktor baharu.

Apa yang menyedihkan, walaupun pembinaan LPB bahagian Sabah giat dilaksanakan, akan tetapi projek tersebut terkategori projek sakit dan bermasalah.

Jika sesebuah projek berkedudukan sakit dan bermasalah, tentunya penyiapan juga terbantut.

Di Sabah apa yang tidak berkategori sakit dan bermasalah? era Datuk Shafie Apdal menteri KKLW berbilion ringgit peruntukan diberikan untuk menaik taraf kemudahan asas luar bandar seperti Bekalan Air Bersih Luar Bandar (BABLB); Bekalan Elterik Luar Bandar (BELB); Jalanraya Luar Bandar (JRLB) tidak selesai walaupun peruntukan habis dibelanjakan.

Pendek kata, apabila isu-isu pembangunan dipolitikan, maka kesudahannya projek-projek tersebut bertukar sebagai projek sakit dan bermasalah.

Demikian juga berkaitan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dipolitikan, maka pelaksanaannya terbantut atau tertangguh.

Yang paling merugikan rakyat dan Sabah, apabila politik juga dipolitikan, apabila parti-parti politik dan para pemimpin parti-parti itu saling menekan antara satu sama lain, bagaikan enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing.

Sabah yang hanya mempunyai 25 kerusi parlimen, dan kedudukan itu lah asas kekuatan politik negeri dalam politik Persekutuan, pun demikian terpecah-pecah, sehinggakan kehilangan kesan malah berkedudukan seperti melukut di tepi gantang.

Perpecahan ada lah sumbangan para pemimpin yang tidak saling mengalah, tiada yang sanggup menjadi pemimpin nombor 2, melainkan mesti pemimpin nombor 1.

Apabila pemimpin diberikan kedudukan nombor 1 oleh rakyat menerusi pilihan raya, pemimpin lain tidak mahu menerima, dan sepanjang masa digerakan berbagai kaedah agar pemimpin tersebut hilang pada kedudukan tersebut.

Mengapa berlaku tindakan tumbang menumbang? atas sebab perbezaan kepentingan. Perbezaan kepentingan antara pemimpin lah yang menyebabkan Sabah dalam segala aspek berada dalam dalam keadaan “sakit dan bermasalah”.

Mengapa berlaku perbezaan kepentingan? sebabnya yang ada kuasa bertindak “take all” daripada yang sekecil-kecil hingga ke besar. Contoh sederhana, projek-projek kecil daerah, samada peruntukan wakil rakyat atau kementerian atau peruntukan khas, berpusing-pusing untuk orang-orang tertentu dalam “inner circle’ atau “dalam sistem”, termasuk yang separti atau seperjuangan akan tetapi bukan “inner circle” atau bukan “dalam sistem” bau pun tidak lepas, apa tah lagi daripada parti lawan.

Tindakan mereka yang ada kuasa, berbuat demikian, kerana dalam pengertian mereka, mereka sahaja yang layak makan isi, melainkan yang lain, hanya tulang, air sup pun tidak merasa.

Pada yang berkuasa cuba tanya diri sendiri, apa yang anda lakukan? Walaupun masih ada pemimpin berbudi luhur, tetapi bilangan mereka sangat sedikit.

Apabila niat pemimpin sentiasa dikongkong kepentingan peribadi, maka tindakan sehingga menyebabkan pembinaan LPB sebelah Sabah tidak akan menjadi projek SAKIT DAN BERMASALAH.

Berdepan dengan rakyat semasa pilihan raya, jangan marah atau salahkan rakyat apabila yang pernah menyokong menarik sokongan.

Rakyat yang pernah menyokong kemudian menarik sokongan, berpunca daripada pemimpin yang mereka sokong, mengharapkan pembelaan, mengharapkan harapan & aspirasi ditunaikan, malangnya, tidak kesampaian, melainkan, apa yang mereka lihat perubahan yang amat ketara daripada segi gaya hidup (life style) pemimpin yang disokong yang melahirkan penyokong/pengikut yang besar-besar kepala.

Keadaan ini (Rakyat yang pernah menyokong kemudian menarik sokongan, berpunca daripada pemimpin yang mereka sokong, mengharapkan pembelaan, mengharapkan harapan & aspirasi ditunaikan, malangnya, tidak kesampaian, melainkan, apa yang mereka lihat perubahan yang amat ketara daripada segi gaya hidup (life style) pemimpin yang disokong yang melahirkan penyokong/pengikut yang besar-besar kepala.) lah yang berlaku di Sabah, dan menjadi punca kerapnya bertukar kerajaan.

Antara tahun 2003-2018, tindakan tidak memilih bulu, memungkinkan kerajaan negeri bertahan melepasi jinx dua penggal, namun, kemaruk kuasa daripada pemimpin tertentu, dengan menubuhkan parti sendiri dan bersengkokol dengan parti lawan telah menyebabkan perpecahan, kesannya parti tunjang menjadi lemah, dan akhirnya terus berpecah, apa tah lagi kini dipimpin oleh mereka yang hanya menunggang parti untuk kepentingan peribadi.

Mereka yang menjadikan kerajaan negeri lemah dan tumbang, tidak menerima hakikat, bahawa projek LPB tidak akan terealisasi jika bukan hasil kepimpinan kerajaan pada masa itu. Bukan itu sahaja kerana dendam dengan kepimpinan yang ditumbangkan, maka “giving the last blow” dengan menukar kaedah pelaksanaan pembinaan LPB, kesannya, rakyat dan negeri yang merasainya, sehinggakan kesan yang diharapkan terbantut dan tertangguh.

Apa kah rakyat Sabah terus melayari kehidupan dengan penuh masalah? masalah politik, kemajuan dan pembangunan? jika rakyat tidak ingin lagi keadaan berdekad-dekad berterusan, maka perlu menentukan pilihan terbaik pada PRN-17, dan menentukan kerajaan yang dapat menunaikan harapan dan aspirasi rakyat selamanya.

Rakyat perlu menyahkan pemimpin politik toksik, pilih lah pemimpin berorentasi rakyat secara menyeluruh.

Blog Archive